שוב המייבש לא עובד! מניעת תקלות במכשירי החשמל בחורף

כיצד ניתן להימנע מתקלות מיותרות במכשירי חשמל ביתיים? מהן הטעויות הנפוצות ביותר שאנו עושים בתחזוקה שלהם? והעיקר, טיפים לתיקון עצמאי ומהיר של חלק מהתקלות. שיהיה לכם חורף חמים ונעים

חדשות כיפה גילה ליבנת 01/11/17 12:42 יב בחשון התשעח

שוב המייבש לא עובד! מניעת תקלות במכשירי החשמל בחורף
הלך המזגן?, צילום: shutterstock

אם גם אתם שמתם לב שהאוויר מתחיל להיות יותר קריר, שפה ושם טיפות מטפטפות עליכם, ושבערבים כבר לא צריך מאוורר, אז כנראה שהבנתם שעוד רגע החורף כבר פה. 

אנו אמנם זקוקים במדינתנו הקטנה לכמות ניכרת של משקעי חורף, אך העובדה היא, שיחד איתם מגיע גם קור מקפיא עצמות, שגורם לחלקנו לפחות, להישאר ברוב הזמן הפנוי מתחת לפוך, עם ליטר של מרק חם וסרט טוב בטלוויזיה. 

זה לא סוד שבמהלך החורף אנו עושים שימוש במספר מוצרי חשמל כמו מייבשי כביסה, טלוויזיות, קומקומים ומזגנים. כתוצאה מכך, נגרמות תקלות רבות במכשירים, שלעתים גם שובקים חיים.

קומקומים חשמליים:                                                                                                                                                                 כאמור, בחורף אנו מרבים בשתיית משקאות חמים. לכן, חשוב לדעת שהאבנית היא האויב מספר אחד בישראל של הקומקום החשמלי, והיא גורמת פעמים רבות לטעמי לוואי במים, עלייה בצריכת החשמל של המכשיר ולקיצור חייו. 

עם זאת, תחזוקת הקומקום בהתאם להוראות היצרן וניקוי המכשיר בתדירות גבוהה בחומר מתאים או אפילו במים עם חומץ ולימון, יסייע להארכת חייו של הקומקום ולמניעת תקלות עתידיות. 

טלוויזיות:
התקלות הנפוצות בטלוויזיות הן : כניסות HDMI לא עובדות או שאין תמונה, מכשיר שנכבה לאחר חימום יתר, הפרעות בתמונה כמו צבע לא תקין ומכשיר שלא פועל לגמרי.
בראש ובראשונה, במידה והמכשיר אינו פועל כמו שצריך, יש לבדוק בזהירות האם שקע החשמל תקין. לאחר מכן, רצוי לנתק את המכשיר מרשת החשמל ולחברו מחדש. במידה ואין שינוי, יש לבצע RESET בתפריט הטלוויזיה.
במידה והבעיה עדיין קיימת, יש לבדוק את חיבור שקע החשמל לטלוויזיה ואת חיבורי כבל ה- HDMI/AV. בתקלות שמקורן דווקא בכבל HDMI שאינו תקין, הדבר יבוא לידי ביטוי בהפרעות בתמונה, תמונה הנעלמת לסירוגין, מסך ללא תמונה בכלל, או צבעים שאינם תקינים.
במקרים אלה, בטרם קוראים לטכנאי, כדאי להחליף את כבל ה- HDMI בחדש. במידה והתקלה לא נפתרת כנראה שמקור התקלה הוא בכניסת ה HDMI בטלוויזיה ולא בכבל עצמו. תקלה מסוג זה בעייתית יותר לתפעול באופן עצמאי, לכן מומלץ לקרוא לטכנאי שיחליף את החלק שנמצא בתוך הטלוויזיה.
במידה והטלוויזיה והחיבורים תקינים, כנראה שמדובר בתקלה שמקורה בממיר, והדבר יצריך יצירת קשר עם הספק שברשותכם.

תקלה כזאת תבוא לידי ביטוי בצורות הבאות:

  • הופעת שקופית על המסך המתריעה כי "אין קליטה"- יש לבדוק את חיבור כבל האנטנה לממיר ואת שקע האנטנה הנמצא בקיר.
  • ממיר שאינו מגיב לפקודות השלט. במקרה כזה, וודאי ניחשתם- ראשית יש להחליף את סוללות השלט, ובמידה ואין שינוי רצוי לפנות לנציג השירות של אותה חברה.
  • הופעת כלל הערוצים בשחור לבן- יש לבדוק האם בטעות שונו ההגדרות בממיר הכבלים.
  • במקרה שבו התמונה נעצרת או נחלקת לריבועים, יש לנתק בזהירות את הממיר הדיגיטלי משקע החשמל ולהמתין מספר שניות עד שיופיעו מספרי השעון על צג הממיר. רק אז ניתן להדליק אותו שוב.

