האם המכשיר שאתם רוכשים מיד שניה ראוי לשימוש? כך תדעו!

בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים מעדיפים לרכוש מכשירים חשמליים בקבוצות כמו "פשפשוק", "יד "2 ו"אגורה", אך לצד היתרונות שברכישת מכשירים יד שנייה, התופעה הולידה בעיות שיש להיות מודעים אליהן מראש

חדשות כיפה דורון אלטר 30/01/19 10:39 כד בשבט התשעט

האם המכשיר שאתם רוכשים מיד שניה ראוי לשימוש? כך תדעו!
צילום: shutterstock

הסיבה המרכזית לקניית מוצרים משומשים, היא החיסכון הכספי הבלתי מבוטל שיש ברכישת מכשירים כאלה. לעיתים אכן מדובר במעשה חסכוני, אך קיימים גם לא מעט מקרים בהם רוכשים שקנו מכשירים חשמליים מיד שנייה גילו לאחר זמן קצר כי המכשיר אינו תקין או לא בטיחותי, כך שלבסוף, ה"חיסכון" התברר כהוצאה מיותרת.  

ברוב המקרים, לקונים אין את הידע המקצועי הנדרש כדי לדעת ולהבחין מה מצבו של המכשיר טרם לקיחתו. אז כיצד בכל זאת ניתן לוודא שמכשיר יד שניה שאתם רוכשים אכן תקין לחלוטין? כיצד תהיו בטוחים שהמכשיר אינו מסכן את בטיחותכם, או בריאותכם? אילו מכשירים עדיף לקנות מיד שנייה ואילו עדיף לרכוש חדשים? להלן התשובות: 

 

בדיקות כלליות לביצוע במוצרי חשמל 
ראשית, בדקו באתרי השוואות מחירים את מחיר המוצר החדש, ומה הפרש המחירים בינו לבין מחיר המוצר המשומש. לאחר שהחלטתם שזה שווה לכם, ואתם מגיעים לבדוק את המוצר, שימו לב האם הצגים, הטיימרים והמנורות פועלים כהלכה, מה שיוכל לרמז על תקינות המוצר. בדקו האם כל חלקיו של המוצר שלמים והאם המראה החיצוני של המכשיר סביר ללא מכות רציניות וללא חלקים רופפים. כל אלו הם בדיקות שאפשר לעשות באופן עצמאי.

בדרך כלל לא מומלץ לרכוש מכשיר חשמלי מיד שנייה ממוכר שעבר דירה זה עתה, מכיוון שמכשירי חשמל גדולים המיטלטלים בצורה קיצונית או מקבלים מכה בהעברתם, נוטים להתקלקל. 

 

גיל המכשיר

גיל המכשיר חשוב בכל הנוגע למכשירי חשמל ביתיים כמו מקרר, תנור או מכונת כביסה. במידה וגילו מעל 5 שנים הוא נחשב ישן ולא מומלץ. בנוסף, חשוב לבדוק את תקינותו טרם הרכישה, וכן, לנסות להבין את סיבת מכירת המכשיר והאם היו לו תקלות שחזרו על עצמן במהלך התקופה שהיו ברשות המוכר. 

צילום: shutterstock


 

איך תבדקו תקינות של המכשירים השונים?

תחילה, יש לבקש ממוכר או מוסר המוצר להשאיר אותו מחובר לשקע החשמל ולא לנתקו כאשר אתם מגיעים לבדוק אותו. במכונת הכביסה בדקו שלא קיימים עובש ומשקעים במקום של הסבון והמרכך. בנוסף, חשוב לבדוק שהמכונה אינה מקצרת. במקררים כדאי לבדוק, האם גומיות המקרר והמקפיא אוטמים אותו כהלכה והאם אין קרח שהצטבר במקפיא. 
לגבי טלוויזיות, יש לוודא שהמסך אינו פגום, ללא שריטות, ושאין בו "פיקסלים מתים"- חלקים במסך שאינם עובדים, שהשמע תקין ושהשלט עובד ושלם. לגבי תנורים וכיריים, חשוב לבדוק שכפתור הטיימר והמעלות תקין ואינו שבור או רופף, חשוב לבדוק האם דיזות הגז אינן סתומות והמצת פעיל, וכן, את שלמות הזכוכית.


