מבחן דרכים – מאזדה 3 (דור רביעי)

(מאזדה) שלוש, (דור מספר) ארבע לעבודה! לרמת האבזור ספיריט הבכירה של הדור הרביעי של מאזדה 3 הצטרפה הקומפורט המיועדת גם לציי רכב וגם היא בהחלט מרשימה

חדשות כיפה מוטי שטרן 20/01/20 15:04 כג בטבת התשפ

מבחן דרכים – מאזדה 3 (דור רביעי)
צילום: מוטי שטרן

בעבר, כאשר הנוסחה לרכב מנצח בישראל היתה מרכב סדאן, מנוע בנזין עם תיבה אוטומטית וסמל יפני – השקת דור של מאזדה 3 היתה אירוע משמעותי.

כיום, רכבי פנאי לסוגיהם או רכבים היברידיים תופסים נתח נכבד מהמכירות בשוק הרכב הישראלי על חשבון מכוניות משפחתיות קומפקטיות. מאזדה 3 כמו שאר המכוניות הקומפקטיות צריכה להציג ערך מוסף לרוכש הפוטנציאלי. במבחן הדרכים נבדוק מהו הערך המוסף שמציעה ה-3.
מאזדה 3 הגיעה לישראל בשנת 2003 וכבר אז קבעה חלוקה ברורה: הרוכשים הפרטיים יקבלו בעיקר את דגמי הקומפורט והספיריט המאובזרים וציי הרכב יקבלו את דגם האקטיב הפחות מאובזר (חלוקה שהייתה קיימת גם ב-3 דורות ה-323 שקדמו לה: GLX לרוכשים הפרטיים ו-LX לציי הרכב).
כשהושק הדור הרביעי של מאזדה 3 הוא הוצע רק ברמת אבזור גבוהה – ספיריט המכוונת ללקוחות הפרטיים, לאחרונה הצטרפה אליה רמת הקומפורט המיועדת לציי הרכב.
ה-3 מוצעת עם יחידת הנעה אחת - מנוע 2 ליטר אטמוספרי המפיק 165 כס ותיבת 6 הילוכים פלנטארית אוטומטית, שתי רמות אבזור – קומפורט וספיריט ושתי תצורות מרכב – סדאן והאצ'בק:

∙         קומפורט סדאן – 138,000 ₪

∙         ספיריט סדאן – 145,000 ₪

∙         ספיריט האצ'בק – 148,000 ₪

למבחן, התייצבה ה-3 במרכב סדאן בצבע "אפור עשיר".(צבע מיוחד בתוספת תשלום).
 

 4 דורות של ה- 3 כבר יוצרים מורשת ומסורת

4 דורות של ה- 3 כבר יוצרים מורשת ומסורתצילום: מוטי שטרן


עיצוב חיצוני

את העיצוב החיצוני של שני הדורות הראשונים של ה-3 ניתן להגדיר כספורטיבי. בדור השלישי נוסף לעיצוב החיצוני גם מאפיין יוקרתי שבדור הרביעי מועצם עם משטחי מתכת כמעט חלקים שבצבע האפור עשיר של רכב המבחן משתנה כל הזמן ומשקף את הסביבה בה הרכב נמצא. הדור הרביעי מציג גידול בממדים לעומת קודמו, 2.5 ס"מ נוספו לבסיס הגלגלים ו- 8 ס"מ שנוספו לאורך הכללי 272.5 ל-  ס"מ ו- 466 ס"מ בהתאמה אשר ביחד עם הנמכה של ס"מ בגובה הכללי – 144 ס"מ מעניקים לפרופיל מראה מוארך ויוצר רושם של רכב מקטגוריה גבוהה יותר.
מיעוט הקימורים ונגיעות כרום מינימליות ביחד עם עיצוב מוקפד לפנסים הקדמיים האחוריים תורמים למראה יוקרתי ומאופק, הגריל האנכי העצום המזכיר לוע פעור וחישוקי 18 האינץ' (ברכב המבחן) מוסיפים נופך ספורטיבי לעיצוב. דגם ההאצ'בק עם זנב קצר ומעוגל וחלון אחורי מעצים את המראה הספורטיבי (במיוחד בצבע האדום המיוחד שגם עבורו נדרשת תוספת תשלום).

