מנקים? הכירו את התחליפים לחומרים הרעילים

החומרים החזקים איתם אנו מנקים לפסח, הם רעילים, מזהמים את מקורות המים ומסוכנים. לכן, מומלץ להכיר את האלטרנטיבות החדשות, אשר אינן מסוכנות

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 14/04/19 15:22 ט בניסן התשעט

מנקים? הכירו את התחליפים לחומרים הרעילים
צילום: shutterstock

מי שחייב את ריח האקונומיקה כדי להרגיש שהבית באמת נקי, מזכיר לי לפעמים את אלה שכאשר נכנסו לבית חולים והריחו ליזול בשירותים, זוכרים מה זה ליזול? – האמינו שהם מוגנים מחיידקי מחלות. בינתיים מתברר שהחומרים החזקים הללו, כולל גם חומצות לימון יותר משהם מחטאים, הם רעילים מזהמים את מקורות המים ומסוכנים לחיות מחמד, פעוטים וגם בעצם למערכת הנשימה שלנו, ושגם בשבוע הניקיון הגדול של ערב פסח, יש אלטרנטיבות חדשות שכדאי לדעת עליהם.

למשל – אבקת סודה. אמצעי יעיל וותיק, ששירת נאמנה בדורות עברו, ובימים אלה חברת סנו הוסיפה לתכשירים שבתוך הבקבוקים עם המתז, סנו ג'ט. אבקת הסודה מפורסמת גם בנטרול ריחות, אבל בחברה לא הסתמכו על כך והוסיפו לתרסיס הניקוי ניחוח של כותנה. גם חומץ נוסף לנוסחה עם הסודה, עוד חומר גלם שהבטיח את ניקיון הבית, הכלים ואפילו השיער, בימי סבתותינו. תרסיס הסנו ג'ט מיועד לניקוי שיש, אלומיניום, זכוכית, ניקל ואפילו פלסטיק.

צילום: אקובר

 

כוכב אחר ברשימת תכשירי הניקוי הישנים-חדשים, הוא החמצן. בילדותי ואולי גם היום, מנקים במי חמצן פצעים ושריטות. היום מוסיפים חמצן להסרת שומנים ואבנית ומספיגים בחומר החיטוי הזה מטליות לחות במותג הנקרא 99.9%. היעד הוא לחטא לגמרי מחיידקים כל משטח הבא במגע עם מזון, והחידוש הוא שלא צריך לשטוף במים את המשטח המחטא!

במבוק הוא הפתעת עידן המודעות האקולוגית, משום שהוא מתכלה, בתחומים שונים. יש רהיטי במבוק, כלים חד פעמיים מבמבוק, ומה שרלוונטי למבצע הניקיון – מטלית מבמבוק שבין יתרונותיה, היא אנטיבקטריאלית, דוחה ריחות רעים ומתנקה בקלות. למרות החומר המתכלה ממנו היא עשויה, עברה מטלית כזו בביתי את מבחן מכונת הכביסה ויצאה נקיה וללא פגע.

אלוני

אלוניצילום: אלעד גונן

ג

ג'ונסוןצילום: אפרת אשל

 

הדאגה לכדור הארץ הניעה ממציאים רבים לחפש לא רק חומרי גלם מתכלים, אלא כאמור כאלה שיכולים לנקות היטב. וכך מצטרף לסודה, לחמצן ולבמבוק שהזכרתי, גם הלימון. מיץ לימון מבריק כלי זכוכית ומשפר את מרקם השיער, אבל בסדרת התכשירים של חברת Ecover, הוא כלול בנוזל כלים אקולוגי לצד אלוורה. התכשיר, אומרים המשווקים, מבוסס על רכיבים ממקור צמחי ומינרלי ונקי מפטרו-כימיקלים (תוצרים מתעשיית הנפט) ולכן אינו פוגע בסביבה ובמקורות מים.

גם הבקבוק שבו הוא נתון, מעניין: הוא עשוי מקנה סוכר ומפלסטיק ממוחזר. כמו כן, הנוזל מיוצר במפעל האקולוגי הראשון בעולם המופעל על ידי אנרגית רוח ואנרגיה סולרית. החברה פעילה למען איכות הסביבה ואינה עורכת ניסויים בבעלי חיים. ניתן להשיג: בבתי הטבע וברשתות השיווק. אקובר מציעה תחליפים אקולוגיים גם לתכשירי כביסה וניקוי הבית. 

סנו

סנוצילום: מוטי פיישבין


 
רצפה רגילה אפשר לנקות בקלות כשמציפים אותה במים, פרקטים מעץ, מתחברים אמנם לאופנת החזרה אל הטבע והמודעות האקולוגית, אבל לא קל לנקות אותם. מנשה להב, מנהל תחום פרקטים בחברת אלוני שלח כמה טיפים לקראת פסח. הוא ממליץ למשל להשתמש בשואב אבק לניקוי יום-יומי במקום מטאטא. הטאטוא גורם לחלקיקי חול ואבק הנגררים על המשטח, לשרוט את ציפוי הפרקט ובהדרגה להרוס אותו. 

מים הם לא ידידותיים לרצפת עץ, אז להב אומר שדי לנגב את המשטחים במטלית לחה, לא במוצרי הניקוי היעודיים הנמכרים ברשתות השיווק לפרקט כי הם  מכילים חומרים כימים פעילים הפוגעים בעץ. לעומת זאת הם מתאימים היטב לפרקט סינטטי, פרקט למינציה.

בגדול מומלץ למרוח על רצפות פרקט ורהיטים תכשירים עם שמן. חברת אס. סי ג'ונסון מציעה למטרה הזו את המותג פּלֶדג' (Pledge) המכיל בין היתר עוד חומר טבעי לגמרי: שמן תפוזים המעניק לעץ ברק וניחוח תפוז. 

צילום: מאמיבוט

ואסיים בבוט האמתי שגיליתי בתקופת הבחירות: לא יוטיוברים ומצ'וטטים פיקטיביים כמו שחשדו בתקשורת, אלא מכשיר בשם מאמי-בוט, של חברת ברימאג: מוט אלחוטי מחובר למיכל שיש בו נזל ניקוי והברקה והוא מגיע עם סוללה מובנית, המייתרת את הצורף בכבל חשמלי.

בלחיצה יוצר התכשיר והמנוע הצמוד למוט מסתובב במהירות ומנקה את הרצפה. הארוך מאפשר להגיע גם מתחת לארונות ולספות ורהיטים נמוכים למיניהם. המאמי בוט יכול לנקות בניגוב יבש או רטוב, ומחירו המומלץ 1,090 שקלים. כך טענה אחת יש לי אליו, ליתר דיוק למשווקי הבוט החביב הזה: למה מאמי בוט, למה לא גם פאפא-בוט? גם גברים אוהבים להפעיל רובוטים...