לקרוא את דו"ח המשכנתא בקלות

אחת לשנה נשלח דו"ח נתוני המשכנתא מהבנק לצורך מעקב. הנתונים המוצגים בדו"ח לא תמיד ברורים וזה עלול להיות מתסכל. ניסינו לעשות לכם סדר בדברים:

חדשות כיפה תוכן שיווקי 27/04/17 10:47 א באייר התשעז

לקרוא את דו"ח המשכנתא בקלות
יחצ, צילום: יחצ

מהי משכנתא?

משכנתא היה למעשה הסכם חוקי שבו המלווה מציע סכום כסף מסוים ללווה, במטרה לרכוש נכס מסוים, בתמורה לריביות. ההלוואה עצמה מבוטחת בנכס שנרכש, כך שאם הלווה אינו מצליח להחזיר את ההלוואה רשאי המלווה למכור את הנכס על מנת לקבל החזרי כספי. בתי עסק רבים מציעים מגוון רחב של אפשרויות ללקיחת משכנתא, וביניהם: בנקים, חברות אשראי, ברוקרים שונים וחברות השקעה. קיימים סוגי משכנתאות רבים, ולא כל בעל עסק יציע את כלל האפשרויות. מסיבה זו, רצוי לבצע השוואה בין כל האפשרויות הקיימות ולהשתמש בשירותי הלוואה של מקומות מקצועיים ומנוסים.

אם מעולם לא קראתם את דו"ח המשכנתא, ייתכן שתופתעו לגלות כמה מידע חשוב יכול להימצא במסמך זה (אשר מקבלים למעשה על חודש משירותי ההלוואה שבהם נעשה שימוש). דו"ח משכנתא עשוי להיראות מסובך, אך עם זאת חשוב מאוד להבין את המידע שהוא מכיל. באמצעות קריאה מדוקדקת של המסמך ניתן לגלות כיצד החזר הכסף האחרון יושם בתוך כלל ההלוואה, את סכום ההלוואה הבא, את התאריך שלה ועוד פרטים רבים אחרים.

לדו"ח המשכנתא יש מספר מאפיינים:

המסמך מציג את השם, הכתובת ומספר הטלפון של חברת שירותי ההלוואה. ניתן ליצור קשר עם הגורמים שהלוו את הכסף על מנת לקבל מידע אודות התשלום שבוצע וכן במידה וקיימת דאגה כלשהי להמשך ביצוע ההחזר הכספי. במצב שבו לא רואים את פרטי החברה בדף הקדמי, ייתכן והם יימצאו בדף האחורי. חברות מסוימות שנותנות שירותי הלוואה מכלילות פרטים נוספים באזורים אלה. בנוסף, במסמך ניתן למצוא את שיעורי הריבית העדכניים ביחס להלוואה. נתון זה חשוב מאוד ככלי השוואה לשיעורי ריבית אחרים, וכבסיס להחלטה להזרים כספים נוספים לכיסוי המשכנתאות.

מסמכי משכנתאות מציגים את סכום הכסף שהועבר, ואת זה שעתיד להיות מועבר. עבור מקבלי המסמך, חשוב לשים תשומת לב מרבית על התאריך הנקוב במסמך למועד התשלום. במידה והתשלום נעשה מעבר לתאריך הנקוב, ייתכן וחברות ההלוואה יגבו קנס כספי בעקבות האיחור בתשלום. כמו כן, במידה וחברות האשראי מדווחות על האיחור בתשלום ללשכות האשראי ולמוסדות פיננסיים אחרים - הדבר יכול לפגוע בניקוד באשראי ולהשפיע בצורה ישירה על חשבון הבנק.

דו"ח משכנתא יכול לכלול פרטים רבים. כך למשל, לאנשים שבחרו באופציות תשלום שונות למשכנתא עשוי להופיע מספר השנים שנשאר להם להחזר החוב. לכל פרו במסמך ישנה משמעות, ומומלץ להתקשר לחברות ההלוואה במידה וקיימת שאלה כלשהי.

האם קיים סיכון בחוסר הבנה של המסמך?

רבים אינם מבינים את כלל הפרטים שמופיעים בדו"ח המשכנתא, והבנה נרחבת של הנתונים עשויה לסייע להתנהל בצורה חכמה יותר מבחינה פיננסית. כמו כן, חשוב שהלווה יכיר בהוצאות המדויקות שלו ובאופן שהן מכסות את ההלוואה. לא מעט קורה שאנשים מבחינים שהזרמת הכספים שלהם אינה מכסה בצורה מספקת את ההלוואה, וזאת עקב חוסר הבנה בסיסי בשיעורי הריביות.