חשיפה: הסקר שהוביל לקמפיין הדתיים הנורמליים של לשם

נתונים מרתקים על המגזר הדתי לאומי נחשפים עם פרסום נתוני הסקר שנערך, לקראת קמפיין ה'דתיים הנורמליים' של היישוב לשם.

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/01/19 11:40 כו בטבת התשעט

חשיפה: הסקר שהוביל לקמפיין הדתיים הנורמליים של לשם
מודעת הפרסום של היישוב לשם, צילום: ללא

סקר חדש אשר בוצע לאחרונה על ידי הסוקר רפי סמית עבור חברת הרי זהב המשווקת את היישוב לשם בקרב 400 איש ואישה מעל גיל 30 בציבור הדתי לאומי, חושף את עמדותיהם של גברים ונשים מהציבור הדתי לאומי.

מטרת הסקר הייתה לבדוק את עמדת הציבור הדתי לאומי בשלל נושאים הלכתיים כגון לחיצת יד לאישה, אכילה אצל חבר מסורתי, עמדות לגבי הפרדה מגדרית במוסדות החינוך ותנועות הנוער ועוד.

בין היתר עולה מהסקר כי רק 11 אחוזים מהמשיבים המגדירים את עצמם כמשתייכים למגזר הדתי-לאומי, השיבו שיעבירו תחנה אם ברדיו ישדרו שירת נשים, 9 מכל 10 גברים במגזר הדתי יושבים יחד עם בנות זוגם בשמחות ואירועים משפחתיים.
אחת הסוגיות המגזריות הבולטות בתקשורת היא סוגיית הושטת היד בין גברים ונשים, באירועים ציבוריים ובפגישות רשמיות. הסקר מעלה כי 2 מכל 3 גברים יושיטו יד בחזרה לאישה המושיטה להם יד ללחיצה.
סוגיה אחרת המעסיקה את המגזר הסרוג היא האוכל הכשר בחו"ל. בשנים האחרונות, לאור התרחבות תופעת המסעדות הטבעוניות בחו"ל, דתיים רבים יסכימו לאכול אוכל טבעוני במסעדה טבעונית, גם אם אינה כשרה. הסקר מעלה, עם זאת, כי התופעה עדיין לא רווחת ורק 29% מהדתיים המבקרים בחו"ל יסכימו לאכול במסעדה כזו, גם כשאין באזור מסעדה כשרה.

עוד עולה כי 74 אחוז מהגברים ענו שהם משתמשים במנוע החיפוש האינטרנטי גוגל לצורך כתיבת דברי תורה ו-66 אחוזים מהגברים מעדיפים מוסדות חינוך ותנועות נוער מופרדות.

בקרב הנשים הנתונים דומים מאוד לאלו של הגברים, אך נתון אחד מעניין עוסק באחת התופעות המתרחבות בעולם האישה הדתית: קריאת המגילה בפורים. 63 אחוז מהנשים דיווחו בסקר כי לא יילכו לקריאת מגילה של נשים בפורים, ויעדיפו לשמוע קריאת מגילה יחד עם הגברים, מפי גבר.

הסוקר רפי סמית אומר כי "הסקר מראה על המגוון והשונות הקיימת בקרב המגזר הדתי בכל הקשור לסגנון ודפוסי החיים. ההבדלים המגדריים וכן הפערים לפי גיל כפי שבאו לידי ביטוי בתשובות לשאלות בסקר, מצביעים על כך שקיימת דינמיקה רבה ומגוון של קבוצות המרכיבות את המגזר".

בחברת הרי זהב, המשווקת את לשם, אומרים כי "נורמליות היא לשאול שאלות. הקמפיין שלנו שואל את המגזר שאלות רבות, בנושאים עקרוניים, ומציב סימן שאלה במקום סימן קריאה. אנחנו לא מחליטים מהי התשובה הנכונה, וגם לא יודעים מהי. היישוב לשם הוא צעיר ומתפתח, ישוב דתי, שיש בו גם סימני שאלה, ולכל מי שגר בו יש את המקום להשפיע על התשובות לשאלות האלה. איך יראה בית הכנסת, איך יראו תנועות נוער, בית הספר והמרחב הציבורי. אנחנו מזמינים כל אחת ואחד להצטרף ללשם ליהנות מקהילה מדהימה ובית מעולה ולהיות שותף לעיצוב המקום שהוא רוצה לחיות בו״.