סגור

האם מותר להרוג כינים בשבת - מדע מול תורה

שלום

כיצד אנו בזמנינו צריכים להתייחס לפסק דין של שולחן ערוך שקובע שמותר להרוג כינים שעל הראש בשבת כיוון שהם מתהווים רק מן הזיעה.

ברור שכשדברים אלו נכתבו הדעה של כל אנשי המדע באותה תקופה, שבהם מן הסתם התייעצו הרבנים, הייתה שהכינים מתווים רק מן הזעיה, אבל זה הפורך והוכח כלא נכון,

כיצד היום אנו אמורים לנהוג בקשר להלכה זו?

תוכן התשובה:

בס"ד

כבר כתבו הפוסקים שהכינים שהשו"ע מדבר עליהם הם לא הכינים שאנו מכירים היום הנמצאים בראשם של בני אדם.

ראה: כל חקלאי יודע שהחרקים שיש היום בשדות הירק שלו הם לא אלה שהיו לפני עשר שנים. יש חרקים חדשים כל פעם. הם מתחלפים ומשתנים ובמיוחד כשמנהלים נגדם מלחמה – החרקים "משכללים שיטות" ומתחלפים ומביאים זנים חדשים להלחם באדם.

כך ממש בחרקים שטפילים לאדם ה"כינים" - יש "חילופים" בזנים מידי תקופה. [הכינים שישנם היום אינם אלו שדיברו עליהם לפני חמש מאות שנה].

הם דיברו על כינים שדרך הרביה שלהם היא אחרת ממה שאנחנו רואים היום.

לכן ההלכה היא בהתאם. אסור להרוג את הכינים שמצויות היום בראשי בני אדם.

(לדעתי - כל מה שכתבת על המדע והזיעה אינו רלוונטי לשאלה זו)

התשובה התקבלה מהרב שמואל אליהו,
יד באדר ב'
,
18 במרץ, 2003
לקריאה נוספת
26.06.2003

1. אסור להרוג כינים בכלל?? (הדס)

דווח על תגובה לא ראויה
26.06.2003

2. תגובה לשואל (אורן)

דווח על תגובה לא ראויה
28.06.2003

3. כינים ()

ישנה תשובה כללית ופרטית יותר ששמעתי מפיו של הרב נויגרשל שמביא משמו של הרב דסלר (חלק ג' 354) לגבי טעמי המצוות בכלל. חז"ל ניסו להביא טעם לאותה תקופה לאותם אנשים שהיו צריכים אותה ואף שהטעם מתברר היום כלא נכון הדין של התורה אינו משתנה ובעצם שמותר להרוג את אותם הכינים שדיברה עליהם התורה, היום בעצם מחמירים - שכינים אלו אצלנו אינם אותם כינים, בשל כך אסור להורגם, אך העקרון המנחה הוא שהתורה הינה אמת מוחלט ושאל למישהו בבורותו לערער על כך, שהרי הסתכל באורייתא וברא עלמא, פשוט אין פשלות - עקרון מנחה, הפשלות הם בהבנתנו הצרה.
תגובת הרב
אספר לך כי החרקים שהיו בחסה לפני עשר שנים היו חרקים אחרים מהחרקים שיש היום. רק מי שעובד עם החסה ובודק יום יום במשך שנים כמויות רבות של חסה או סלרי או ירקות אחרות יכול לשים לב לשינוי שכתבתי לך עליו. אני יודע מזה כיון שאנחנו נתנו כשרות לעלי חסה כאלה. ומכאן הדרך קצרה להבין את הענין עם הכינים בראשי בני אדם. **** אני לא כל כך מקבל את התשובה שחז"ל הביאו טעם לאותה התקופה. לכן אני לא רואה הלכתית את ההלכה שכתבתי על האיסור להרוג כינים בשבת כ"חומרה", אלא כ"הלכה".

דווח על תגובה לא ראויה
29.06.2003

4. אני יכול להביע דעה מדעית (אלרואי)

דווח על תגובה לא ראויה
23.07.2003

5. איזו נאורות! (ירון)

אני מבין מדברי הרב שהוא מכיר בקיומה של האבולוציה, שכן זה בדיוק מה שהוא תאר. שינוי הרצף הגנטי, כתגובה לחומרים מסויימים, הוא בדיוק אותה מוטציה ידועה הגורמת לאבולוציה. מעניין אותי איך זה מסתדר לכם עם התאוריה על בריאת העולם והסלידה מדארווין ורעיונותיו.
תגובת הרב
אבל להסיק מכאן שבמקריות כזו נוצר תא של חי או צומח - זה מופקע מכל הגיון בריא. ולכן כשאנחנו רואים התפתחות בחברה האנושית או התפחתות בחייו של כל אדם - אנחנו רואים את המציאות. כשאנחנו מסרבים לשכנע את עצמינו בכוח שכל זה נוצר במקרה פלאי - אנחנו גם רואים מציאות.

דווח על תגובה לא ראויה
23.07.2003

6. ניתן לסכם את התשובה באבולוציה (איציק)

אך אני לא בטוח שהרב תומך נלהב של דרווין
תגובת הרב
ואסור לטשטש אותם כי הם חשובים.

דווח על תגובה לא ראויה
01.06.2005

7. כבוד הרב ירשה לתקנו (בחורה מאמינה אבל...)

נכון הדבר כי כל יצור חי משתנה ומתפתח עם הדורות, אך מובן מאליו שכינים מעולם לא נוצרו מזיעת אדם. אולי נתבלבלו הכינים עם קשקשים?
כינים הינן יצור חי לכל דבר וכשם שחיידקים שחיים בגופנו לא נוצרו בו אלא נכנסו אליו או נמסרו מגוף האם מלידה כך שום יצור חי מלבד צאצאי אדם לא מסוגל להווצר בגוף האדם
תגובת הרב
זה לא במשמעות של יצירה, אלא של מצע רקע להתפתחות

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
העברת
מתנות
לאביונים
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

כנס דת ומדינה צילום: ללא

בחירות 2021: דת ומדינה לאן?

קרא עוד