שבוע המודעות לסרטן העור - נפתחות מאות מרפאות לבדיקות עור חינם

האגודה למלחמה בסרטן פותחת את שבוע המודעות לסרטן העור וגילויו המוקדם עם מחקרים חדשים ובדיקות חינמיות

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/06/17 12:55 יד בסיון התשעז

שבוע המודעות לסרטן העור - נפתחות מאות מרפאות לבדיקות עור חינם
בטוחה בשמש, צילום: sutterstock

האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף שירותי בריאות כללית, מכבי שירותי בריאות, מאוחדת, לאומית שירותי בריאות ומשרד הבריאות מזמינים את הציבור לבדיקה חינם לגילוי מוקדם של סרטן העור בקופת החולים שלך. בשבוע שבין ה- 12.6 עד ה-18.6 (כולל) תפתחנה ברחבי הארץ מאות מרפאות בסניפי קופות החולים לבדיקות עור חינם, במסגרת שבוע המודעות לסרטן העור שיזמה האגודה למלחמה בסרטן.

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "הודות למאמצי ההסברה המתמשכים של האגודה למלחמה בסרטן להעלאת המודעות, רואים עליה עקבית בשלב הגילוי המוקדם. בהתאם לכך, ויחד עם שיפור דרכי הטיפול, חלה עליה גם בשיעורי ההישרדות. בשבוע הקרוב יפעלו מאות תחנות בדיקה חינם ברחבי הארץ, בשיתוף כל קופות החולים. היו חכמים בשמש וקבעו תור לבדיקה".

לפי ממצאים של דו"ח חדש של רישום הסרטן הלאומי של משרד הבריאות, עם עדכוני תחלואה ותמותה לשנת 2014, שמציגה פרופ' ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות:

כ- 1,580 ישראלים מאובחנים בשנה עם מלנומה ממאירה של העור, 196 מתים מהמחלה.  בקרב נשים התחלואה במלנומה חודרנית במגמת ירידה.  גברים מובילים בשיעור התחלואה ומאובחנים בגיל מבוגר יותר. 485 (כשליש) מהמאובחנים מתגלים בשלב הממוקד המוקדם מאד, המאפשר ריפוי של למעלה מ-90%. ילידי ישראל מובילים באבחנה בשלב מוקדם במיוחד זה. שיעורי הריפוי עלו ל-88% בגברים ו-91% בנשים.

על פי ההשוואות הבינלאומיות המעודכנות ביותר, ישראל ירדה מצמרת המדינות המובילות בהיארעות מלנומה. בעוד ישראל הייתה בעבר במקום השלישי בעולם, אחרי אוסטרליה וניו-זילנד, כעת, על פי נתוני הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC) לשנת 2012, ישראל מדורגת במקום ה-13 עבור גברים ובמקום ה-20 עבור נשים בהתייחס ל-20 המדינות עם השיעורים הגבוהים ביותר בעולם. שיעורי ההיארעות הגבוהים ביותר, הן עבור גברים והן עבור נשים, נותרו באוסטרליה ובניו זילנד.

כוויות בעור הן גורם סיכון מוביל לסרטן העור בקרב צעירים. מסקר עמדות והתנהגות שביצעה האגודה למלחמה בסרטן בישראל ב-2016, עולה כי 17% מבני הנוער בישראל, דיווחו על כוויה בשנה האחרונה לסקר. 46% מהישראלים יודעים שכובע הוא אמצעי הגנה כשיוצאים לשמש, ו-22% יודעים שיש צורך בביגוד מגן מתאים.

"חשוב לזכור שכל חשיפה לא בטוחה לשמש הישראלית מזיקה ומסוכנת. יש להגן בייחוד על ילדים ולזכור כי לא מומלץ לחשוף תינוקות עד גיל חצי שנה לשמש כלל", מדגישה ד"ר אביטל פאטו-בן ארי, מקדמת הבריאות באגודה למלחמה בסרטן. "לכן ההמלצה היא להתמגן בכל האמצעים, ולא רק בים או בבריכה, אלא גם כשיוצאים ברגל לסידורים, להליכה/ ריצה בפארק , לגן המשחקים עם הילדים, או כשיוצאים לעבודה. מומלץ לצאת רק בשעות הבטוחות (לפני 10:00 בבוקר ואחרי 16:00), עם ביגוד מתאים, כולל כובע רחב שוליים ומשקפי שמש, לחפש צל ולהשתמש במסנני קרינה בכמויות ובתדירות המומלצות".