מתחשב וממוחשב - כל החידושים במטבח!

מרכזיותו של המטבח בחיינו היא כמעט אקסיומה, אבל מה שמתרחש בשנים האחרונות בטכנולוגיה הממוחשבת ובעיצוב הארונות והאביזרים, הופך אותו גם לחדר האטרקטיבי ואפילו המרתק ביותר בבית.

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 13/06/18 14:27 ל בסיון התשעח

מתחשב וממוחשב - כל החידושים במטבח!
משטח של כיריים גז, כיור ומחשב, צילום: מטבחי אביבי

מרכזיותו של המטבח בחיינו היא כמעט אקסיומה, אבל מה שמתרחש בשנים האחרונות בטכנולוגיה הממוחשבת ובעיצוב הארונות והאביזרים, הופך אותו גם לחדר האטרקטיבי ואפילו המרתק ביותר בבית, ולא רק הודות לפטנטים המאפשרים בישולים קלים ומהירים. עדות נוספת לריבוי החידושים בתחום הייתה התערוכה CULINARY שהתקיימה 12-12.6.2018 במלון דן פנורמה בתל-אביב, שבה הוצגו עשרות הפתעות כמו מגירת מטבח יוצרת ואקום לשמירת אוכל, צלחת פטנט השומרת לאורך זמן על חום התבשיל המונח עליה, קפסולות גלידה על משקל קפסולות קפה, טאבון ביתי קטן האופה פיצה בכמה דקות, ועוד.

אבל פריצות הדרך הגדולות הן כמובן בתחום המחשבים. החל מ-2007 למד הטלפון החכם לתקשר מרחוק באמצעות אפליקציות עם תנורים ממוחשבים, התנורים עצמם "למדו" בהדרגה להחליט על הטמפרטורה המתאימה לאפיה או לצלייה ומתי לכבות את עצמם, יש מקררים המדווחים כשנגמרים בתוכם החלב והביצים, ויש קולטי אדים שטוחים משובצים בתקרה כמו גופי תאורה.

החידוש שהלהיב אותי באחרונה הוצג בחברת מטבחי אביבי בראשון לציון: משטח עבודה, כזה שאפשר להכין עליו שניצלים, לפרוס סטייקים, לקצוץ פירות וירקות ולהניח סירים חמים,  שהוא בעצם מסך של מערכת KVISION – הראשונה מסוגה בעולם. המצאה כחול לבן. שוב הראש הישראלי של אומת הסטארט-אפ. MMTech היא החברה שפיתחה את הפטנט ומטבחי אביבי השתתפה בו וכרגע היא המשווקת הבלעדית שלו בארץ ובעולם. מדע בדיוני שהפך למציאות. מדובר במסך מגע המוטמע במשטח העבודה במטבח (תחשבו על השיש), אטום לנוזלים, עשוי מזכוכית מחוסמת ועמידה לחום, וכולל טלפון ודיבורית, מערכת שקילה ממוחשבת של מוצרי מזון, ברקוד לשליטה על מלאי האוכל בבית שניתן דרכו גם להשוות מחירים בין הרשתות וגם להזמין קניות ברשתות הגדולות. יש עוד: גלישה באינטרנט, האזנה למוסיקה, ומשחקי מחשב, וכל זה כאמור כאשר מכינים עליו את הארוחה. יש מסכים בגדלים "32" , "43" , "55", והמחיר ההתחלתי הוא 22 אלף שקלים. כמו כל פריצות הדרך הטכנולוגיות זה לא זול, אבל יש להניח, שוב כמו כל ההמצאות הטכנולוגיות, שיוזל במהלך השנים הבאות.

בעוד חברה הממוקמת בראשון לציון, "תותחני אינווסטמנט", מוקד החדשנות הם ארונות ומתקני מטבח עתירי הפתעות והמצאות, וחומרי גלם כמו טיטניום זהוב, נירוסטה בעיבודים של סאטן מבריק, מאט ווינטאג', פלדת אל-חלד ועץ תיק. תותחני מייבאת לארץ את הכיריים, הכיורים, התנורים, הברזים ומשטחי העבודה על טהרת הנירוסטה של חברת BARRAZA האיטלקית, שבשליחות האסתטיקה המפורסמת של האיטלקים הצליחה לשקע ולשתול אותם בגובה אחד ובקו ישר בתוך ארונות המטבח. אפילו פח האשפה, פריט שכמעט תמיד לא יודעים בדיוק איפה למקום אותו, שתול בתוך ארון, וכאשר מכסים אותו אפשר להניח עליו סירים וכלים. בביקור בחברה למדתי לראשונה מיאיר תותחני, הבעלים, שחלק גדול מברזי הנירוסטה בבתינו, לא עשויים באמת מנירוסטה אלא רק מצופים בה והנירוסטה נשחקת עם הזמן, ולכן קיימת סכנה שהברזים מחדירים למי השתייה חלקיקים רעילים של עופרת וחומרים אחרים. תותחני מקפיד לדבריו לייבא רק את הברזים של חברה בשם MGS MILANO, המיוצרים מהרכב נירוסטה טהור בפנים ובחוץ, שמאריך את חיי הברז ומונע שחיקה.

מטבח תותח

מטבח תותחצילום: יח"צ

מיכל אשפה שקוע בארון

מיכל אשפה שקוע בארוןצילום: תותחני

קולטי אדים שקועים בתקרה בקו אחד עם גופי תאורה, כיורי טיטניום בגוונים של זהב ונחושת, כיורים מעץ טיק בורמזי, עגלות מטבח, בלוק עץ לחיתוך שמגירת סכינים שתולה בתוכו, גם את אלה ניתן לראות באולם התצוגה הדו קומתי של תותחני בראשון. החברה מאפשרת להזמין אצלה ארונות לפי דרישות טעם אישי, מנירוסטה בסגנונות ומידות עובי שונות, ואת הנירוסטה אפשר להוסיף אפילו למשטח שקיים כבר במטבח, כדי לשדרג אותו. עד כאן על קצה המזלג ממה שרואים וחווים שם. בקיצור, שווה ביקור.

 מטבחים תותחני כיור שתול בנירוסטה.

מטבחים תותחני כיור שתול בנירוסטה. צילום: נעמי גוטקינד גולן

מטבחים תותחני כיריים שקועים בארון.

מטבחים תותחני כיריים שקועים בארון. צילום: נעמי גוטקינד-גולן

מי לא מכיר את בעיית אחסון הפריטים במטבח. למשל איך ואיפה מאחסנים את המכסים של הסירים. ברשת מטבחי דקל  שיש לה סניפים ברמת השרון, באר שבע ויבנה, ראיתי את הפתרון: מתקן בשם מג'יק אופטימה המאפשר ליצור מחיצות בתוך המגירות בהתאמה לגודל הכלים: צלחות, קערות מרק, או צלחות מכסים. המלצה נוספת של אנשי הרשת: התקינו מוט לרוחבה של אחת ממגירות המטבח ותלו עליו את כל מכסי הסירים בצורה אנכית.

ולבסוף, למי שאוהב מכשירים רב-תחומיים, חברת ברימאג מייבאת באחרונה טוסטר שהוא גם גריל לחיצה חשמלי, של המותג דלונגי. זה חוסך מקום -שתי פונקציות בכלי אחד, ומאפשר להכין בד בבד טוסטים, המבורגרים, דגים וכו' כאשר פותחים את שתי הפלטות. 499 שקלים בחנויות למכשירי חשמל.

מטבחים דלונגי הטוסוטר הוא גם גריל

מטבחים דלונגי הטוסוטר הוא גם גרילצילום: דלונגי