הרב בוארון: עדיף להשתמש בירקות עלים לא מפוקחים

הרב בוארון בפסק מפתיע בו הוא קורא שלא לצרוך ירקות עלים מפוקחים בשל כמויות הריסוס. חסלט בתגובה: "אנו מפוקחים באופן מלא על ידי מעבדה"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 13/04/16 17:56 ה בניסן התשעו

הרב בוארון: עדיף להשתמש בירקות עלים לא מפוקחים
shutterstock, צילום: shutterstock

פסק מפתיע במיוחד של הרב ציון בוארון, מי שהתמודד בעבר על משרת הרב הראשי לישראל, לפיו יש להעדיף ולאכול עלי ירק ללא פיקוח מתולעים ולהימנע מהירק המפוקח וזאת בשל החשש למחלות קשות הנגרמות מהריסוס הכבד שנעשה בו שימוש, כך הובא בכיכר השבת.

בפתח דבריו כותב הרב בוארון: "בעניין בדיקת הירק מן התולעים והחרקים אשר העלנו בכוחא דהיתרא שלא להזדקק לירקות המטופלים בחממות מיוחדות למניעת היווצרות התולעים והחרקים, אלא להשתמש בירקות הנמכרים בשוק ללא הטיפול המיוחד".

"וכל זאת לאחר שנודע מפי מומחים הבקיאים בעניני החיטוי וההדברה שהירקות הנ"ל מטופלים בכמות ריסוס גדולה בהרבה מן הכמות שהותרה ע"י משרדי הבריאות והחקלאות ואשר הדבר מהווה סכנה גדולה ומוחשית לציבור", מזהיר הרב בוארון ומבהיר כי כי "והלכה פסוקה היא דחמירא סכנתא מאיסורא ובפרט שסכנה היא מפני מחלות קשות חשוכות מרפא רח"ל".

משום כך הוא פוסק כי "יש להעדיף להשתמש בירקות בלא הטיפול המיוחד אלא שיש לנקותם ולבדקם כראוי מחשש תולעים, והדבר הוא אפשרי בהחלט עם קצת מאמץ. וכפי שעשו בדורות שעברו אבותינו ואבות אבותינו. ומה גם שגם אותם ירקות של החממות שהם בחזקת נקיים גם בהם מוצאים תולעים וחרקים במידה מסוימת לעיתים קרובות וגם הם צריכים שטיפה ובדיקה".

הרב בוארון מתייחס לטענות כי יש פיקוח על הריסוס ודוחה אותן: "והנה ראיתי עתה אשר כתבו המתנגדים לפסק דין זה הטוענים שלמעשה יש פיקוח קפדני על כמות הריסוס ברשתות הגדולות ובחנויות הנתונים לפיקוחם. ועוד זאת טוענים לאידך גיסא שהירקות הרגילים שאינם תחת הטיפול המיוחד עשויים להכיל חומרי ריסוס במידה יותר גדולה וזאת משום שהירקות שאינם בטיפול המיוחד אין עליהם פיקוח ויכול החקלאי לעשות ולהוסיף בחומרי הריסוס כרצונו ומשא"כ באלה הנתונים לפיקוח המיוחד שיש עליהם פיקוח גם לענין כמות חומרי ההדברה באופן שלא תעלה על הכמות המותרת ולאחר שקראתי דבריהם נוכחתי שדבריהם חסרי בסיס והיפך האמת אחר המחילה".

הוא מסביר כי למפוקחים דווקא יש אינטרס גדול יותר לרסס, "לפי שבוודאי הגמור שאותו חקלאי שאינו נתון לפיקוח נסתפק הוא בכמות המותרת ואינו מוסיף עליה ואולי אף פחות ממנה לפי שאין מי שיבדוק אצלו את ענין התולעים ולמה שיוסיף בטורח ובהוצאה, ומשא"כ אלה החקלאים הנתונים להשגחה קפדנית שבאם המצא ימצא אפילו בחלק מזערי של הירקות אפילו תולעים או חרקים מעטים הרי שכל סחורתו של אותו יום ואותו שבוע תיפסל ויהיה לו נזק והפסד רב מזה", קובע הרב בוארון.

"ובוודאי שאצל אותו חקלאי קיים החשש הגדול שהוא ירסס מעיקרא בכמות גדולה יותר ובלבד שסחורתו תהיה נקי מתולעים ומבלי לשים לב לנזק הבריאותי הנגרם עי"כ לציבור, ואשר לדעת מומחים רבים וטובים הדבר הוא בגדר סכנה מוחשית וכנ"ל", מזהיר הרב ומוסיף: "ומה שמנסים בעלי ענין להטעות את הרבנים ולהציגם תמונה אחרת אין בדברים ממש, לכל מי שיתבונן במהות ההשגחה והשיווק הכללי של התוצרת לרשתות השיווק או לשווקים הפתוחים שאין אפשרות כלל לפקח בצורה נאמנה על כל הנעשה בענין חומרי ההדברה המסוכנים (ואשר גם מיעוטן אינו יפה)".

הרב ציון בוארון מסיים את פסק ההלכה: "ועל כן בוודאי שהיתר גמור (וגם עדיף מן הדין) להשתמש בירקות הנמכרים בשווקים בלא ההשגחה המיוחדת ובלבד שישטפו ויבדקו היטב את הירקות בדיקה מעליא, ויאכלו ענווים וישבעו, וכפי שנהגו אבות ראשונים, ושומר ישראל ישמור את עמו ישראל מכל דבר רע, אכי"ר".

בחברת 'חסלט' טוענים כי הדברים אינם נכונים מהסיבה הפשוטה, המוצרים נמצאים תחת השגחת מעבדה מיוחדת שבודקת את רמת הריסוס, "אנו מפוקחים באופן מלא ע"י דרך המעבדה בכל תחום ההדברה ועל כל אריזה שלנו שמשווקת מופיע לוגו שלהם כולל כיתוב בנדון "יאכלו ענווים וישבעו" שמסמל כי המוצר עבר את ביקורת המעבדה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן