מבחן דרכים: טויוטה יאריס היברידית

בשלושת הדורות הראשונים שלה היתה הבחירה בטויוטה יאריס בחירה מושכל. בדור הרביעי שלה, הבחירה ביאריס כבר לא רק מושכלת אלא גם אמוציונאלית

חדשות כיפה מוטי שטרן 07/01/21 22:50 כג בטבת התשפא

מבחן דרכים: טויוטה יאריס היברידית
טויוטה יאריס היברידית, צילום: מוטי שטרן

"No more boring cars" הכריז אקיו טויוטה ב- 2017 ובאמירה זו נתן יד חופשית למהנדסי ומעצבי טויוטה ובעקבותיהם השיק היצרן רכבים מעוצבים, מהנים לנהיגה וכמובן יעילים, חסכוניים ומן הסתם גם אמינים: פריוס, CHR, RAV4, קורולה והדור הרביעי של היאריס שהושק בקיץ האחרון.

הדור הרביעי של היאריס משווק עם שתי יחידות הנעה, בנזין והיברידית ברמות הגימור הבאות:

  • Sol  בנזין – 105,900 ₪
  • Style  בנזין – 107,900 ₪
  • Sky  בנזין – 111,900 ₪
  • Eco  היברידית – 114,900 ₪
  • Style  היברידית – 116,900 ₪
לאחר שלושה דורות "משעממים", הדור הרביעי כבר "לא משעמם"

לאחר שלושה דורות "משעממים", הדור הרביעי כבר "לא משעמם"צילום: מוטי שטרן

רכב המבחן שהגיע ברמת האבזור הבכירה Premiere Edition (שאינה נמכרת עוד) בצביעה דו-גוונית אדום ושחור בהחלט תואם להכרזת נשיא טויוטה "No more boring cars". היאריס פשוט נראית טוב עם מרכב מפוסל, בתי גלגלים תפוחים ומודגשים, חזית עם לוע שחור שמצדיו פנסי ערפל משולבים בכונסי רוח, יחידות תאורה צרות עם מרקם קוביות בתלת ממד (שמופיע גם בפס החוצה את הגריל) ומכסה מנוע עגלגל עם שני פסי בולטים לאורכו שממשיכים גם לאורך הגג. מאחור בולט ספוילר שחור ובולט בו משולבים יחידות תאורה מושחרות (שמוכר מה- CHR). מלבד כיתובי Hybrid מופיעים בצדי המרכב ומאחור אין סממני הנעה היברידית וכך גם בתוך תא הנוסעים. עם אורך כולל ובסיס גלגלים של 394 ו- 256 ס"מ בהתאמה, עיצוב עגלגל וגלגלים עם חישוקי 16 אינץ' עם צביעה דו-גוונית הממוקמים כמעט בקצה המרכב היאריס נראית מצוין (במיוחד רכב המבחן בצבע אדום).

העיצוב החיצוני העגלגל והמוקפד נהדר במיוחד בצבע האדום של רכב המבחן

העיצוב החיצוני העגלגל והמוקפד נהדר במיוחד בצבע האדום של רכב המבחןצילום: מוטי שטרן

המידות הצנועות  החיצוניות ניכרות גם בתא הנוסעים. המרחב במושבים הקדמיים בהחלט סביר, אך במושב האחורי גובים העיצוב והממדים החיצוניים מחיר כבד. עם דלתות קטנות עם מפתח לא רחב הכניסה וגם הישיבה במושב תהיה לא נוחה למבוגרים ותקשה על הכנסת פעוטות לרכב. גם תא המטען בנפח של 286 ליטרים הוא הקטן בקבות הסופר מיני אליה משתייכת היאריס. סקאלת הצבעים בתא הנוסעים נעה בציר שבין אפור לשחור וברכב המבחן עם תקרה שחורה וחלונות קטנים, האווירה מאחור מעט קלסטרופובית. ריפוד המושבים עם מרקם מעויינים משפר את האווירה וכך גם התפרים האדומים שבמושב המשתלבים היטב עם הצבע החיצוני של רכב המבחן. איכות ההרכבה בתא הנוסעים ולמעט בחלק העליון של הדשבורד, הפלסטיקה די קשיחה. מערכת המולטימדיה בגודל 7 אינץ' ממוקמת גבוה ובולטת וקל לתפעל אותה תוך כדי נהיגה (במיוחד עם כפתורים פיזיים), מתחתיה ממוקמים פתחי המזגן שממוקמים נמוך מדי. מתגי החלונות וכיוון המראות ממוקמים דווקא גבוה מדי ודורשים הסתגלות.
אבזור הבטיחות מרשים ומקיף וכולל בכל רמות האבזור וכוללת: 8 כריות אוויר
(2 מהן בין המושבים למניעת פגיעה בין הנהג לנוסע שלידו), התראת עייפות נהג, מערכת התראת שכחת ילדים במושב האחורי (על בסיס פתיחת הדלת), בלימת חירום אוטונומית (כולל זיהוי תנועה חוצה בצמתים), בקרה ותיקון סטייה מנתיב, אור גבוה אוטומטי, זיהוי תמרורים ובדגמים ההיברידיים גם בקרת שיוט אדפטיבית.
אבזור הנוחות משתנה כמובן בין רמות האבזור וכולל: בקרת אקלים בדגמים ההיברידיים, אך חיישני גשם תמצאו דווקא בדגמי הבנזין. דגם ה-
AKY עם מנוע הבנזין כולל גג פנוראמי (שאינו נפתח) וחישוקי 15 אינץ' קלים, חישוקי 15 אינץ' קלים תמצאו גם ב- Hybrid Style וכך גם כפתור התנעה.
(רכב המבחן ברמת האבזור
Premiere Edition עם הנעה היברידית כבר לא נמכר וצויד גם בכניסה ללא מפתח, תצוגת נתוני הנסיעה על שמשה וקיפול חשמלי למראות).

