בריאות הפה בגיל המבוגר

אספנו מספר טיפים והמלצות לשמירה על בריאות הפה בגיל המבוגר.

חדשות כיפה תוכן שיווקי 13/11/19 15:07 טו בחשון התשפ

בריאות הפה בגיל המבוגר
מברשת שיניים, צילום: pixabay

עששת וחורים, שיניים מתנדנדות, תותבות, פטרת ויובש בחלל הפה,  אלו הבעיות המרכזיות עמן מתמודדים בגיל מבוגר. לבעיות אלו נלוות תופעות לא נעימות, כמו: כאבים, שינוי במבנה הפנים והלסת, ריחות לא נעימים מחלל הפה וכתוצאה מכך גם פגיעה בדימוי העצמי. אספנו מספר טיפים והמלצות לשמירה על בריאות הפה בגיל המבוגר.

שמירה על היגיינת הפה - צחצוח יום יומי שומר על בריאות השיניים. מומלץ לצחצח את השיניים לפחות פעמיים ביום - עם ההשכמה ולפני השינה. לאחר הארוחות מומלץ לנקות את השיניים עם חוט דנטלי אשר יסייע בהסרת שאריות של מזון.  מברשת שיניים חשמלית תסייע להגיע גם לפינות נסתרות בחלל הפה ותטיב במקרים בהם נדרש צחצוח עדין ואף יסודי במיוחד. גם לבעלי שיניים תותבות תוכל המברשת החשמלית לסייע בשמירה וניקיון השיניים. כיום ניתן לרכוש מברשת חשמלית גם ברשת האינטרנט ולהתרשם מהמבחר הרחב.

הפסקת עישון – רבים קושרים את העישון למחלות הסרטן והריאה, אך העישון מזיק גם לכל אזור הפה והחניכיים. הנזק הנגרם בא לידי ביטוי ב: נסיגה, ריבוי חיידקים רעים בפה, היצרות של כלי הדם בחניכיים (ולכן דימומים כמעט ואינם נראים), נטייה לקרישה והידבקויות, פגיעה בכדוריות הלבנות ואף פגיעה בקצב חילוף החומרים בגוף. כמו כן יש זירוז בספיגת הסידן עד שעצם הלסת נספגת אל עצמה וגורמת למצב בהן השיניים רופפות ואף נושרות. אין מנוס מכך, העישון מזיק לבריאות ויש להימנע ממנו ככל הניתן הן בגילאים מבוגרים והן בגילאים הצעירים. 

ביקורת תקופתית אצל רופא השיניים והשיננית - אחת הבעיות המרכזיות לבני גיל הזהב היא היכולת לקבל טיפול שיניים עקבי. כאשר היעדר ביקורת תקופתית עלול לנבוע משתי סיבות: הראשונה – נגישות למקום בו הם יכולים לקבל טיפול והשנייה - תקציב. ישנם אנשים מבוגרים רבים אשר אינם ניידים ואין ביכולתם הפיזית להגיע אל המרפאות הציבוריות המעניקות טיפולי שיניים במחירים נגישים גם לאלו המתקיימים מקצבת זקנה. כך נוצר מצב בו אוכלוסיה זו מתקשה לנהל מעקב תקין אחרי תחזוקת השיניים בפה. כמו כן לעיתים אוכלוסיה זו זקוקה לטיפולים יקרים אשר מצריכים הון לא מבוטל ולא תמיד יש ברשותם את הממון הנדרש לטיפולים אשר הם זקוקים.  הפתרון כיום לנושא זה הוא טיפולים בקופות החולים אשר מעניקות מגוון רחב שלך טיפולים במחירים מוזלים ונגישות רבה גם לבעלי נכויות או מגבלות פיזיות שונות.

טיפול ביובש בפה - תופעה נפוצה הנגרמת כתוצאה מטיפולים רדיואקטיביים, נטילה של תרופות (מרשם וללא מרשם) לחץ נפשי, סכרת, צרבות, בעיות אוטואימוניות כמו דלקת פרקים ולופוס, צריכה מוגברת של קפאין, מי פה עם אלכוהול, חסימה בדרכי האף ועוד. שימוש