סגור

האם לימוד תורה בתור מלאכה בידי תלמידים רבים איננו חילול שם השם?

קראתי רבות גם באתר זה וגם במקורות נוספים, ואינני מבין מדוע "הוראת השעה" של עשיית לימוד התורה כמלאכה,בידי 100 אלף תלמידי חכמים איננו חילול שם השם. כתוב במשנה,שיש לה כוח רב יותר מהגמרא(כאשר הגמרא מבררת סוגיה,המשנה נלקחת כגורם מוסמך יותר מהגמרא),וברור שיותר כוח גם מהאחרונים,שהם אלה שהתירו לימוד תורה בידי רבים כמלאכה (רבים ולא גדולי הדור או רבני עיר) שאסור לעשות את התורה כקרדום. שתורה שאין עימה מלאכה מבוטלת.

אני אשמח להבין,מאיזה מקור ההיתר,שעומד בניגוד מוחלט למשניות מפורשות בנושא.

קראתי בשולחן ערוך רמ"ו סעיף כ"א למשל,וגם בבהיתר של המקילים ביותר שהוא מציין(לא מצאתי מקור קדום יותר גם ל"מקילים" שהוא מציין), הוא מזכיר שיקחו מה"נותנים"-ומכיוון ששכרם של האברכים נלקח ממשלמי המיסים כמוני ובכן אני חייב לציין שאינני מעוניין לתרום ולו שקל אחד ללימוד תורה ללא מלאכה-ולכן אינני מה"נותנים". האם לקיחת כספי איננו בגדר גזל אם כך?

האם יתכן שפירוש לדבר אגדה שפורסם לאחר המשנה והגמרא (שאוסרים בפירוש על לימוד תורה כמלאכה בידי רבים),יכול להוות היתר לעבור על דברי משנה מפורשים?

האם יתכן שגדולי הדור כיום טועים ומטעים,חוטאים ומחטיאים,כמו שעשה למשל אהרון הכהן בחטא העגל?

תוכן התשובה:

שואל נכבד.

הרבית לכתוב דברים קשים לשווא ולפי שניכר שאתה מאמין בתום לבבך שאתה צודק לכן הנני משיב לדבריך.

אפתח בטיעון שאתה מצהיר שאינך מעונין שכספך יועבר על ידי הממשלה ללומדי התורה שאינם עוסקים במלאכה.

מחילה זו טעות וגם שטות

א. כספי המסים עוברים להרבה דברים אשר יש הרבה אנשים שאינם חפצים בכך.

לי בוודאי לא נוח שכספים ממשלתיים מגיעים לתיאטרונים שיש בהם חילול שבת ו או ביזוי המדינה.

ב. ממילא עושים בכספך כספנו מצוה גם בלי לשאול אותך אז מה אתה מצהיר שאתה מוותר על זכות זאת.

ולעצם הענין

אכן חשוב מאוד שיהיו בעלי מלאכה ולומדי תורה ויש דברים חשובים מאוד ברמבם בפירוש המשניות על מעלת עבודת התלמידי חכמים.

ופשוט הדבר שכל חכמי ישראל עסקו במלאכה.

אמנם פשוט הדבר שעם ישראל צריך בימינו במיוחד מאות אלפי לומדי תורה יומם ולילה שהם בזכות תורתם מקיימי ומעמידי העולם.

ואדרבה מי יתן ויוכפל מספר לומדי התורה שתורתם אומנותם ואמונתם פי כמה וכמה.

ומה שכבודו מזכיר השולחן ערוך קנו שכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה זו אכן הנהגה לכלל ישראל. כך שאם למשל שבעה מליון יהודים עובדים וחצי מליון לומדי תורה זה בסדר גמור.

כנראה נעלמו ממך דברי הביאור הלכה שם:

"ובפרט אם נמצאו אנשים שרוצים להספיק לו צרכיו כדי שיעסוק בתורה בוודאי לא שייך זה , ויששכר וזבולון יוכיח".

והביאור הלכה בעצמו מצטט את הרמבם בהלכות שמיטה ויובל שלא רק שבטו של לוי הובדלו לעבודת השם ואין להם נחלה אלא כל מי שנדבו לבו ללמוד יומם ולילה

על כן ברור הדבר שלומדי התורה הם מקיימי ומעמידי העולם ועל ידם מתקדש שם שמים.

ואשרינו שהמדינה מאפשרת להם לקבל מלגות כדי שיהיו עמלים בתורה.

והננו מקווים שהמדינה תכפיל להם את העזרה ולוואי ויוכפלו מספר לומדי התורה בכללות

לפיכך הרבה להם תורה ומצוות.

התשובה התקבלה מהרב יוסף אלנקווה, לשעבר רב אזורי בגוש קטיף
יח בתמוז התשעט
,
21 ביולי, 2019
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

בית הכנסת הגדול בתל אביב צילום: באדיבות אורי פדן

גדוד לוחמים לא הורשה להיכנס לבית הכנסת הגדול

קרא עוד