שאל את הרב

גיטין ומשמורת בנות

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 18/12/18 21:27 י בטבת התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני שומר עול תורה ומצוות ואשתי יצאה לתרבות רעה ואף עשתה מעשה כיעור ונראה שלא תטיב דרכיה. אין מחלוקת שעפ"י דין תורה אני חייב לתת גט לאשתי.

המכשלה, שמדירה שינה בעיני שיש לי רק בנות שעברו את גיל 6, כאשר על דרך הפשט ההלכה היא "בת עם האמא לעולם". אני מכיר את הדרש ובסופו של יום טובת הבנות היא הקובעת.

אלא לפי חוקי המדינה שואלים את פי ההבנות "דעתן נקבעת ע"י "גורמי מקצוע חילוניים". כאן מקנן בי החשש שבנותי יחליטו בקלות רוח. ברור שטובת הבנות אינה רק חומרית ועל זה אין חולקין להיפך. אלא מהי, טובתן כרוכה גם בחינוך הראוי לבת ישראל. אם אתן גט לאשתי והבנות ילכו עם האמא ואחר דרכיה הרעות הרי זה אסון.

אודה אם כבוד הרב, יאיר את עיני מהן הסייגים, אם קיימים בהם ההלכה "בת עם האמא לעולם" אינה תקפה ואין מחלוקת בדבר. להבנתי גם אם האשה עשתה מעשה כיעור או בגדה עדין תקפה.

מן הדין, הגט מתחייב אך עניין טובת הבנות מייסר אותי יום ביומו, כי ברור לי שבמשמורת האמא יצאו לתרבות רעה ועלולות אף להמעיט בקשר עימי. לכן, אודה לתשובתך, בהקדם כבוד הרב.

תשובה

שואל נכבד

כאב לי לקרוא את הסיפור העצוב ומי יתן והשם יתברך ינחה אותך בדרך האמת הטוב והישר.

אין לי ספק שחששך ודבריך והכאב והפחד מפני העתיד הם מוצדקים בהנחה שדבריך נכונים ולא שינית את המציאות בשאלתך כי פעמים כאשר אתה שומע את הצד השני אתה מבין שיש שני צדדים ולא בכדי אמרה התורה שמוע בין אחיכם ושפטתם צדק.

ודווקא בגלל שהענין רציני אני חושב שהענין יוכל להגיע לפתרון טוב כאשר תגיעו לבית הדין שמה יושבים דיינים מומחים ומנוסים והם ישמעו את שני הצדדים וכל אשר נראה לך שעליך לטעון לטובת משמורת הילדים אצלך תטען בפניהם ובעזרת השם הענין יבוא על הפתרון היותר טוב או באמת הפחות גרוע.

אבל אני רוצה לתת לך עצה טובה .

איני יודע מה היה ביניכם ומדוע אתה החלטי שהיא חייבת לקבל גט , תן לדיינים שהם יחליטו אם היא חייבת לקבל גט או שיש מקום לשלום בית כי לא תמיד מה שאתה חושב שזהו הדין ככה הדין באמת.

ועל כל פנים אם חלילה נפל הפור והגט צריך להנתן אל תפגעו בילדים.

הרבה פעמים המלחמה משני הצדדים פוצעת ופוגעת בילדים והורים גרושים לא מסוגלים להגיע ליום הולדת או לארוע משפחתי של ילדיהם.

איני יודע מי אשם ומי התחיל ומה היה אבל כך או כך במלחמת ההורים יש קרבן אחד וודאי והוא הילדים הם נקרעים מזה ומזה .

ובמסתרים תבכה נפשם , אם לפי ההלכה אשתך לא חייבת לקבל גט כפי שיורו הדיינים אל תרוץ לתת גט תן סיכוי לשלום , ואיני יודע מדוע כתבת שנראה שלא תטיב דרכיה מי יודע?

ולבסוף לדבריך היא המרשעת ואתה הצדיק ואולי זה ההיפך ואולי זה חצי חצי גם וגם אתה תעשה בירור אישי עם עצמך האם יש לך חלק בכך שהיא יצאה לתרבות רעה ואם אכן היא עשתה מעשה כיעור ואם אתה מתכוין לכך הרי שאתה אומר שלא זינתה תחתיך בדוק אם יש לך חלק בכך שהיא הגיעה לאן שהיא הגיע לדבריך.

ואם אתה הגורם בעקיפין או המניע תעשה תשובה ועל כל פנים אם יאמרו הדיינים להשלים השלימו אם יאמרו להפרד תפרדו אך אל נא אל תרעו לילדים ואל תפגעו בצפור נפשם הרכה השתדלו למענם שהסכמי המשמורת יועילו להם ולא יזיקו ומי יתן ודמעות המזבח הבוכה לקול המית הפרידה שלכם יכנס באזניכם ושבתם לימי נעוריכם ולאהבתכם הראשונה.

כתבות נוספות