שאל את הרב

איך ייתכן שאנחנו המיעוט? ועוד שאלות באמונה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/01/21 22:08 יח בטבת התשפא

שאלה

אם היהדות היא אמת - מדוע אנחנו כל כך קצת?!

היי, יש נושא אחד שממש מטריד אותי, והוא אחד הנושאים היחידים שבאמת מצליחים לערער אותי ואת האמונה שלי.

1. למה אנחנו מיעוט?

2. איך ייתכן שאנחנו פחות מאחוז מאוכלוסיית העולם, ואנחנו הצודקים?

3. איך זה הגיוני שיש כל כך הרבה נשמות, יצירות של הקב"ה, ורק אנחנו, פחות מאחוז מהאוכלוסייה נהנים ומקבלים תגמול?

4. איך ייתכן שיש לנו רק מדינה אחת, וגם אותה כל הזמן מנסים לקחת לנו אותה?

5. איך ייתכן שדווקא במדינה שלנו, מדינת היהודים, נותנים שטחים (עמונה, גוש קטיף וכו')?

6. איך ייתכן, שגם בתוך העם היהודי אנחנו לא מאוחדים?

7. רוב העם חילוני, אחוזי חילון גבוהים במיוחד בציבור הדתי, איך קורה מצב כזה שאנחנו הולכים ומתרחקים מהאמת שלנו?

8. איך אנחנו צודקים אם המספרים רק יורדים ואיך ייתכן שהקב"ה מעניש את רוב העולם?

9. רוב היצירה של הקב"ה תסבול?

אני יודע שהשאלות שלי מכילות כשל לוגי. אני יודע: אם הולכים על הדת הגדולה ביותר - הנצרות ושואלים אותם: "האם הכרחי להאמין, בשילוש הקדוש?", הם יענו כן. ואז נחשוב: "אם כך, האיסלאם, הבודיאזם, האתאיסטים וכל השאר לא מאמינים בזה" ופתאום הם לא הרוב. שמעתי הרבה. אבל אני מתחבר לדברים גדולים. אומנם לא לדתות אחרות, אבל העובדה הזו מציקה לי ממש.

תודה רבה מראש!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה דניאל היקר!

תודה גדולה שפנית ושיתפת אותנו בשאלותיך היקרות ומדהימות, שאלות אלו מיוחדות ממש ומחדדות לנו הגדרות עמוקות וחשובות ביסודות האמונה שלנו, וזה דבר כל כך חשוב לחיות חיי אמונה מתוך בירור וחיבור פנימי.

לפני שאנסה לכתוב מספר מילים של כיווני מחשבה, אומר לך את האמת. האמת היא, שקשה מאוד לענות בצורה בהירה וברורה ליסודות שכאלה במספר מצומצם של מילים כתובות, מפני שכל שאלה טעונה הסבר ביסודה הבסיסי, וכל היסודות קשורים אחד בשני. לכן אם תרצה להתקשר איתנו על מנת לדבר על כך – נשמח מאוד! כמובן שאתה יכול גם לפנות לדמות שאתה מרגיש בנוח לפנות אליה, רב מהשכונה, ר"מ בישיבה, מדריך לשעבר וכד'.

כמו כן, מקריאה חוזרת ונשנית של השאלות, אני ממליץ לך בחום ללמוד את הספר "דרך ה' לרמח"ל", בו הוא עונה ומתייחס לכל השאלות שלך בצורה מסודרת ומאורגנת, בעיקר בחלק ראשון ושני. זהו אמנם ספר לימודי שלא קוראים בפעם אחת, אך ההשקעה בו משתלמת על מנת לייצב ולהעמיק את יסודות האמונה שלנו.

כעת אנסה לכתוב כמה נקודות להכוונה שעלו לי מתוך קריאת השאלות.

1. ראה. אנחנו לא יודעים את הסודות של הקב"ה ואת הסיבה האמיתית לכך שעם ישראל הוא מועט ביחס לגודל העולם, בדיוק כמו שאנחנו לא יכולים לדעת מה עומק הסיבה שדווקא ארץ ישראל היא המיועדת לעם ישראל ולא ארץ אחרת, וכן עוד דברים נוספים רבים. אך חוסר הידיעה הזה לא גורע מעצם האמונה בה', בתורתו ובעמו, מפני שכאשר יסודות האמונה בהירים לנו – הפרטים לא מעכבים את האמונה הגדולה. וכדברי משה רבינו "הנסתרות לה' אלוקינו, והנגלות לנו ולבנינו עד העולם, לעשות את כל דברי התורה הזאת".

ועדיין, ניתן וצריך לנסות להעמיק בפרטי האמונה והמצוות על מנת להתחבר בשמחה לעבודת ה'. על כן, כשמנסים להבין את השאלה: אם התורה היא האמת המוחלטת, מדוע מאמינה מועטים? אזי ניתן לענות לשאלה זו בכמה רבדים.

