מרותקים למיטה או לכיסא גלגלים? הימנעו מפצעי לחץ

מצב ממושך של שכיבה או ישיבה עלול לגרום להופעת פצעי לחץ. החדשות הטובות הן שיש מה לעשות על מנת להימנע מהן, כמו גם דרכים להתמודד עם התופעה אחרי שהיא כבר מתרחשת. הנה כל הפרטים

חדשות כיפה תוכן שיווקי 02/05/19 10:17 כז בניסן התשעט

מרותקים למיטה או לכיסא גלגלים? הימנעו מפצעי לחץ
צילום: shutterstock

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וארגוני הנגישות השונים, בישראל חיים כיום מעל 700 אלף אנשים שסובלים ממוגבלות כלשהי. בתוך כך, כ-70% מאוכלוסיית הקשישים סובלת ממוגבלות ואצל 75% מכלל האוכלוסייה קיימת מוגבלות מוטורית. מלבד עוגמת הנפש, משמעות הנתונים היא שיש מאות אלפי גברים ונשים שמרותקים לכיסא גלגלים או למיטת אשפוז.

חולים ומבוגרים שנמצאים לאורך תקופה ארוכה במצב של שכיבה על מיטה או בכיסא גלגלים חשופים לסכנה של הופעת פצעי לחץ. בנוסף, זו בעיה שקיימת בכל מסגרות האשפוז השונות ושכיחה בבתי חולים כלליים, בבתי אבות ובמוסדות שיקום. עם זאת, יש דרכים למנוע איתה ואף להתמודד עמה לאחר שהיא כבר מתרחשת.

מהם פצעי לחץ?
מבחינה רפואית, פצעי לחץ מוגדרים כאזור של נמק בשכבת העור שנדחסת בין רקמת העצם לבין המשטח הקשיח – בין אם מדובר במזרן, מיטה, כיסא או מושב. כאשר פרקי הזמן עולים על תקופה מסוימת, מופיעים פצעים שאינם מתרפאים מעצמם ונעשים כרוניים. יתרה על כך, קיימים מקרים קיצוניים שבהם פצעי הלחץ נשארים במשך כל חיי החולה או גורמים למותו עקב סיבוכים.

הפתרון האידיאלי הוא מזרון לפצעי לחץ מומלץ במיוחד לחולים וקשישים. המזרון יכול להיות מסופק על ידי המוסד השיקומי ובית החולים, או לשמש את המטופל לאחר השחרור לביתו. באופן כללי, מטרת המזרון היא לסייע לפזר את העומס על העצמות וכך למנוע את הופעת הפצעים באזורים שונים בגוף. כמו כן, השכיבה על מזרון ייעודי להתמודדות עם פצעי לחץ היא נוחה ואורטופדית יותר בהשוואה למזרון הרגיל.

על הקשר בין היגיינה, תזונה ופצעי לחץ
אך האמת היא ששכיבה פאסיבית על מזרונים לפצעי לחץ עלולה שלא להספיק על מנת להתמודד עם התופעה. במידה והפצעים כבר הופיעו ואף החמירו, מה שכדאי לעשות הוא לשמור על היגיינה של העור וכף הרגל. במקביל, כדאי להיעזר באמצעים להגנה מפני חום וקור ומפני חבלות וגופים זרים.

מלבד האמור לעיל, טיפול מניעתי בפצעי לחץ מחייב שינויי תנוחה בשכיבה ובישיבה לפי לוח זמנים קבוע. הנחת המוצא בטיפול היא שלא תמיד קשישים וחולים יכולים ליזום את התנועה באופן אקטיבי, לכן צריך לקבוע לוח זמנים שיסייע להם ולמי שעוקב אחר תהליך ההתמודדות עם פצעי הלחץ.

טיפול מניעתי אפקטיבי בפצעי לחץ כולל הסרת לחצים מעל הפצעים ומתן ציוד להקלה. מלבד מזרנים, כדאי לשקול שימוש במשטחים לפיזור העומס גם כאשר החולה או הקשיש מחוץ למיטה ולנצל את היתרונות של מגני עקב ומרפק. אביזרי עזר מן הסוג הזה נמכרים על ידי גופי נגישות ומותאמים לכל מטופל בהמלצת הרופא.

לא לשכוח לטפל ולאבחן את מצבי הרקע
כדאי להזכיר שגם שימון העור ומניעת יובש ורטיבות מורידים את הסיכון לסבול מפצעי לחץ. אם רוצים להשלים את הטיפול, אפשר להחליף את התפריט התזונתי הקיים בתזונה עשירה בחלבון ובקלוריות ולעקוב אחר משקל הגוף כדי למנוע עומסים מיותרים.

לבסוף, רצוי לטפל מוקדם במצבי רקע רפואיים שמעכבים את הריפוי המקומי. טיפול כזה כולל פתיחת כלי דם חסומים, איזון מחלות שגורמות לבצקות בעור וטיפול אנטיביוטי בזיהומים. אם מרכזים את כל שיטות הטיפול בצורה הדרגתית ובאופן שמתאים לחולה או לקשיש, משיגים תוצאות בטווח הקצר והארוך.