המרווח בתא הנוסעים טוב מלפנים, פחות טוב מאחור ואבזור הבטיחות עשיר בכל רמות הגימור

המרווח בתא הנוסעים טוב מלפנים, פחות טוב מאחור ואבזור הבטיחות עשיר בכל רמות הגימורצילום: מוטי שטרן

כזכור, היאריס משווקת עם שתי יחידות הנעה, בשתיהן מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר עם 3 צילינדרים ותיבת הילוכים רציפה עם 7 מהירויות.
מנוע הבנזין מפיק 125 כ"ס ו- 15.6 קג"מ וההספק והמומנט המשותפים של היחידה ההיברידית עומדים על 116 כ"ס ו- 12.2 קג"מ בהתאמה (מבחן הדרכים מתייחסת ליחידת ההנעה ההיברידית).
יחידת הנעה היברידית ותיבת הילוכים רציפה אינן המתכון הקלאסי לרכב מהנה לנהיגה, ולמבחן לא הגעתי עם ציפיות לרכב מהנה לנהיגה...
תנוחת הישיבה נמוכה למדי, אך הראות החוצה מצוינת לכל הכיוונים למעט מאחור (מזל שיש מצלמת רוורס). הקישור לטלפון נעשה בקלות ומערכת המולטימדיה ולוח השעונים דוברי עברית. ההגה "נופל טוב" בידיים והוא נעים לאחיזה וכולל כפתורים לשליטה בבקרת השיוט האדפטיבית ושליטה במערכת השמע. אהבתי גם את תאי האחסון הרבים שכוללים גם תאים פתוחים מתחת למסך המולטימדיה ומול הנוסע הקדמי.
היציאה מהחניון התת קרקעי היתה חרישית כיאה לרכב היברידי ורק כשהמהירות עלתה, נכנס לפעולה מנוע הבנזין עם צליל ספורטיבי נחמד. בזכות משקל עצמי קל ויחידת הנעה חזקה היאריס זריזה (9.7 שניות מאפס למאה קמ"ש). בדרך כלל הנסיעה שקטה ורק בתאוצה, צליל המנוע התלת צילינדרי נשמע (והגרגור שלו תורם לאווירה ספורטיבית). גם תיבת ההילוכים הרציפה נעימה יחסית לתיבות מסוגה ובסך הכל היאריס הפתיעה אותי מאוד לטובה. צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על כ- 21 ק"מ לליטר. בקרת השיוט האדפטיבית מתפקדת היטב, אך מערכת השמירה על הנתיב נכנסת לפעולה מאוחר מדי.

בדור הרביעי מתווספת הנאה מנהיגה ליתרונות היאריס המסורתיים: אמינות, שמירת ערך וצריכת דלק נמוכה

בדור הרביעי מתווספת הנאה מנהיגה ליתרונות היאריס המסורתיים: אמינות, שמירת ערך וצריכת דלק נמוכהצילום: מוטי שטרן

בשלושת הדורות הקודמים שלה, הבחירה ביאריס העניקה תמורה של אמינות, שמירת ערך ומהדור השלישי גם חסכון בדלק בזכות יחידת הנעה היברידית. בדור הרביעי מתווספים ליתרונות אלה גם אבזור בטיחות עשיר, עיצוב מרהיב, ביצועים טובים ואפילו הנאה מנהיגה. החסרונות העיקריים של היאריס הם בעיקר המרווח המצומצם במושב האחורי ותא המטען הקטן יחסית.
בדור הרביעי בחירה ביאריס כבר לא מהווה בחירה רציונאלית בלבד אלא גם אמוציונאלית.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן