לא נפסיק לקרוא

ברכבת, בהמתנה לרופא, בזמן שהילדה בחוג בלט- במקום להסחב עם ספר כבד, תוכלו למצוא אותו בטלפון הנייד שלכם. אנחנו מנהלים חיים שלמים דרך הטלפון הנייד שלנו, למה לא להנות גם מקריאת ספר דיגיטלי? בגטבוקס החליטו לתת מענה גם לקוראים הדתיים והקימו את 'דתי בוקס'

חדשות כיפה תוכן שיווקי 18/11/19 17:09 כ בחשון התשפ

לא נפסיק לקרוא
ספרים לילדים, צילום: שאטרסטוק

אחרי שנים בהן לא הצלחתי לפתוח ספר, קרה לי משהו טוב. התפנתה לי שעה בלו"ז, בזמן שחיכיתי לשני ילדים שיסיימו חוג. בהתחלה הייתי מכלה את הזמן בשיטוט בפייסבוק או באינסטגרם אבל אחרי חודש הבנתי שאני יכולה לעשות משהו הרבה יותר טוב עם השעה הזאת. גילוי נאות: קניתי ספר דיגיטלי והתמכרתי לחוויה. פתאום זיהיתי המון שעות מתות בלו"ז שלי, כשאני מחכה בתור בבית מרקחת או אפילו סתם עם הקפה באמצע היום במשרד, גונבת כמה עמודים. זה משהו שלא היה קורה לי עם ספר רגיל כי תמיד הייתי עושה חישוב של 'למה לי לסחוב ספר כזה כבד בשביל כמה דקות המתנה'... ובדיעבד גיליתי שהספקתי לקרוא הרבה יותר ממה שדמיינתי.

"הכניסה של גטבוקס לתחום הספרים הדיגיטליים שינתה את השוק ושידרגה אותו הן בהיצע הספרים הזמינים והן ברמת הטכנולוגיה ונוכחות הקריאה" אומר בן מסנז'יק, שהקים לצד אחיו פאול את 'גטבוקס' בשנת 2015, ובשנת 2018 חברה אליהם רשת סטימצקי.

"זיהינו צמאון גדול בקרב הצרכן הישראלי לחויית קריאה דיגיטלית כפי שקיימת במדינות מערביות כבר כמה שנים טובות. היתרונות של הספרים הדיגיטלים בגטבוקס ברורים: הספרים שלך נמצאים תמיד איתך, לא תופסים מקום ולא שוקלים דבר. בכל רגע, אם זה בנסיעה ברכבת או בעמידה בתור, אפשר לפתוח את הטלפון ולקרוא. בנוסף, כל חנות הספרים נמצאת איתך, תמיד פתוחה והכל נמצא במלאי".

אתם מזהים שאנשים קוראים יותר כשהם קוראים ספרים דיגיטליים?

חד משמעית. הספרים הדיגיטליים מאפשרים לקוראים לקרוא הרבה יותר. הקריאה הופכת להיות זמינה ואפשרית כמעט בכל רגע פנוי של הקורא ולא רק במיטה לפני השינה. בעולם של היום אנחנו כבר נמצאים כמעט כל רגע פנוי בנייד ברשתות חברתיות, מיילים ועוד, אז אם אנחנו כל היום בטלפון - לפחות ננצל את העניין לקריאת ספרים. יתרון עצום נוסף הוא המחיר- הספרים הדיגיטליים עולים בין שליש לחצי, ולפעמים אפילו פחות, מספרים מודפסים, וזאת לפני המבצעים השונים. דבר זה הופך אותם לזמינים ומשתלמים עוד יותר עבור הקוראים.

אז מה, הספר הדיגיטלי יחליף בקרוב את הקריאה המסורתית בספר מודפס?

האמת שלא. במיוחד שיש שומרי שבת רבים שעבורם לנצח יהיה מקום של כבוד לספר המודפס. הספרים המודפסים ישארו איתנו עוד שנים רבות ואנחנו בעד. אנחנו פשוט מציעים דרך נוספת, נוחה וזמינה, לקריאת ספרים. אם נבחן את שוק הספרים בחו"ל, נגלה כי הספרים הדיגיטליים פורחים בשפות כמו אנגלית, רוסית וספרדית כבר שנים רבות. נתח הספרים הדיגיטלים עומד בין 20%-30% מסך שוק הספרים במדינות כמו ארה"ב, רוסיה ובריטניה. זה המצב שאנחנו שואפים להגיע אליו בעתיד.

מה לגבי היצע הספרים?

הקוראים שלנו מאוד מגוונים. מקוראים כבדים שמסיימים עשרות ספרים בחודש ועד קוראים מזדמנים שרוכשים ספר פעם בכמה חודשים. הספרים הנקראים מגיעים מכל הז'אנרים - מתח, ספרי עיון, רומנטיקה, מדע בדיוני, פנטזיה וכמובן פרוזה. כיום בקטלוג ישנם יותר מ 7000 ספרים הזמינים לקריאה.

זאת ועוד, בגלל שחשוב לנו מאוד להתאים את השירות ולהנגיש אותו לקהלים שונים, הקמנו אתר נפרד בשם 'דתי.בוקס', שיתאים גם לציבור הדתי ולאורחות חייו.

למה יש צורך באתר מיוחד לדתיים?

הבנו שלציבור הדתי יש צרכים מיוחדים ורצינו לתת מענה גם עבורו מבחינת סוג הספרים, העדפות ועמידה בסטנדרט מסויים של עולם תוכן וערכים המתאימים לו. לצורך בניית האתר של דתי בוקס-סטימצקי, נעזרנו בהוצאת ספרית בית-אל המהווה גם שומר סף מבחינת התוכן. עשינו עבודת שטח רצינית ובדקנו בצורה מעמיקה את הצרכים. בנוסף ניתן יהיה למצוא באתר ספרים טובים שלא הודפסו זה שנים עקב אי כדאיות כלכלית, כך שמי שמחפש מזה שנים ספרים שהמהדורות שלהם אזלו, יוכל למצוא אותם כעת בקלות ובסכום שווה לכל כיס. אנחנו מאמינים שהקהל העצום הזה המהווה כח צרכני גדול, יראה בנו בית לספרים דיגיטליים.  

המותאם איך אתה רואה את מהפכת הספרים הדיגיטליים בעשור הקרוב?

במדינה כמו ישראל, שמצד אחד הציבור בה מאמץ כל טרנד טכנולגי ודיגטלי ומצד שני מאוד אוהב לקרוא ספרים, ספרים דיגטליים אמורים לפרוח ולהיות חלק משמעותי משוק הספרים, אנחנו שואפים להגיע למצב של יותר קוראים, יותר חשיפה למילה הכתובה ויותר הנגשה של ספרים לציבור הרחב מכל הסוגים.