לעסוק במה שעושה לכם טוב

אם עיקר האנרגיה שאתם משקיעים בעבודה מופנית לדברים שאתם לא נהנים לעשות, לאפרת ליבוביץ יש כמה הצעות מועילות.

חדשות כיפה אפרת ליבוביץ 01/01/18 10:47 יד בטבת התשעח

לעסוק במה שעושה לכם טוב
אוהב את העבודה, צילום: שאטרסטוק

אף פעם לא אהבתי תפקידים מוגדרים. אני חייבת גיוון ושינוי ביום ובשבוע ולשבת במשרד כל יום מרגיש לי חונק. פעם הייתי רואה את זה כפינוק וכחוסר רצינות אבל עם השנים למדתי לראות את היתרון שבזה ולהבין שאני צריכה ליצור לי סביבת עבודה גמישה ומותאמת ובעיקר שאעשה יותר דברים שאני אוהבת ונהנית מהם מאשר דברים שקשים לי ושהם מאבק או מאמץ מבחינתי.

התאוריה שלי פשוטה מאוד, כאשר עושים יותר דברים שאוהבים יש כוח ואנרגיה לעשות גם מה שקשה לי או שאני פחות מוצלחת בו, אבל כשעיקר האנרגיה מופנית לדברים שאני לא מוכשרת בהם או שאני לא נהנית לעשות אותם ובעיקר שמדובר בהרבה שעות- זה יוצר תסכול, מתח, קושי גדול ותחושה שאני פשוט לא טובה מספיק. אני רואה את זה בהמון אנשים שמגיעים לליווי. תחושה שהם לא מספיק מוצלחים, שהעבודה לוקחת המון אנרגיה וכוחות ושהם חשים עצובים, לא מסופקים, לא מועילים...

הדבר הראשון מבחינתי זה לברר מתי אתם נהנים. מה אתם הכי אוהבים לעשות, מה אהבתם לעשות כנערים או נערות ואין לכם זמן כיום, מתי אתם מרגישים שאתם חיים באמת. לאט לאט אני מתחילה לברר עד כמה הוא או היא נותנים מקום לדברים בחייהם שהיא אוהבים ונהנים לעשות. אם יש יותר דברים שמוכרחים מדברים שנהנים- צריך להתחיל לשנות את המשוואה הזאת.

זה לא קשור רק לתעסוקה, זה קשור לגישה ויחס לחיים. ההבדל בין אנשים מצליחים לכאלה שלא, היא לאו דוקא בכישורים וביכולות. יש הרבה אנשים סופר מקצועיים ומוכשרים אבל הם לא מצליחים וחשים תסכול תמידי. הצלחה לדעתי היא פונקציה של היכולת לקבל את עצמי באמת ולזהות את היכולות והכישרונות שלי ולתת להם מקום מכובד יחד עם זיהוי הזדמנויות וחוסר פחד לטעות. ככל שאני מקבלת את עצמי יותר, מאפשרת לעצמי יותר מרחב לטעויות ויודעת במה אני טובה ומה אני באמת אוהבת ונהנית לעשות- היכולת שלי להתקדם ולהצליח בעולם העבודה ובכלל היא גבוהה הרבה יותר.

העולם שלנו כיום עובר שינויים מרחיקי לכת. יש יותר ויותר מכונות ותוכנות שעושות עבודה של בני אדם. יחד עם זאת יותר ויותר אנשים הופכים לפרילנסרים או לבעלי עסק עצמאי. יש דרישה היום של אנשים לא רק להיות עובדים אלא להביא מכלול כישורים, יכולות, חלומות, רצונות, כישורים מעבר לכישורים הספציפיים הדרושים למקום העבודה וכן התפתחות אישית לתוך עולם התעסוקה. יש מקצועות חדשים שלפני עשרים שנה אף אחד לא דמיין אותם- בלוגרים, בוני אתרים שיווקיים, מנהלי פרוייקט מימון המונים, כותבי ומנהלי תוכן, מנהלי מדיה חברתית, יזמים חברתיים, מנטורים לצמיחה ושינוי, מטפלים ומאמנים צצים ופרחים להם. יחד עם דעיכה של מקצועות כמו קלדניות, תופרות, מתרגמים ועוד מקצועות שלאט לאט התוכנות המשוכללות תופסות את מקומם, פתאום כשאדם מחפש לעצמו דרך וכיוון האפשרויות הן עצומות יחד עם קושי גדול מאוד במיקוד. העולם שלנו משתנה מאוד. יש כאלה שרואים בזה אתגר, הזדמנות, אופציות פתוחות ויש כאלה שרואים בזה התפתחות מפחידה, חוסר מיקוד, חוסר יכולת להשתלב.

אבל בתוך העולם החדש הזה ברור שפתאום השאלה מה אתם אוהבים לעשות, ממה אתם נהנים, מה הערכים שלכם, מה החלומות ולאן אתם מחוברים, מקבלות משנה תוקף. אלו שאלות שבעבר אף אחד לא ממש שאל את דור ההורים, כי התשובה היתה: מתפרנסים איפה שאפשר ומה זה הפינוק הזה?  יש עבודה, עובדים!

אבל בדור שלנו, השאלות ששאלתי למעלה, הן שאלות חשובות שהתשובה להן נותנת ערך ובונה תעודת זהות תעסוקתית ויכולת להתפרנס בצורות שונות, בתחומים שונים, וקושרים להעדפות שלך וככל שתמצאו את עצמכם עושים יותר דברים שמשמחים אתכם ושאתם מחוברים ומתלהבים לעשות אותם, היכולת להתפתח, להתקדם ולעשות תגדל הרבה הרבה יותר.

זה יכול להישמע מובן מאליו, אבל רב האנשים לא באמת מאפשרים לעצמם לשאול את השאלות האלה לעומק ולשאול את עצמם- אז איך אני יכול להכניס את זה לחיי העכשוויים?  גם אם נראה לכם שאין סיכוי, שאין לכם זמן ובכלל אתם בקושי נושמים ועסוקים בהישרדות, אל תשללו ישר ואל תפחדו אפילו לשאול. תנו לעצמכם מקום ומרחב לענות לעצמכם על השאלות וללכת עם שאלה פתוחה בראש- איך אני מאפשר לעצמי לעשות יותר דברים שאני נהנה ואוהב?  המוח שלכם יצירתי וגמיש מספיק כדי שאם תלכו עם השאלה הזאת הוא יתחיל לחשוב על פתרונות יצירתיים שעוד תופתעו מהם.

לכל הטורים של אפרת,לחצו כאן!

אפרת ליבוביץ,  מנהלת פרויקטים, מנחה ומלווה תעסוקתית "אקומנא" בע"מ, efrat@acumana.co.il, מוזמנים לדף הפייסבוק שלנו "אקומנא- חשיבה שתזיז אותך"