מייבשי כביסה:
בחורף אנו זוכים למעט מאוד שעות שמש חזקה, ולכן עושים שימוש במייבש כביסה, במיוחד בבתים מרובי נפשות שמצטברים בהם כמויות בגדים גדולות במשך השבוע. 
התקלות הנפוצות במייבשי כביסה הן: מכשיר לא פועל בכלל (קצר/ נתק חשמלי כשל במערכת פיקוד), אין תאורה. כביסה יוצאת לא יבשה, או עם ריח לא טוב, כביסה מתלכלכת בייבוש, רעש חריג בזמן פעולה, מוצגת תקלה על גבי לוח התצוגה, חימום יתר, המייבש מחשמל, מחזור הייבוש ארוך מידי, עובש על פרטי הגומי, צריכת חשמל מוגזמת , נזילת מים.

  • שמירה על הכנסת כמות נכונה של כבסים למייבש. יש לוודא כי לא נוצר עומס יתר על המכונה. היות ועקרון הייבוש בנוי על מעבר אוויר בתוך הבד, יש לאפשר לכביסה "להתהפך" במייבש, בעוד שעודף כביסה  יקשה על תהליך הייבוש.  
  • מיקום מייבש בחדר מאוורר, ולעולם לא בחדר אמבטיה בו הלחות גורמת לחלודה בחלקי מתכת ועל גבי המעגלים האלקטרונים של לוח הפיקוד. בנוסף, כאשר האוויר באמבטיה רווי באדים, זה מקשה על תהליך הייבוש .                                                                        
  • ניקוי מסננים ומעבים לאחר כל מחזור ייבוש. יש להקפיד על שטיפתו לניקוי מוך ואבנית שמצטברים באופן סמוי.
  • יש להקפיד בהתאמת תכנית הייבוש לסוג וכמות הכביסה כמוסבר בהוראות ההפעלה.
  • יש לוודא כי נעשית סחיטה מספקת על ידי מכונת הכביסה לפני ההכנסה למייבש.
  • הוצאת האוויר הלח מהמכונה, כפי שרשום בחוברת ההפעלה. מדובר על תיעול צינור האוויר ה-jumv  באופן מסודר.


מזגנים:                                                                                                                                                                                   מכשיר זה עובד שעות נוספות בחורף. למעשה, אנו מדליקים אותו שעות ארוכות בלי הפסקה, ולעתים אפילו משאירים אותו פועל בכל שעות הלילה, ולכן כדאי להקפיד על מספר כללים שימנעו תקלות:

  • כשמפעילים מזגן יש לוודא שהחלל בו הוא מופעל סגור ומבודד ולהקפיד לסגור את החלונות, על מנת שלא לגרום לו להתאמץ לשווא. 
  • כמו כן, כדאי לכוון את השלט על טמפרטורה על 25 מעלות על מנת לשמור על טמפרטורה נעימה בבית. כל הורדה או העלאה של מעלה אחת במזגן תגרום לעלייה של כ 5% בצריכת החשמל שלו ותגרום למכשיר לעבוד במאמץ רב יותר.
  • ניקוי תקופתי של הפילטרים במזגן. פילטרים סתומים גורמים למזגן להתאמץ יותר על מנת לחמם את הבית ולעלייה בצריכת החשמל.  
  • תדירות הניקוי יכולה להשתנות בהתאם לאזורי המגורים. לדוגמה, אם בסביבת המגורים יש אתר בנייה או כביש ראשי, יהיה צורך לנקות את הפילטרים בתדירות גבוהה. כנ"ל לגבי מיקום הדירה. מזגנים בבתי קרקע או בדירות בקומות נמוכות דורשות ניקוי פילטרים בתדירות גבוהה יותר מאשר מזגנים בדירות בקומות גבוהות.

עכשיו כשיש בידיכם את כל המידע הדרוש לשמירה נכונה על המכשירים שלכם, אתם מוכנים לעביר את החורף הקרוב בחמימות וללא תקלות. 

גילה ליבנת היא מנכ"לית מעבדות שירות, מקבוצת פל

גילה ליבנת

גילה ליבנת צילום: קבוצת פל