שתיית חלב ומשקל בקרב בני נוער

האם יש קשר בין צריכת מוצרי חלב לבין השמנה בקרב בני נוער? כמה דברים שחשוב לדעת

חדשות כיפה ד"ר מיכל גילאון,דיאטנית קלינית ואפידמיולוגית, מועצת החלב 18/10/12 14:29 ב בחשון התשעג

שתיית חלב ומשקל בקרב בני נוער
shutterstock, צילום: shutterstock

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בשכיחות ההשמנה בקרב בני הנוער בישראל. על פי נתוני משרד הבריאות,18.6% מהצעירים בגילאי 12-18 שנים סובלים מהשמנה. בנוסף לעובדה ש- 75% עד 80% מהנערים השמנים ימשיכו כמבוגרים שמנים, ברור מדוע נערכים מאמצים רבים כדי למצוא פתרונות לטיפול בהשמנה, וחשוב עוד יותר, למנוע אותה.

עדויות מדעיות שהצטברו בשנים האחרונות מראות כי צריכת סידן, ובייחוד סידן ממוצרי חלב, עשוייה לסייע למניעת השמנה וכן להפחתת המשקל ואחוזי השומן בגוף. שני מחקרים חדשים, שפורסמו לאחרונה, מחזקים את הצורך לכלול בתפריט המתבגרים חלב ומוצרי חלב.

המחקר הראשון התבסס על נתונים מסקר התזונה והבריאות האמריקאי (NHANES III). מחקר זה כלל כ- 1,800 בני נוער בגילאי 12-16 שנים, מהם נאספו נתונים על הרגלי התזונה והפעילות הגופנית וכן מדידות של היקף המותן להערכת מידת ההשמנה הביטנית. במחקר נמצא כי בקרב בני הנוער, בנים ובנות, השמנה ביטנית קשורה בקשר הפוך לצריכת מוצרי חלב, פירות, ירקות ודגנים. כלומר, ככל שבני הנוער צרכו יותר מוצרי חלב כך פחת הסיכון שלהם לסבול מהשמנה ומהיקף מותנים גבוה יותר.

המחקר השני, התבסס על נתונים ממחקר EAT (Eating Among Teens), בו השתתפו

כ- 2,300 מתבגרים בארה"ב. מטרת המחקר היתה לבדוק את הקשר בין צריכת משקאות ושינוי במשקל במשך 5 שנים בקרב מתבגרים. המשתתפים במחקר נבדקו בפעם הראשונה בשנים 1998-1999 ובפעם השנייה בשנים2003-2004 . במחקר נמצא קשר הפוך בין שתיית חלב לבן ועלייה במשקל בקרב בני נוער.

מכל המשקאות, בני נוער שלא שתו חלב לבן הראו את העלייה הגדולה ביותר במשקל במשך 5 שנים. בני נוער ששתו מעט מאוד או בכלל לא שתו חלב לבן עלו יותר במשקל באופן מובהק יחסית לבני נוער ששתו חלב לבן.

במקביל לעלייה בשכיחות ההשמנה חלו שינויים בהרגלי צריכת המשקאות בקרב בני הנוער. להרגלים אלה משמעותיים לבריאות הציבור מאחר וחלה עלייה בשתיית משקאות ממותקים וירידה בשתיית חלב. המשקאות הממותקים עתירים בסוכר ובקלוריות ומעודדים השמנה, לעומת החלב, משקה עתיר ברכיבים תזונתיים חשובים, ששתייתו יכולה לעזור בשמירה על משקל בריא.

במחקרים נוספים נמצא כי לצריכת מוצרי חלב יש תפקיד בשמירה על משקל בריא או מניעת עלייה במשקל, וכי צריכה גבוהה של מוצרי חלב קשורה באחוזי שומן נמוכים יותר בקרב ילדים ובני נוער.

אחת ההשערות היא כי השילוב הייחודי של הסידן עם רכיבי התזונה הנוספים המצויים בחלב, גורם להאצה במטבוליזם ומשפר את יכולת הגוף לשרוף שומנים.

על כן, לדברי החוקרים, תוכניות למניעת השמנה בקרב בני נוער צריכות גם לעודד שתיית חלב. אכילה של לפחות 3 מנות של מוצרי חלב דלי שומן ביום כחלק מתזונה מאוזנת מומלצת לשמירה על המשקל, לבריאות הכללית, ולבריאות העצם.