שאל את הרב

בני עקיבא

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 30/06/19 18:49 כז בסיון התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני מבית דתי לאומי, ורוצה לשאול על תנועת הנוער בני עקיבא.

ראיתי שהרב שי פירון ענה כאן למישהו ששאל, שמותר להיות בתנועת הנוער הזו. באיזו זכות מותר לרב לענות נגד ההלכה? ישיבה מעורבת של בני נוער בגיל ההתבגרות ועוד ללא השגחה זה נגד ההלכה.

מחילה, אך מה מתרחש כאן?

כשאני שואלת שאלה אני מצפה להיענות מבחינה הלכתית טהורה, וללא מעורבות של השקפה, ושוב מחילה, שיקרית. יש הלכה, יש תורה! גם אם חזרו בתשובה בבני עקיבא, אין היתר לעשות מצוות דרך עבירות, או להחזיר מישהו בתשובה על ידי גרימת כישלון לאדם אחר, ועוד בנושא של צניעות.

אפילו 16הרב קוק נלחם על הפרדה בדברים הללו.

תשובה

שלום

יש סניפים של בני עקיבא שנשמרת בהם ההלכה של הרחקת קרבה בין המינים. אשריהם שזוכים לקיים את ההלכה.

לגבי סניפים שיש פרצה בדבר זה-

גם בדברי איסור, יש לחשב הפסד עבירה כנגד הפסד עבירה כפולה ומכופלת.

אם יש קירוב בנים ובנות, זהו דבר איסור שהפוך מהוראת השו"ע באבה"ע סימן כא.

אולם, יש מקומות שבהם אם לא יהיה בני עקביא מעורב, לא יהיה בני עקיבא כלל. ובמקומו יבנה סניף של תנועה שאינה דתית כל עיקר. במקרה כזה, העירוב המוגבל שהיה בבני עקיבא, יהיה שולי יחסית למה שיהיה בסניף שאינו דתי כלל.

לכן בכל מקום יש מרא דאתרא, שישקול את המציאות כיצד לתקנה, ובקצב שהיא מסוגלת לשאת. אחרת, הצניעות עצמה תיפגע, שכן יבטלו סניף מעורב שיש בו גבולות מסויימים, ויקום לו סניף מעורב שאין בו גבולות כלל. אכן, לפעמים יש מקום להפריד סניף מסויים שהיה עד עתה מעורב, משום שהציבור מסוגל לכך, והצעד הזה לא יגרום למעבר לסניף עם יותר בעיות אלא להיפך. זוהי מלאכה עדינה של שיקול דעת של מנהיג המקום מבחינה רוחנית.

כל טוב

כתבות נוספות