מבחן דרכים – טויוטה אוריס סטיישן

רגע לפני שהיא מוחלפת וחוזרת לשם הישן והמוכר – קורולה סטיישן, מתייצבת האוריס סטיישן ההיברידית לנסיעת מבחן ומציעה את אחת האפשרויות הכי יעילות למשפחה

חדשות כיפה מוטי שטרן 18/02/19 11:36 יג באדר א'

מבחן דרכים – טויוטה אוריס סטיישן
טויוטה אוריס סטיישן היברידית, צילום: מוטי שטרן

מיסוי גבוה, היעדר תחרות ביבוא הרכב ושוק סגור גורמים לכך שעלויות רכישת ואחזקת רכב בישראל הן גבוהות, זו הסיבה שאמינות הרכב היא אחד הפרמטרים החשובים בבחירת רכב בארץ. היצרנים היפנים בכלל, ובראשם טויוטה, נהנים ממוניטין אמינות גבוה.

לטויוטה לקוחות נאמנים רבים (בפרט לקורולה) המחליפים קורולה בקורולה בלי להתלבט ובלי לחשוב על רכב אחר כאופציה אפשרית. בעבר, רכבי טויוטה נמכרו במחיר מעט גבוה מרכבים מקבילים (או עם דגמי בסיס עם אבזור מינימאלי שעמדו בקצה העליון של קבוצת רישוי 2) ואפילו היום רכב המיני של החברה – אייגו אשר פותח בשיתוף פעולה עם סיטרואן C1 ופג'ו 107/8 וחולק איתם מכלולים נמכר במחיר גבוה בגלל הסמל שבחזית. מוניטין האמינות הגבוה של טויוטה תורם למחיר גבוה כמשומשת ומסייע גם הוא להפחתת הוצאות האחזקה של רכבי טויוטה.

טויוטה היתה החלוצה בתחום הרכב ההיברידי והפריוס היתה הרכב ההיברידי הראשון שנמכר במאסות ובזכות ההנעה ההיברידית מוסיף גם את החסכון בהוצאות הדלק להוצאות האחזקה ההנמוכות של רכבי טויוטה. בשנים האחרונות אחוז גבוה של רכבי טויוטה שנמכרו פה היו עם הנעה היברידית – אחד הפופולאריים שבהם הוא טויוטה אוריס סטיישן היברידית המצוידת ביחידת ההנעה של הפריוס.

טויוטה קורולה נמכרה בעיקר במרכב סדאן 4 דלתות, אך כבר מתחילת שיווקה בארץ נמכרה גם במרכב ליפטבק 5 דלתות ובדגמים מאוחרים בשמות אחרים: RUN-X ואוריס. דגמי סטיישן של הקורולה נמכרו בכמויות נמוכות. בדור השביעי הסטיישן הוצע רק עם גיר ידני ובדור השמיני הוא הוצע גם עם גיר אוטומטי. דגם הסטיישן של טויוטה חזר לפה ב- 2014 אך בשם אוריס.

רגע לפני השקת הדור הבא של הקורולה שבמסגרתו כל גרסאות המרכב (סדאן, האצ'בק וסטיישן) יקבלו את השם "קורולה" - קיבלתי את האוריס סטיישן כרכב חלופי במקום האוקטביה שלי שנלקחה לטיפול תקופתי. רכב המבחן היא מודל 2017 עם כמעט 20,000 ק"מ. אוריס סטיישן נמכרת ברמת אבזור יחידה במחיר 135,900 ₪ (בער נמכרה גם גרסת SKY VIEW הכוללת גג זכוכית פנוראמי ללא פתיחה).

קורולה סטיישן בעבר ובעתיד, אוריס סטיישן בהווה

קורולה סטיישן בעבר ובעתיד, אוריס סטיישן בהווהצילום: מוטי שטרן

 

עיצוב חיצוני

כצפוי אצל טויוטה, העיצוב החיצוני שמרני ולא בולט. בסיס הגלגלים הקצר יחסית (260 ס"מ) וסרח אחורי ארוך נותנים יוצרים חלון צד  ארוך לדופן תא המטען וביחד עם גגון כסוף נוצר מראה סטיישן קלאסי. בצבע כחול כהה מטאלי (הצבע היחיד שאינו בגווני שחור-לבן-אפור) של הרכב הנבחן - עיטורי הכרום בחזית, בקו החלונות ופסי הגגון מודגשים ויוצרים מראה מרשים. החזית מעוצבת באופן אגרסיבי עם פנסים צרים הנמתחים לצד הרכב וביניהם פסי כרום התוחמים את הגריל הצר ונפגשים במרכז עם סמל גדול.

צילום: מוטי שטרן

 

 

תא נוסעים ואבזור

טויוטה היא יצרנית הרכב שהכי מזוהה עם הנעה היברידית וככזו – בחרה להדגיש בתא הנוסעים את העובדה שהאוריס היא היברידית עם ידית הילוכים קטנה המוכרת מהפריוס ועם תצוגת נתוני צריכת האנרגיה מודגשת במסך מערכת המולטימדיה (בניגוד ליונדאי איוניק ההיברידית בה השתדלו המעצבים לשמור על עיצוב סטנדרטי). מאפיין בולט נוסף בעיצוב האוריס הוא הדשבורד הכמעט אנכי אשר מצד אחד תורם לתחושת המרחב אך מצד שני, יוצר אווירה מיושנת וספרטנית.