עיצוב חיצוני עם מראה מוקפד וכידול בממדים היוצרים מראה יוקרתי

עיצוב חיצוני עם מראה מוקפד וכידול בממדים היוצרים מראה יוקרתיצילום: מוטי שטרן


תא נוסעים ואבזור

תאי הנוסעים של מאזדה הצטיינו מאז ועד היום, בדגם ה-323 שהראשון שיובא לישראל היה חימום לכיסאות, בדגמי הלאנטיס היתה תאורה לסוויץ' והדור הראשון של ה-3 הציג קפיצת דרך משמעותית והוסיף נופך ספורטיבי עם לוח שעונים עם שלושה גלילים לשעונים, בקרת אקלים ומערכת שמע אינטגרלית, בדור השלישי קיבל תא הנוסעים ניחוח של יוקרתיות ותא הנוסעים שלה הפך לאיכותי מאוד, כמעט יוקרתי (מבט ומישוש שלט הרכב הם ה"סיפתח" לכך) . חומרי הגלם רכים ונעימים למגע, לכפתורים ולמתגים יש את הקליק הנכון ויש בהם נגיעות מתכת במינון הראוי. תענוג לעיניים ולידיים. ההגה בעל שלושת הצלעות כולל כפתורים רבים וקטנים שדורשים הסתגלות קלה אך מאפשרים לשלוט בקלות במגוון מערכות הרכב. העיצוב הספורטיבי החיצוני בא לידי ביטוי גם בתא הנוסעים. תנוחת הנהיגה נמוכה למדי ויש תחושה שהרכב עוטף את הנהג עם קונסולה רחבה וגבוהה בין הנהג לנוסע, מסך המולטימדיה שפונה לנהג ולוח שעונים אנכי. אם כבר הזכרנו את מסך המולטימדיה ולוח השעונים, שניהם ראויים לשבח. מסך המולטימדיה בגודל 8.8 אינץ' מאפשר שיקוף הטלפון באמצעות Android Auto / Apple CarPlay וניתן לשלוט בו באמצעות הפקדים בין המושבים בצורה נכונה (שוב, לאחר הסתגלות קצרה). מד המהירות בלוח השעונים הוא דיגיטלי והוא מציג בצורה ברורה את מצב הרכב בהתאם לסוג התצוגה שנבחרה. צג המולטימדיה ולוח השעונים דוברי עברית מקורית מהיצרן. אנחנו על המפה!
ברכב המבחן ריפוד המושבים היה בהיר והוא תורם רבות למראה של הרכב. למרות בסיס גלגלים ארוך במיוחד (272.5  ס"מ), תא הנוסעים איננו מרווח במיוחד, אך מרווח הפנים שופר לעומת הדגם הקודם. תא המטען בנפח 444 ליטרים מציג גם הוא גידול בממדים, אך בשל מבנה הסדאן קשה להגיע לקצהו הפנימי (מצד שני, בדגם ההאצ'בק היפהפה – תא המטען בנפח 295 ליטרים בלבד קטן מנפח תאי המטען של מספר מכוניות סופר מיני). אפרופו תא מטען, במאזדה הפיקו לקחים וב-3 החדשה מספר רב של תאי אחסון שימושיים ובהם תא אחסון גדול בין המושבים עם משענת יד ארוכה ורחבה מתכווננת שכאשר מזיזים אחורה או כשרוצים לפתוח את תא האחסון עלולה לפגוע בברכי הנוסע המרכזי במושב האחורי. מאזדה שואפת למצב את עצמה כמותג פרימיום ותא הנוסעים שלה הוא הוכחה שהיא בהחלט נמצאת בכיוון הנכון.

אבזור הבטיחות עשיר מאוד וכבר בקומפורט כולל: 7 כריות אוויר, בלימה חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית הכוללת עצירה מלאה וזינוק מעמידה, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, אורות אדפטיביים למניעת סנוור, מצלמת רוורס מצוינת, ניטור עייפות נהג ואבזור לא אופייני לדגם בסיס – בקרת שטח מת במראות הצד והתראת תנועה צולבת בנסיעה לאחור המזכים את הרכב בציון בטיחות 7 (מתוך 8 של משרד התחבורה), בהחלט מרשים.

אבזור הנחות גם הוא עשיר (מסורת של מאזדה) וכולל כבר בקומפורט: תאורת חזית מסוג LED, חיישני גשם ותאורה, חישוקים קלים בגודל 16 אינץ', קיפול חשמלי למראות, כפתור התנעה, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג אחוריים. בספיריט מתווספים לרשימה: תאורת יום ותאורה אחורית מסוג LED, גג שמש חשמלי, כניסה ללא מפתח, מראה פנימית נגד סנוור ומתגי העברת הילוכים בצדי ההגה ולמי שמתקשה להיפרד מאוסף התקליטורים שלו, גם נגן תקליטורים...

