שאל את הרב

האם גם לגבי הרפורמים נכון לומר "דברי אלוקים חיים"?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 17/07/03 08:02 יז בתמוז התשסג

שאלה

מדוע אסור לשמוע לפסקי הלכות של רבנים רפורמים? הרי נאמר "עשה לך רב" ו"אלו ואלו דברי אלקים חיים" וניתן להבין מכך שכל אחד רשאי לבחור את הרב המתאים לו, ולהחליט לפי איזה פוסק הוא נוהג. מה המקור החד משמעי לכך שדרך הרפורמים אינה אמת?

תשובה

שלום!
דבר ראשון לשם הדיוק, האמירה "אלו ואלו דברי אלוקים חיים" נאמרה בגמרא לגבי המחלוקת בין בית הלל לבית שמאי (עיין בעירובין יג ע"ב). אי אפשר לייחס את המשפט הזה לכל מחלוקת שקיימת, אם נעשה כך נוכל להגיע לתוצאות הרסניות. האם גם על המחלוקת בין היהדות לנצרות ניתן לומר "אלו ואלו דברי אלוקים חיים"? ודאי שלא.
דבר שני, נכון שנאמר "עשה לך רב" ועל כל אחד לבחור את הרב המתאים לו, אך האם זה אומר שכל אחד הקורא לעצמו "רב" אוטומטית הופך להיות פוסק הלכות? האם גם אדם המושחת במידותיו שלא למד תורה מימיו, למשל, יכול לפסוק הלכות לציבור? האם אדם שלא מאמין בחלק מיג' עיקרי אמונה של היהדות יכול להיקרא רב?
אמת הדבר שיש שבעים פנים לתורה, אך יש גם 'חוצ-פנים'. הפן השבעים ואחד. לא כל דרך נכונה. רב רפורמי אינו רב כלל וכלל, הוא אינו יכול לפסוק הלכות ואין להישמע לו בשום מצב. אנו מאמינים שהתורה נמסרה בכתב ובעל-פה, אנו מאמינים במסורת שנמסרה ממשה רבינו, עברה דרך יהושע, הזקנים, הנביאים ואנשי כנסת הגדולה והמשיכה להימסר מדור לדור. לקבל את המסורת של חז"ל זו מצווה מהתורה שבכתב, שנאמר (דברים פרק י"ז): "לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל", וכן פסק הרמב"ם בהלכות ממרים (פרק א' הלכה ב'). זהו בהחלט מקור חד משמעי לכך שדרך הרפורמים אינה אמת. מקור נוסף לכך שדרך הרפורמים אינה אמת היא כל התורה כולה, התורה שבכתב והתורה שבע"פ. הרפורמים מעוותים את המסורת, משנים את ההלכות ופוסקים הלכות על פי הנוחות שלהם, אין זו דרך התורה ועל-כן אין דרך זו לגיטימית ביהדות. להיפך, הרפורמים מחריבים ומהרסים את היהדות בכך שהם גורמים לאנשים לחשוב שהם מקיימים את התורה כהלכתה, כך שאותם אנשים אפילו לא מתיימרים לתקן את עצמם מכיוון שהם סבורים שכך היא האמת. הם גורמים להתבוללות נוראה בתפוצות, ועל פי רוב בניהם נשואים לנכריות ובנותיהם לנכרים. זהו שקר גדול שיש להשמר ממנו ביותר. הרי הרפורמים לא מכריעים הלכה לפי דרכי הפסיקה המקובלות, ע"י עיון מעמיק בש"ס ובדברי הראשונים על הסוגיא, אלא משנים את ההלכה משום שהם סוברים שההלכה ה"ישנה" מעכבת את הקידמה ומפגרת מאחור. הם סוברים שתורת משה אינה רלוונטית כמו שניתנה לנו בסיני!! הם מתייחסים אליה כאל פלסטלינה ועושים בה מה שנראה להם. האם זו אמת?!
אנו אין לנו אלא את המסורת, התורה שבכתב, את המשנה, הגמרא, הראשונים והאחרונים. אין לפסוק הלכה מפי רב רפורמי הסובר שהוא יכול לשנות את פסקי התורה שבכתב ושבעל-פה רק משום שהוא סובר שכך יתקרבו יותר אנשים ליהדות. האם יעלה על הדעת שכדי להגיע לתפילה במנין בשבת יהיה מותר לנסוע ברכב ולעבור על איסורי תורה מפורשים?! הרי זהו עיוות נוראי! איך ניתן לעבוד את הקב"ה כאשר עושים בניגוד למה שכתב בתורה? הרי התורה היא הדרך היחידה בה ניתן לעבוד אותו!
צריך להבין שכל דרך שבאה בשליחות הקב"ה ו"מצפצפת" על הציווים המפורשים של הקב"ה בעצמו, אינה דרך אמיתית כלל וכלל.

שנזכה שחלק זה בעם ישראל יתפקח ויחזור לתורתינו הקדושה במהרה
איתי, חברים מקשיבים

כתבות נוספות