איכות החומרים בתא הנוסעים לא מרשימה, הפלסטיק קשיח וחלול ברוב המקומות, אך לפחות ריפוד המושבים נעים למגע. האבזור עשיר למדי וכולל מערכת מולטימדיה  מקורית Toyota Touch 2 בגודל 7 אינץ' עם תצוגה גראפית ברורה אך מיושנת (שניתן להלביש עליה מערכת מקומית Connected הכוללת WAZE ואפליקציות נוספות), הנעה באמצעות כפותר, פנסי ערפל, משענת יד אחורית, בקרת אקלים חד אזורית וחיישני תאורה. אבזור הבטיחות כולל 7 כריות אוויר, התרעה על סטייה מנתיב, החלפת אורות אוטומטית, בלימה אוטונומית  וזיהוי תמרורי מהירות. האוריס קיבלה ציון 5 כוכבים במבחני הריסוק של EURONCAP.

בזכות הדשבורד האנכי, המרווח במושבים הקדמיים טוב, המושב האחורי צפוף יחסית בעיקר בגלל בסיס הגלגלים הקצר. תא המטען בנפח 530 ליטר מפתיע בגודלו כשמדובר ברכב היברידי בו הסוללות גוזלות נפח מתא המטען. תא המטען נוח להעמסה וכולל ווי תלייה ורצפה הניתנת להגבהה.

צללית סטיישן קלאסית ועיצוב נאה במיוחד בצבע שאינו בגווני אפור

 

יוצאים לדרך

יחידת ההנעה של האוריס וותיקה ומשרתת גדמים נוספים של טויוטה (פריוס, פריוס+ ו- CHR) ולקסוס (CT200). היא כוללת מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר ומנוע חשמלי אשר ביחד מספקים 136 כ"ס ומעבירים את הכוח לגלגלים באמצעות תיבת הילוכים רציפה.
כמו בכל רכב היברידי, לחיצה על לחצן ה-START משמיע צפצוף קל המכריז שהרכב מוכן לנסיעה, נגיעה בידית ההילוכים הקטנטנה והרכב מתחיל לנוע בחרישיות – זה החלק המהנה בנסיעה ברכב היברידי... עלייה במהירות הנסיעה מצרפת את מנוע הבנזין להנעה. במהירויות גבוהות כבר חודש רעש המנוע לתא הנוסעים וכמו בכל תיבה רציפה – התגובה הראשונית לרמיסת דוושת התאוצה היא בעיקר רעש ורק לאחר השהיה מתקבלת גם תאוצה.
צריכת הדלק הממוצעת היתה כ- 19 ק"מ לליטר. בנסיעה בין עירונית מירושלים לתל אביב בשעות הבוקר המוקדמות התקבלה צריכה מרשימה של 23 ק"מ לליטר ובדרך חזרה לירושלים צריכת הדלק עמדה על 17 ק"מ לליטר (באותם תנאים האוקטביה של צורכת 21 ו- 15 ק"מ לליטר בהתאמה).
נוחות הנסיעה טובה מאוד ורעש המנוע בתאומות מחוץ לעיר הוא הדבר הכמעט יחיד הפוגם באיכות הנסיעה. מערכת המולטימדיה מציגה את פרטים רבים אודות מאפייני צריכת האנרגיה וזה יוצר מוטיבציה לנהוג בצורה ירוקה.

נסיעה חרישית על חשמל ובעיר, מחוץ לעיר ובזמן תאוצה קצת פחות

נסיעה חרישית על חשמל ובעיר, מחוץ לעיר ובזמן תאוצה קצת פחותצילום: מוטי שטרן

 

סיכום

טויוטה אוריס סטיישן היא טויוטה קלאסית של העשור האחרון – היא בחירה הגיונית ולא רגשית המציעה מלבד מוניטין האמינות המוכח של טויוטה ושמירת הערך הטובה – צריכת דלק נמוכה, אבזור בטיחות מקורי, אבזור נדיב יחסית, נוחות נסיעה טובה ותא מטען מרווח ויעיל. לנהגי הליסינג היא מציעה גם 500 ₪ הנחה בשווי השימוש. הנאה מנהיגה וביצועים תצטרכו לחפש ברכב אחר..

החסרונות העיקריים שלה הם המושב האחורי הצפוף והרעש הנוצר בזמן תאוצה. יונדאי איוניק וקיה נירו ההיברידיות נמכרות במחיר קצת יותר גבוה ומציעות אבזור בטיחות אקטיבי ויחידת הנעה קצת יותר חזקה עם תיבת הילוכים כפולת מצמדים עשיר יותר אשר תורמת לביצועים טובים יותר – אך צריך לזכור שלתיבה הרציפה בה מצוידת האוריס מוניטין אמינות טוב יותר.

צילום: מוטי שטרן

 

לכל מבחני הדרכים של מוטי שטרן, היכנסו