שאל את הרב

בחירות, ייעוד ושליחות ומה שביניהם

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 26/01/19 23:53 כ בשבט התשעט

שאלה

שלום הרב,

מה שלומך?

אני כעת באמצע שנת השירות השניה שלי ועומדת בפני ההחלטה החשובה הבאה - מה ללמוד \ לעסוק בחיים.

למה לתת יותר משקל - כסף \ רוחניות?

מצד אחד אני מאמינה באמת בחינוך - אך אני לא רואה את עצמי עובדת כמורה בבית ספר, מעבירה שיעורים ובודקת מבחנים. אם חינוך אז זה צריך להיות חינוך אמיתי לחיים - משהו אחר.

מהצד השני אני נורא מתעניינת גם במסלול יחסית נחשב - ביואינפורמטיקה שעונה לי על ההיבט הכלכלי - יש שם כסף ותנאים טובים. במסלול הזה צריך להשקיע והרבה וזה דבר שאני יודעת שיש לי (וגם תנאי הקבלה לא כאלו קשים).

שני המסלולים חשובים מאוד.

אני כל כך מבולבלת ולא יודעת מה להחליט.

אני מתחברת מאוד לשני המסלולים (וחושבת גם על מסלולי טיפול שונים או עבודה סוציאלית (שכרגע ירד מהפרק בעקבות השכר הזעום שבקושי מאפשר קיום משפחה)).

(זה בעיקר בחירה של איזה מסלול חיים בכללי אני רוצה? חינוך \ מחקר.)

נקודה חשובה מאוד בשבילי זו הקמת משפחה - שהילדים שלי לא יהיו ילדי מטפלות. אך עם כל זאת אני רוצה חיים עוצמתיים!( בחירת מקצוע לא תשפיע לנצח אך בכל זאת משפיעה)

חשוב לי גם עמ"י. אם ממש ארצה אמצא את הנקודות בשני המסלולים אך זה לא מקל על ההחלטה.

שירתתי שנתיים בתחום החינוך המיוחד והבלתי פורמלי (רכזת נוער).

אשמח לעקרונות שיעזרו לי בהחלטה. איך אני ממקסמת את הבחירה שלי?

אשמח שתתיחס לעוצמות החיים ולעניין השליחות. כפי שוודאי הבנת מצורת הכתיבה - אני מבולבלת ומתקשה להחליט.

נ.ב

יש לי צורך לעשות בחינת פסיכומטרי ולעשות את זה במהירות האפשרית, משהו שאני מתלבטת אם לעשות את זה על שנת השירות שלי - יש לי שבוע די עמוס חוץ מסופ"ש וגם הוא לא תמיד פנוי לעיסוקיי הפרטיים. (משהו שיכריע האם אפתח את שנה הבאה בלימודים אקדמיים או שאדחה את זה בשנה נוספת)

תודה רבה! גם על השקעת הזמן!

תשובה

שלום.

אכן זו התלבטות קשה, שיש לה משמעויות כבדות (למרות שנכון שאפשר לשנות דברים בהמשך החיים).

על פי מה שקיבלתי ממורי ורבי הרב אלישע וישליצקי זצ"ל (מקווה שאדייק בכיוון) השאלה היא לא כסף מול רוחניות, אלא כפי שכתבת בכותרת - ייעוד ושליחות.

אדם מישראל צריך לשאול את עצמו מה חובתו בעולמו, ובצורה מפורטת יותר - מה הקב"ה רוצה ממנו, ואיפה הוא יתרום הכי הרבה למגמה הגדולה שאליה העולם צועד ושלעם ישראל חלק משמעותי וקריטי בה.

כמובן, שבמסגרת הבירור הזה, צריך גם להתייחס לכישרונות שה' נטע בנו ולנטיות הנפשיות.

גם הכסף יכול ואמור להיות שיקול, אבל ממש לא במקום הראשון (וגם לא השני. אלא לקראת הסוף).

כל זה לא סותר שבהחלט יכול להיות שהשליחות והייעוד שלך נמצאים בביואינפורמטיקה ולא בחינוך, אבל צריך לשקול את זה בצורה מושכלת.

ילדים זה גם כמובן שיקול משמעותי. בניגוד לתפיסה בעולם המערבי, האימהות היא ממש לא משהו שולי או תחביב או בנוסף לתפקיד העיקרי, אלא היא תפקיד מהותי ועיקרי בחיי האישה. זה לא סותר עבודה משמעותית בכל מיני תחומים, אבל צריך לסדר את הערכים בצורה הנכונה.

חיים עוצמתיים אינם נגזרים דווקא מתפקיד מסוים, אלא מהדרך שבה האדם חי. זה יכול להתממש בכל מיני תפקידים, בהקמת המשפחה וגידול ילדים, ביחס לסביבה, בעיסוקים נוספים ועוד ועוד.

למעשה, אני ממליץ לשבת בהקדם עם דמות חינוכית (תלמיד חכם, מחנכת, אמא, דודה, חברה מבוגרת, רכזת וכיו"ב) שמכירה אותך ושאת מעריכה את אישיותה ואת שיקול דעתה, ולנסות יחד איתה לפרוס את כל השיקולים ולתת להם את המשקל הנכון.

בכל אופן, אני לא חושב שכדאי "לבזבז" עוד שנה בגלל הפסיכומטרי, ולכן כדאי בכל מקרה להתאמץ לעשות אותו השנה, כמובן, בתנאי שזה לא יגרום שתעשי את התפקיד שלך בשירות בצורה לא טובה.

מקווה שסייעתי במשהו.

בהצלחה רבה ושבוע טוב

כתבות נוספות