תא הנוסעים כבר פחות צפוף, גם ברמת האבזור קומפורט עשיר ויוקרתי

תא הנוסעים כבר פחות צפוף, גם ברמת האבזור קומפורט עשיר ויוקרתיצילום: מוטי שטרן


יוצאים לדרך

מסורת נוספת שמאזדה משמרת ב-3 היא אימוץ יחידת ההנעה בדור זוגי מהדור שקדם לו... בשווקים אחרים מוצעת ה-3 עם מנועי SkyActive X אשר משלבים את יתרונות מנועי הבנזין והדיזל, אך בשל מחירה הגבוה היא לא תגיע אלינו. מנועי ה- SkyActive של מאזדה פותחו בגישה של לפני שאנחנו עוברים לטכנולוגיה חדשה – נמקסם ונוציא את המיטב מהטכנולוגיה הנוכחית, האמת היא שזה די הצליח להם... מנוע 2 ליטר אטמוספרי המפיק 165 כס ותיבת 6 הילוכים פלנטארית אוטומטית המשתפים פעולה בצורה טובה – מצליחה ה- 3 להפגין ביצועים טובים מאוד: זינוק מ-0 ל-100 קמש ב- 8.5 שניות בלבד ומהירות מרבית של 208 קמש (נתוני יצרן) וצריכת דלק שעמדה במשך המבחן על 13 ק"מ לליטר. כמו כל דורות ה-3 גם בדור הרביעי שלה, ה-3 מהנה לנהיגה, זריזה ומעניקה לנהג תחושת בטחון בכל מצב. תאוצות הביניים טובות ורק מי שרגיל לתאוצה של מנועי טורבו יצטרך להתרגל לתגובה מהירה פחות (אך ייהנה ממוניטין אמינות מוכח המעניק שקט נפשי). שיפור נוסף בדור הרביעי הוא בידוד הרעשים המצוין וכמובן מערכות הבטיחות האקטיביות. את בלימת החירום לא ניסיתי בה, אך בקרת השיוט האדפטיבית פועלת נהדר ונוח לצלוח איתה את הפקקים. תפקוד תיקון הסטייה מנתיב מתבצע רק כשהמערכת מזהה כמעט סטייה מהנתיב ולא שומרת את הרכב במרכזו. נוחות הנסיעה טובה ורק מפגעי כביש בולטים חודרים לתא הנוסעים (סביר להניח שבדגם הקומפורט עם צמיגים בחתך גבוה – הנוחות תשתפר).
 

גם עם מנוע אטמוספרי, ל- 3 ביצועים טובים

גם עם מנוע אטמוספרי, ל- 3 ביצועים טוביםצילום: מוטי שטרן


סיכום

למרות הצבע האפור של רכב המבחן – מאזדה 3 איננה מכונית אפורה. היא מציעה שילוב ייחודי של דינאמיות והנאה מנהיגה לצד מוניטין אמינות מוכח כאשר בדור החדש מצטרפים להם שיפור ניכר באיכות תא הנוסעים (ברמה של רכב פרימיום) והכי חשוב באבזור הבטיחות העשיר במיוחד ביחס לרמת המחיר של דגם הקומפורט. לחובתה עומדים יחידת הנעה פחות זריזה, היא איננה מרווחת במושב האחורי ותא המטען שלה אינו נגיש.
אם אתם שייכים לזן הנכחד שלא הצטרף לאופנת הג'יפונים או שמקום העבודה שלכם מציע לכם רק מכוניות משפחתיות – מאזדה 3 החדשה היא מכונית שאתם חייבים לבדוק. נהגי הליסינג ייהנו מרכב עם אבזור בטיחות העשיר ביותר לצד אבזור נוחות מכובד (זוהי לדעתי הגרסה המומלצת), הלקוחות הפרטיים יכולים להנות מתצורת ההאצ'בק היפהפייה (אך הפחות שימושית) ותוספת האבזור ומי שייראה את ה-3 החדשה ייהנה מהעיצוב המרשים של המכונית הקומפקטית הכי יפה בעיר.

בצבע "אפור עשיר" מאזדה 3 משתלבת בסביבה בה היא נמצאת

בצבע "אפור עשיר" מאזדה 3 משתלבת בסביבה בה היא נמצאתצילום: מוטי שטרן