משבר החמאה? בחו"ל חמאת תנובה נמכרת בשלושה שקלים

למרות שבשווקים בישראל מורגש מחסור קשה בחמאה, במיאמי ובקנדה המוצר נמכר במחיר זעום במיוחד. תנובה בתגובה: "הייצוא האחרון של חמאה לארה״ב היה לפני יותר מחצי שנה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/11/19 20:02 יח בחשון התשפ

משבר החמאה? בחו"ל חמאת תנובה נמכרת בשלושה שקלים
חמאה, צילום: pixabay

בשנה האחרונה הורגש מחסור בחמאה השווקים הישראלים, אולם נראה כי מחוץ לארץ יש הספקה ללא בעיות מיוחדים. גולשים העלו לרשת תמונות של חמאת תנובה, המיוצרת בישראל ומיוצאת לקנדה, הנמכרת בימים אלה בסופרמרקט בקנדה ובמיאמי  - ויצרו סערה ברשת. 

על פי הצילומים של הגולשים במיאמי רואים חמאה של תנובה על המדף במחיר של 3.09 דולרים. גולשים נוספים טענו כי חמאה של תנובה נמכרת גם במונטריאול שבקנדה, ואף העלו תמונה של חמאה בסופר מקומי. ככל הידוע המחיר לצרכן בארה"ב ל-100 גרם חמאה הוא 2.39-3.99 דולרים (תלוי בקמעונאי).

בתנובה טענו כי החמאה, מוצר בפיקוח המדינה, בעל עלויות רבות לחברה, אולם המחיר שהמדינה מאפשרת להם למכור אותו במחיר נמוך במיוחד. החברה החליטה להוריד את באופן הדרגתי את כמויות הייצור את החמאה וכך הורגש מחסור חמור במוצר. כעת נראה כי מחוץ לארץ החברה מאפשרת למחירים להיות נמוכים במיוחד. 

תנובה הגיבה לצילומים של הגולשים: "תנובה לא מייצאת חמאה מאז שיש חוסר. הייצוא האחרון של חמאה לארה״ב היה במרץ 2019, לפני יותר מחצי שנה. תנובה ייצאה חמאה במשלוח אחד בלבד, רק כאשר לא היה חוסר בשומן וחמאה עבור לקוחות שעובדים איתה בארה"ב בשוק הכשר. הייצוא היה בכמות מזערית: 0.003% ממכירות החמאה בישראל. תנובה אינה מעורבת במחיר המכירה של הקמעונאים".

עוד נמסר מתנובה כי "הסיבה היחידה למחסור בחמאה בישראל היא היעדר שומן בענף החלב, הנשלט ומנוהל על ידי המדינה שקובעת את מכסות החלב שיסופקו לשוק.  תנובה לא עצרה ולו ליום אחד את ייצור החמאה בשל שיקולי מחיר או תועלת, ועובדת במלוא כושר הייצור כפונקציה של זמינות השומן, כדי לספק לשוק את כל החמאה שהיא מייצרת.

"בעוד ב-2018 שוק החמאה גדל ב-8%, תנובה הגדילה את ייצור החמאה ב-28% על מנת לפצות על הירידות ביבוא החמאה ובהיקפי הייצור של יצרנים אחרים. למעשה תנובה גדלה בכ-1000 טון באספקתה ובכך גמרה את המלאי שלה לקראת 2019. ב-2019 מכסות החלב לא עלו וייצור החלב בענף כולו אפילו ירד, דבר שהקטין את מצאי השומן בענף החלב והעמיק את המחסור.

"תנובה קוראת למקבלי ההחלטות בממשלה להגדיל את מכסות הייבוא ואף מוכנה לייבא בעצמה חמאה ולמכור אותה בישראל - ללא רווח".