על אביב, פריחה ואלרגיות עונתיות

מה המשותף לנזלת, דלקות עיניים שלשולים וכאבי בטן ? יתכן שאתם אלרגיים לפריחה שהביא עימו האביב

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/03/12 14:35 יא באדר התשעב

על אביב, פריחה ואלרגיות עונתיות

עונת האביב מביאה עימה את פריחת הפרחים והעצים ובעקבותיה עפים באוויר אלרגנים, שגורמים לאי נוחות לחלק מהאוכלוסייה. ההכנות לפסח, שעברו עלינו לא מכבר, ניקוי האבק מהבתים והשימוש המוגבר בחומרי ניקוי, גורמים אף הם לתגובות אלרגיות שונות. חשוב להבין, כי בניגוד למיתוסים שונים הרווחים בציבור, כל זה אינו קשור למוצרי החלב.

אי סבילות ללקטוז היא לא אלרגיה למוצרי חלב!

אלרגיה לחלבון חלב ואי סבילות ללקטוז הן שתי תגובות קליניות שונות מהותית זו מזו. לכל אחת מהן יש סיבות, שכיחות ומאפיינים שונים. אבחנה ביניהן הכרחית לצורך טיפול תזונתי מתאים והורדת שיעורי ההימנעות המיותרת ממוצרי חלב.

אלרגיה לחלב היא תגובה אימונולוגית (חיסונית) לאחד או יותר מחלבוני החלב. היא מופיעה אצל 6%-2% מהילדים בשנות הינקות והילדות המוקדמות ואצל רובם היא חולפת עד גיל חמש. השכיחות במבוגרים היא 0.1-0.5% בלבד. שיעור התינוקות ה"מאובחנים" כסובלים מאלרגיה לחלב גבוה (עד פי 10!!) מהשיעור האמיתי. כתוצאה מכך תינוקות רבים נמנעים שלא לצורך ממוצרי חלב. הטיפול בתינוקות ובילדים שסובלים מאלרגיה לחלב כולל הימנעות ממוצרי חלב ויעוץ של דיאטנית קלינית לאיתור ומניעת חסרים תזונתיים.

אי סבילות ללקטוז (מכונה לעתים רגישות ללקטוז)

אי-סבילות ללקטוז היא חוסר היכולת לעכל כמויות גדולות של לקטוז, כתוצאה ממחסור באנזים לקטאז, המפרק את סוכר החלב (הלקטוז). כאשר הלקטוז אינו מתפרק הוא מגיע למעי הגס ועלול לגרום בו לתסמינים כמו התנפחות הבטן, גזים, כאבי בטן, בחילה ושלשול. תסמינים אלה נוצרים במערכת העיכול בלבד ולא מערבים תגובה חיסונית.

ההמלצות לסובלים מאי סבילות ללקטוז

רוב האנשים עם אי-סבילות ללקטוז יכולים לכלול חלב ומוצרי חלב בארוחותיהם מבלי לסבול מתופעות לוואי וכך ליהנות מהיתרונות הרבים של מוצרי החלב. על פי נייר העמדה של איגוד רופאי המשפחה והחברה הישראלית לתזונה קלינית, אנשים עם אי-סבילות ללקטוז יכולים לצרוך מוצרי חלב בעזרת כמה אסטרטגיות תזונתיות:

  • אכילת מוצרי חלב המכילים כמות נמוכה יחסית של לקטוז: גבינות בשלות כמו גבינה צהובה ובולגרית, קוטג', חלב דל או נטול לקטוז
  • אכילת מוצרי חלב בכמות קטנה במשך היום: להתחיל בצריכת מנות קטנות של מוצרי חלב לעיתים תכופות במשך היום. למשל לשתות ½ כוס חלב מספר פעמים במשך היום. ניתן להגדיל את הכמויות באופן הדרגתי בהתאם ליכולת האישית
  • אכילת מוצרי חלב בשילוב מזונות נוספים בארוחה: כדאי לשלב את מוצרי החלב בארוחות. אכילת תערובת של מזונות גורמת לשחרור איטי של הלקטוז, מה שמקל על עיכולו במערכת העיכול
  • שימוש בתוספת לקטאז: לפני אכילת מוצרי חלב ניתן להיעזר בתוספת לקטאז בנוזל או בטבליות