כל מה שרציתם לדעת על הבחינה הפסיכומטרית

הבחינה הפסיכומטרית משמשת ככלי המיון העיקרי של מוסדות האקדמיה בישראל והיא נערכת על ידי המרכז הארצי לבחינות והערכה. ציון פסיכומטרי נדרש כתנאי סף כמעט בכל תחומי הלימוד, אך קיימים הבדלים מסוימים בין מקצועות הומניים וריאליים

חדשות כיפה 20/04/17 15:30 כד בניסן התשעז

כל מה שרציתם לדעת על הבחינה הפסיכומטרית
ללא זכויות, צילום: ללא זכויות

הביקוש ללימודים במוסדות האקדמיה עולה על היצע הקורסים והמסלולים. כתוצאה מכך נדרש סינון מסוים בין המועמדים, והכלי הנבחר על ידי האוניברסיטאות והמכללות הוא הבחינה הפסיכומטרית. הבחינה נערכת בישראל מאז שנת 1981 והיא מנוהלת על ידי גוף אובייקטיבי בשם "המרכז הארצי לבחינות והערכה".

ברוב הפקולטות במוסדות האקדמיים ניתן לציון הפסיכומטרי משקל שווה לזה של בחינת הבגרות. כתוצאה מכך, ציון משוקלל של הבחינה הפסיכומטרית יחד עם ציוני הבגרות נחשב למנבא טוב של הצלחת המועמד בשנת הלימודים הראשונה באקדמיה. מלבד בחירת המועמדים בעלי הציון הגבוה ביותר למחלקות שבהן הביקוש ללימודים עולה על ההיצע, הציון המשוקלל משמש להצבת רף מינימאלי עבור מועמדים.

מבנה הבחינה, המועדים ודרישות האקדמיה

הבחינה הפסיכומטרית בנויה מחיבור, פרקי חשיבה מילולית, פרקי אנגלית ופרקי חשיבה כמותית. פרקי החשיבה המילולית בודקים לצד עושר מילולי גם כישורים לוגיים וכישורי הבנה, יכולת קריאה וכתיבה, הבעה בכתב ויכולת חשיבה בבהירות. פרקי האנגלית בודקים את מידת השליטה בשפה האנגלית, לעומת פרקי החשיבה הכמותית שבוחנים את היכולת להשתמש במספרים ובמונחים מתמטיים לפתרון בעיות מופשטות.

הבחינה הפסיכומטרית נערכת ב-5 מועדים קבועים לאורך השנה, אך לא בכל מועד נערכות בחינות בכל השפות. מלבד פרקים ששייכים לחשיבה המילולית, החשיבה הכמותית והאנגלית, יש גם מטלת כתיבה. משך הזמן המוקצב עומד על 3 שעות ו-20 דקות, אך הזמן מחולק באופן שווה בין הפרקים והמועמדים נדרשים לסיים כל בחינה ב-20 דקות בלבד.

לא רבים מודעים לכך שקיימים הבדלים משמעותיים בין הדרישות של הפקולטות השונות. בדיסציפלינות של מדעי הרוח למשל שמים דגש על הפרק המילולי, על הבחינה באנגלית ועל כתיבת החיבור, בעוד בתחומים כמו הנדסה, לימודי כלכלה ומנהל עסקים בודקים מטבע הדברים את הפרק הכמותי. מומלץ לקחת בחשבון את הדרישות האלה וכך אולי לנסות לחלק טוב יותר את השקעת המאמצים בכל פרק במבחן.

הכנה מוקדמת ועלויות הקורס

המבנה הייחודי של הבחינה הפסיכומטרית מחדד את חשיבות ההכנה המוקדמת. ההכנה מיועדת לא רק להיכרות ראשונית עם פרקי המבחן ולתרגול בפועל של מאות שאלות בנוסחים שונים, אלא גם להתמודדות עם עומס השאלות ועם הקושי המנטאלי. הבחינה אפשרית בשפה העברית, הרוסית, הספרדית והצרפתית וקיים נוסח שמשלב בין השפות העברית והאנגלית.

קורס הכנה לפסיכומטרי עולה כמה עשרות אלפי שקלים. למזלם של חלק מהסטודנטים, הוא מוכר במסגרת הפיקדון הצבאי. ההבדלי המחירים בין מכוני ההכנה נובעים מהמוניטין של כל אחד מהם, ממספר השעות המוקדש לקורס ומארגז הכלים שאותו מקבלים הנבחנים.