מבחן דרכים - פורד EDGE

פורד EDGE מקבל שדרוג באבזור הבטיחות, לכל הגרסאות (ויש הרבה) יש 8 כריות אוויר לפחות, עובדה ההופכת את תזמון נסיעת המבחן למתאימה לערב חנוכה

חדשות כיפה מוטי שטרן 26/11/18 09:27 יח בכסלו התשעט

מבחן דרכים - פורד EDGE
פורד EDGE, צילום: מוטי שטרן

פורד EDGE הוא רכב של ניגודים: ממדיו החיצוניים והפנימיים ענקיים אך הוא יש בו רק 5 מושבים, הוא SUV אמריקאי עם מנוע אירופאי, יש לו תג מחיר של ג'יפון יוקרה אך הסמל בחזיתו אינו כזה.
שיטוט באתר פורד של היבואנית דלק מוטורס מגלה שנכון להיום רשימת רכבי פורד שאינם מסחריים כוללת רק רכבי פנאי: פורד קוגה, פורד EDGE ופורד אקספלורר. ה- EDGE ממוקם באמצע בין הקוגה האירופאי והאקספלורר האמריקאי למהדרין, האם ה- EDGE מצליח להוות גשר בין שתי היבשות?


הדור הראשון של ה- EDGE הגיע אלינו לפני עשור ב-2008 עם מפרט אמריקאי אמיתי: מנוע 6V ענק של 3.5 ליטר וגריל כרום מאסיבי בגודל של משאית. הדור השני שהיה צריך להתאים גם לשוק האירופאי קיבל מנוע טורבו בנוסף למנוע עם ששה הצילינדרים ועיצובו הפך למעודן יותר ופחות אגרסיבי, הוא הגיע לארץ בסוף 2015 ומאז משווק עם שני מנועי בנזין: 2 ליטר טורבו עם הנעה קדמית ו-3.5 ליטר עם הנעה לכל ארבעת הגלגלים, תיבת 6 הילוכים משרתת את 2 המנועים.
ל- EDGE 4 רמות אבזור: SEL (מנוע 2 ליטר בלבד) 265,000 ₪, SEL Plus (מנוע 3.5 ליטר בלבד) 279,000 ₪, Titanium (עם 2 המנועים) 295,000 ₪ ו- Titanium Plus (מנוע 3.5 ליטר בלבד) 315,000 ₪. רכב המבחן היה ברמת האבזור Titanium עם מנוע 2 ליטר טורבו (המבחן נערך לפני שדרוג מפרט הבטיחות).

הדור הראשון אמריקאי והדור השני עם טאצ

הדור הראשון אמריקאי והדור השני עם טאצ' אירופאיצילום: מוטי שטרן

 

עיצוב חיצוני

למרות הניסיון להתאים את ה- EDGE גם לטעם האירופאי, עיצוב ה- EDGE הוא עדיין אמריקאי. עם ממדים מאוד נדיבים, גריל גדול (פחות גדול מבדור הראשון) וכבר ללא ציפוי כרום ה- EDGE ממשיך לשמר מאפייני עיצוב אמריקאים קלאסיים. בחזית בולט הגריל הגדול בצורת משושה.
בצד בולט בעיקר עיצוב ה"פנאי קופה" המתקבל בזכות הזווית החדה של השמשה האחורית.
מאחור, יחידות התאורה צרות ומשתלבות מתחת החלון האחורי, ביום הן נראות אנמיות, אך בלילה הן יוצרות אפקט מרשים ובולט בזכות אור פס תאורה לכל רוחב הרכב.

ממדים נדיבים, עיצוב פנאי קופה מעודן ואפקט מרשים של התאורה האחורית

ממדים נדיבים, עיצוב פנאי קופה מעודן ואפקט מרשים של התאורה האחוריתצילום: מוטי שטרן

 

תא נוסעים ואבזור

פתיחת הדלת המאסיבית חושפת תא נוסעים ענק, החלונות הענקיים מכניסים שפע אור לתא הנוסעים. לא חסר מקום בכל אחד מחמשת המושבים, מושב הנהג בעל כיוונון חשמלי, מושב הנוסע מתכוונן גם לגובה וניתן להטות את זווית המשענות של המושבים האחוריים. תא המטען בעל נפח עצום של 1,110 ליטר (פי שניים מחלק ממתחריו) ובזכות הדלת הענקית הגישה אליו מאוד נוחה (במיוחד עם פתיחה חשמלית עם הרגל). לוח המחוונים שופע מידע וניתן לבחור איזה נתונים יוצגו בשני הצגים מסביב למד המהירות, אומנם קשה להסתגל ולהבין איך משתלטים על שפע המידע, אך אפשר לחיות עם זה. תפעול בקרת האקלים מתבצע באמצעות מסר רב של כפתורים המקיפים את הכפתור הגדול של עוצמת השמע ודורשים הסטת מבט מהדרך. מלבד זאת אין על מה להתלונן.

