איך שומרים על טריות מוצרי החלב בימי השרב?

מועצת החלב והדיאטנית הקלינית שרית עטיה שמואלי עם הטיפים שיעזרו לכם לשמור על הטריות גם בקיץ הזה

חדשות כיפה שרית עטיה שמואלי 03/06/12 12:23 יג בסיון התשעב

איך שומרים על טריות מוצרי החלב בימי השרב?
Andy Welsher-cc-by-sa, צילום: Andy Welsher-cc-by-sa

  1. בחלב החיידקים מתרבים במהירות ולכן חשוב להקפיד על כללי האחסון במיוחד בקיץ.
  2. כדי למצות את מלוא תקופת האיכות של מוצר החלב חשוב לקצר את משך הזמן החולף מרגע רכישת המוצר בחנות ועד להגעה הביתה. חשוב לאחסן את מוצרי החלב במקרר בטמפ' שבין 2 ל-4 מעלות צלסיוס. על כל מוצרי חלב מסומן תאריך תפוגה. לאחר קנייתם בסופר או במכולת יש לקצר את כל האפשר את משך הזמן שהמוצרים שוהים מחוץ למקרר.
  3. מיקום המוצרים במקרר תורם אף הוא לשמירת איכותם וטריותם. כדאי לאחסן את המוצרים במגירה נפרדת הנמצאת בקומות התחתונות של המקרר. חשוב לא להניח במקרר כלים ומאכלים בטמפרטורה גבוהה, כדי שלא יורידו את רמת הקירור ויגרמו לקלקול מוצרים אחרים במקרר.
  4. לא לצרוך חלב לא מפוסטר ובשום אופן לא לקנות גבינות שלא ממקום בפיקוח.
  5. מאכלים בעלי ריח, כדוגמת תבשילים, נקניקים, שום וכו', יש לאחסן בכלים סגורים שלא יפגמו בטעם ובריח מוצרי החלב.
  6. צרכנים הצורכים חלב בשקיות ונוהגים להעביר את החלב לכלי אטום אחר, חייבים להרתיח את המיכל טרם מילויו בחלב. יש לחזור על ההרתחה כל פעם מחדש כאשר נגמר החלב ורוצים למלא את המיכל שוב, ואין להסתפק בהרתחה חד פעמית. אסור להכניס חלב לכלי לפני שאזל בו החלב הקודם, ולפי שהכלי הורתח. ההקפדה על הרתחת הכלי נועדה להקטין את כמות החיידקים המתרבים בכלי ולשמור על איכות וטריות החלב. למטרה זו, יש להעדיף בקבוקי זכוכית על מיכלי פלסטיק או מיכלים אחרים.
  7. אם קניתם במעדנייה מוצרי גבינה שאריזתם אינה אטומה - כמו גבינות קשות, גבינות פרוסות וכ'ו - הקפידו להוציא את המוצרים מעטיפות הניילון ולהעבירם למיכלים אטומים המיועדים לשמירת הטריות. כמו כן חשוב לשים לב לתוקף המוצרים שהוצאתם מהאריזה המקורית.
  8. ניתן להקפיא חלב לתקופה של מספר ימים עד מספר שבועות. יש להקפיד שהחלב יימצא במקרר לאורך כל משך ההפשרה. אין להפשיר את החלב מחוץ למקרר.
  9. ניתן להקפיא גם שמנת מתוקה ועדיף לעשות זאת במיכלים קטנים, כדוגמת מגש קוביות קרח או כלי דומה. מומלץ להפשיר בכל פעם רק את המנה הנדרשת, ולהשאיר את יתר הכמות בהקפאה.
  10. בתקופת הקיץ יש להקפיד שבעתיים על כללי שמירת איכות וטריות המוצרים, שכן בשל החום המוצרים מתקלקלים בקלות. מומלץ לא להתפתות למבצעים ולא לרכוש מוצרים שמשך טריותם קצר ביותר. כדאי לרכוש מוצרים לשימוש הקרוב בלבד ולהימנע מרכישת מוצרים לאחסון ארוך במקרר.
  11. בזמן הקניות במרכול או במכולת השכונתית מומלץ לגעת במוצרי החלב. במידה שהם לא קרים מספיק אל תקנו אותם.
  12. השתדלו לקנות את החלב בסוף הסיבוב במרכול. כל עליה בטמפרטורה מזרזת את קלקול החלב ומקצרת את זמן טריותו.