הרובד הראשון הוא דברי התורה הקדושה האומרת, "לא מרובכם מכל העמים חשק ה' בכם ויבחר בכם, כי אתם המעט מכל העמים. כי מאהבת ה' אתכם ומשמרו את השבעה אשר נשבע לאבותיכם הוציא ה' אתכם ביד חזקה ויפדך מבית עבדים מיד פרעה מלך מצרים" (דברים ז, ז-ח). כלומר שעלינו לזכור שאהבת ה' אלינו ובחירתו בנו לא תלויה בשום גורם חיצוני כזה או אחר, ולא בגלל שאנחנו מיליארדים אלוקים החליט לבחור בנו. אלא זו אהבה שאיננה תלויה בדבר חיצוני, והבחירה בעם ישראל הינה פנימית ונשמתית.

ברובד נוסף - מחשבתי יותר, ניתן לומר, שדווקא בגלל שאנשים נוטים להימשך אחר הגדול והנוצץ (כמו שאתה מתאר בדבריך), אזי אם עם ישראל היו הרבה – הבחירה החופשית של המאמינים לא הייתה בחירה חופשית באמת, כי היו רואים שמי שצודק – הוא גדול, חזק ומרוויח, וכך לא הייתה בחירה חופשית לחלוטין. ודווקא המציאות שעם ישראל הינו הקטן מבין האומות מחזקת ומעצימה את הבחירה החופשית של האמונה הגדולה מתוך בהירות ויציבות.

2. כמו כן חשוב לדעת, שיסוד האמונה שלנו בבורא עולם ובתורה לא נובע מכמות המאמינים בה. אנחנו מאמינים שהתורה היא אמת מכח האמונה והידיעה של מעמד הר סיני, אשר בו לא רק עם ישראל ראה ושמע את דבר ה', אלא כל העולם כולו. זו הסיבה שאין אומה שכופרת במתן תורה – גם לא הנצרות והאסלם. במעמד הר סיני נבחרנו באופן "רשמי" להיות העם הנבחר, ומשכך אין רלוונטיות לכמות האנשים שיש בעם כי האמת היא אמת ללא קשר לכמה אנשים מאמינים בה.

3. כאשר אנחנו מאמינים בתורת ה', אזי אנו גם יודעים שמטרת הבריאה היא להטיב לכולם, "טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו", ולכל חלק בבריאה יש מטרת וייעוד שהוא מבצע וזה בעצמו הגמול שלו, שהוא עושה את שליחותו בעולם. לעם ישראל יש שליחות מסוימת, ולאומות אחרות יש שליחות אחרות. וגם הם נהנות מעצם עשייתם את מטרתם בעולם. והקב"ה שהוא ברא את המציאות כולה יודע מה התפקיד המתאים ביותר לכל אחד, ואין לו חלילה סיבה "להעניש" או לגרום לעוול למי שאינו יהודי, שהרי אין לנו מטרה שכל האומות יהיו יהודים, אלא שכל אחד יבצע את התפקיד שלו בעולם.

4. לגבי ההתרחקות שיש לצערנו מהאמת ומהדת. אכן, החיבור שלנו לחיי אמת וצדק מצריך הרבה כוחות נפש כנגד הפיתויים החיצוניים שהעולם בו אנו נמצאים בייצר סביבנו. חיי החברה והתרבות שאנו חיים בהם מפתים מאוד לצאת החוצה "לעולם הגדול", אך צריך לזכור שני דברים מרכזיים. האחד, שיש ב"ה גם תנועה גדולה של חזרה בתשובה והתקרבות גדולה מאוד של בירור פנימי ורצון להיכרות ומפגש מחודש עם חיי התורה וערכי הנצח. והדבר השני הוא, שגם מי שכביכול "עוזב" לצערנו את הדת בצורה מעשית, עדיין אם נעמיד מולו את יסודות האמונה – גם הוא יאמין בהם, אלא שיש לו קושי לקיים את העבודה המעשית שאמונה זו דורשת, ומתוך העצלות להירתם למחויבות שיש בחיי אמת - יש לצערנו אחוזים גדולים של ניתוק מעשי מחיי התורה והמצוות.

שוב אומר, אני מעריך מאוד מאוד את היכולת שלך לפרט את השאלות העמוקות שלך ואת האומץ שלך לשתף, אני מאמין שאם תמשיך להשקיע ולברר את העולם האמוני שלך תגלה עולמות נפלאים, מאירים ומשמחים! ואני שב ומציע לך לנסות לברר דברים אלו באופן של שיח מפרה, איתנו או עם כל דמות שנראית לך לנכון.

מאחלך לך הצלחה גדולה בתהליך המיוחד הזה!

ידידיה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות