לאן הגיעה קופת הגמל להשקעה עד כה?

קופת הגמל להשקעה הושקה על ידי משרד האוצר ממש לאחרונה. מה מיוחד בה ומי משקיע בה? תמונת מצב

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף קופת הגמל להשקעה 26/01/17 11:18 כח בטבת התשעז

רק נולדה וכבר שמה הולך לפניה

קופת הגמל להשקעה הושקה על ידי משרד האוצר ממש לאחרונה, בנובמבר 2016. "הרכה הנולדה" הצטרפה אל שורת הרפורמות והצעדים שנעשו ביוזמת משרד האוצר בשנים האחרונות, במטרה לעודד את הציבור לחסוך בכלל ולחסוך לפנסיה בפרט. השקת המוצר הפנסיוני החדש בשוק המקומי עשתה באזז גדול, וכפי הנראה די בצדק. חלק גדול מהציבור כבר הצליח להפנים את יתרונותיו של מכשיר החיסכון האטרקטיבי שניתן בידיו. החוסכים החדשים זיהו את ההזדמנות ליהנות מהבונוס שמקנה הקופה החדשה לעומת קופות הגמל הרגילות. מצד אחד, ניתן למשוך ממנה את הכספים שנצברו בכל רגע, גם טרם הפרישה, ללא תשלום קנס ועם הטבות מס משמעותיות כולל פטור ממס במעבר בין אפיקי השקעה שונים. מאידך, מי שיבחר להשתמש בקופת הגמל החדשה ככלי לחיסכון עד גיל הפרישה (החל מגיל 60), יוכל ליהנות מקצבת פנסיה פטורה ממס. לא פלא שהמוצר החדש מעורר התעניינות עצומה בקרב חוסכים פוטנציאליים רבים.

צעדים ראשונים שמבשרים טובות

קופת הגמל להשקעה עדיין בחיתוליה ואין לה עדיין רקורד של תשואות. המוכרנים מצליחים להתגבר על העדר התשואות בשלב ראשוני זה, על ידי שימוש ברקורד של בית ההשקעות. ההערכה היא כי סוכני הביטוח והמשקיעים כבר הזרימו כ-500 מיליון ₪ לקופה החדשה. העובדה שקיימת מגבלת הפקדה של 70,000 לשנה פועלת לטובת משווקי בתי ההשקעות וסוכני הביטוח, שכן מצד אחד לא מדובר בסכום גבוה, ומצד שני הוא נושא הטבת מס קורצת.

חלק ניכר מהמשקיעים החדשים שיכלו להשקיע 70,000 בחיסכון, ניצלו את חלון ההזדמנויות שזימנה להם הקופה, ביצעו את ההפקדה לקראת סיום שנת המס כדי ליהנות מהטבת המס. בסך הכל, ניכרת שביעות רצון רבה בקרב אלו שעשו את הצעד ובחרו בקופה האטרקטיבית.

אז מי "עשה קופה"?

הקופה החדשה הושקה בבתי השקעות וחברות ביטוח מהמובילים במשק. המגייסים הגדולים ביותר עד כה הם ללא ספק בתי ההשקעות, בעיקר אלה שהניבו תשואות נאות במיוחד בתחום הגמל בשנה האחרונה. על פי הדיווחים האחרונים, סכומי הגיוס שלהם נעים מ-200 מיליון ₪ עד עשרות מיליונים לבית השקעות אחד. חברות הביטוח צועדות מעט אחרי בתי ההשקעות עם סכומים שנעים מעשרות מיליוני ₪ למיליונים בודדים. עם זאת, סוכני הביטוח מדווחים על התעניינות הולכת וגוברת בקופה החדשה בקרב לקוחותיהם, ועל תאוצה משמעותית במכירת המוצר המבטיח.

הרוח נושבת קדימה...

הצפי כרגע הינו כי סכומי ההשקעה בקופת הגמל החדשה ילכו ויגדלו. אחת הסיבות העיקריות לכך היא העובדה שקופת הגמל להשקעה נבחרה על ידי המדינה כאפיק החיסכון המועדף עבור התכנית "חיסכון לכל ילד". התכנית שהחלה לפעול בתחילת 2017 מקיפה 2.7 מיליון ילדים, נתון מכובד המעמיד את סכום ההפקדות השנתי על סך של כ-1.6 מיליארד ₪. סכום זה עשוי לגדול פי 2 במידה וההורים יכפילו את הסכום שמפקידה המדינה.

בנוסף, כמות המשקיעים בקופה הגמל להשקעה תלך ותתעצם ככל שהציבור ייחשף ליתרונותיה על פני אפיקי השקעה אחרים כמו קופות הגמל הרגילות וקרנות הנאמנות. כיאה למוצר שיכול להוות אלטרנטיבה מוצלחת לתיק השקעות מנוהל, צפוי כי משקיעים רבים יבחרו להפנות אליו חלק מכספם הפנוי, ולצאת נשכרים משלל יתרונותיו.