אבזור הבטיחות של ה- EDGE שודרג וכולל כמעט את כל מערכות הבטיחות הקיימות: בקרת שיוט אדפטיבית, בקרה ותיקון סטייה מנתיב, מערכת התרעה לפני התנגשות עם סיוע בבלימה, איתור עצמים בשטח מת במראות הצד, מעבר אוטומטי בין אורות דרך לאורות גבוהים, התראה על רכב חוצה בנסיעה לאחור ו-8 כריות אוויר (קשור לחנוכה... זוכרים?), מצלמה אחורית וחיישנם אחוריים מקוריים, בגרסת Titanium מתווספים חיישנים קדמיים ובגרסת ה- Titanium Plus נוספים לרשימה הארוכה: כריות אוויר בחגורות המושבים הקיצוניים האחוריים (סה"כ 10) ומצלמה פנורמית קדמית (חשוב ברכב גדול כזה). במבחני הריסוק של EuroNCAP זכה ה- EDGE לציון מכובד של 5 כוכבים – אבזור הבטיחות עשיר וראוי להערכה.

כיאה לרכב ממוצא אמריקאי אבזור הנוחות עשיר ומרשים וכולל ברמה ה"בסיסית" SEL כניסה והנעה ללא מפתח עם מקשים חיצוניים לנעילת הרכב ללא מפתח (שימושי כשהולכים לים), מערכת מולטימדיה מקורית הכוללת קישוריות Android Auto/Apple CarPlay, שני צגי 4.2 אינץ' בלוח המחוונים, מושב נהג חשמלי, חיישני גשם ותאורה, בקרת אקלים מפוצלת וריפודי עור, בגרסת SEL Plus מתווסף גם פנוראמי נפתח, בגרסת Titanium נוספים חימום לכל המושבים, קירור למושבים הקדמיים, פתיחה חשמלית לדלת תא המטען עם אפשרות לפתיחה ללא ידיים ע"י הרגל ושדרוג פריטי עיצוב בתא הנוסעים, בגרסה הבכירה Titanium Plus נוספת – אמריקה במיטבה.
כן, זה יהיה קטנוני, אך אציין שהתאכזבתי מכך שרק לחלונות הקדמיים תפעול אוטומטי. 

תא נוסעים ענק, איכותי, מאוד מאובזר ומעכשיו אבזור בטיחות עשיר

תא נוסעים ענק, איכותי, מאוד מאובזר ומעכשיו אבזור בטיחות עשירצילום: מוטי שטרן

 

יוצאים לדרך
יצאתי לדרך עם ה- EDGE ברחובות הצפופים של דרום תל אביב, לא פשוט להתחיל כך נסיעה ברכב הגדול פני שקולטים את הממדים שלו, אך לפחות תנוחת הישיבה הגבוהה, החלונות הגדולים ומראות הצד הגדולות מקלים על ההתנהלות עם הרכב בסביבה הצפופה. מאפיין נוסף שבולט בנסיעה הוא רמת בידוד הרעשים הגבוהה, ישיבה ב- EDGE מנתקת את הנוסעים מרעשי הדרך והסביבה בצורה מעוררת הערכה.

רכב המבחן צויד ביחידת ההנעה ה"אירופאית" - מנוע טורבו בעל הספק של 245 כ"ס ו-37.3 קג"מ מומנט עם תיבת הילוכים פלנטארית בת 6 הילוכים והיא מספקת ביצועים מצוינים למרות משקל הרכב המתקרב לשני טון. בזכות המומנט הנדיב התאוצה מהירה ובמהירות של 100 קמ"ש מד הסל"ד ניצב על כ- 1,700 סל"ד וביחד עם מעבר חלק ולא מורגש של ההילוכים הנסיעה נינוחה ונעימה. סביבת המחיה הטבעית של ה- EDGE היא כבישים מהירים וארוכים שם היא מפגינה יציבות , אך גם ברחובות העיר המצולקים בהם רכות המתלים מסייעת לאיכות הנסיעה, ה- EDGE מצטיין. ה- EDGE פחות  מצטיין בכבישים מפותלים שם הוא רוכן וגורם לנהג להרפות מדוושת הגז.
עוד נקודה בה ה- EDGE לא מככב הוא צריכת הדלק – במהלך מבחן הדרכים עמדה צריכת הדלק הממוצעת על כ- 9 ק"מ לליטר.

בזכות מנוע חזק ותיבת הילוכים חלקה איכות הנסיעה גבוהה

בזכות מנוע חזק ותיבת הילוכים חלקה איכות הנסיעה גבוההצילום: מוטי שטרן


 

סיכום

פורד EDGE מציע ממדים נדיבים, אבזור בטיחות ונוחות עשיר ואיכות נסיעה גבוהה. מצד שני, צריכת הדלק שלו גבוהה ובמחיר הרכישה שלו ניתן לרכוש רכבי פנאי קטנים יותר אך עם סמל מותג יוקרתי יותר, עם צריכת דלק טובה יותר ולא פחות חשוב, גם 7 מקומות ישיבה. 
לדעתי ה- EDGE מתאים למי שרוצה רכב בעל נוחות נסיעה גבוהה, מרווח, ללא צורך בשבעה מקומות, מאובזר מבלי לנקר עיניים ותוואי הנסיעה שלו כולל בעיקר כבישים מהירים. אם ה- EDGE נכנסת למסגרת התקציב שלכם – נסיעת מבחן תפתיע אתכם בעיקר לטובה.
עד סוף נובמבר, מוצע ה- EDGE בהנחה של 20,000 ₪. בנוסף לכך מתקיים מצבע מכירות לשאר דגמי פורד ומאזדה.

 

לכל מבחני הדרכים של מוטי שטרן, היכנסו!