אילו מכשירים לא מומלץ לקנות יד שניה?

מכשירים כמו תנורים ומיקרוגלים למשל, פולטים קרינה אלקטרומגנטית גבוהה ובעלי שדה מגנטי חזק. הסכנה בקניית מכשירים אלו מיד שנייה, גם אם הם נראים במצב טוב ופועלים בצורה שנראית תקינה, טמונה באפשרות שהמכשיר קיבל במהלך הזמן חבטה חזקה, ובמצב כזה, הקרינה עלולה לדלוף החוצה מהמכשיר. הדבר עלול להיות מסוכן בעיקר לנשים הרות ולתינוקות. בכל מקרה, כדאי לשמור על מרחק של לפחות שני מטרים ממכשירים אלו כאשר הם פועלים.

צילום: shutterstock

 

אם יש ספק אין ספק

בטיחות קודמת לכל, ההמלצה היא לוותר על המכשיר כאשר קיימים ליקויים אפשריים בחיבורי החשמל וחיבורי הגז. יש לוודא עם מוכר המכשיר כי לא נעשו בו בעבר תיקונים הקשורים לתקלות כאלה, משום שהדבר עלול לסכן את חייכם. במקרים אלו, אם יש ספק אז אין ספק ועדיף לוותר על הרכישה.
גם אם נרצה להאמין בטוב ליבו וכנותו של האדם ממנו רכשנו אותו, שהרי לרוב מדובר באדם שאיננו מכירים באופן אישי, חשוב לזכור שהמכשיר אינו נמכר על ידי גוף מוסמך ואמין, שמחויב במתן אחריות עליו, גם אם מוגבלת בזמן, אין שום ערובה לתקינות המכשיר.

קחו בחשבון, שברגע שמחליטים לרכוש מכשיר חשמלי מיד שנייה, כל בעיה ותקלה בו עלולה לגרור תשלומים נוספים עבור הזמנת אנשי מקצוע והחלפת חלקים, ובסופו של דבר תאלצו לשלם סכום דומה לרכישת מכשיר חדש. 

בהקשר זה, במידה ומחליטים לקנות מכשיר משומש, יש לכל הפחות לוודא שמדובר במותג יחסית חדש, אמין ומוכר על פי סקרי שביעות רצון של קונים אחרים. במידה ומדובר במותג ישן, חשוב לוודא עם היצרן או היבואן הרשמי של המכשיר שעדיין קיימים לו חלקי חילוף בשוק בישראל, כך שבמידת הצורך, בעתיד תהיה האפשרות לתקנו.

למעשה, במידה ואינכם אנשי מקצוע בעצמכם, טכנאים, חשמלאים, מהנדסים, ההמלצה היא שתגיעו עם מישהו שמבין בתחומים הללו, שילווה אתכם במעמד הקנייה ויוכל לסייע לכם לאתר תקלות אפשריות ובעיות. עם זאת, מכיוון שהמטרה הראשונית ברכישת מכשיר יד שנייה היא להפחית עלויות, בטרם קבלת החלטה אם לקנות חדש או משומש, מומלץ לקחת בחשבון שכמעט אין דרך וודאית לדעת באופן חד משמעי האם המכשיר תקין.

כל עוד המכשיר אינו "חדש מהניילון", תמיד יש סכנה שהוא לא יפעל בצורה מיטבית לאורך זמן. בניגוד למכשיר שהוא חדש ונקנה מחנות ייעודית למכשירי חשמל, אין אחריות לתקינותו או בטיחותו של מכשיר שנקנה מיד שנייה, ולכן כל עוד הדבר מתאפשר ולא מדובר בהפרש מחירים משמעותי מאוד, ההמלצה היא לקנות מכשיר חדש.  

 

 

הכותב הוא דורון אלטר - סמנכ"ל המכירות בקבוצת פל, חברת השירות הגדולה בישראל למוצרי חשמל.

דורון אלטר

דורון אלטרצילום: ללא קרדיט