לא לומדים שחייה בהתכתבות

על מנת להקים עסק יש לדעת את השלבים בראש ולבצע אותם בפועל. וכמו שלא ניתן ללמוד שחייה בהתכתבות, כך גם להיות עצמאי זה להכיר את עצמך וללמוד לקחת את הכוחות והיתרונות שלך, לפתח אותם, ולגדול..

חדשות כיפה אפרת ליבוביץ 08/02/18 12:10 כג בשבט התשעח

לא לומדים שחייה בהתכתבות
בניית עסק, צילום: שאטרסטוק

לפני שנה החלטתי שאני עוזבת משרה של שכירה, נוחה ומשתלמת כדי להיות עצמאית. ידעתי פחות או יותר לאן אני הולכת, בסך הכל חלק מהעבודה שלי כעובדת סוציאלית תעסוקתית הייתה לקדם משפחות גם כשכירים וגם כעצמאים. היה לי המון ידע שצברתי, גם ברמת השיווק וההבנה של איך עסק מתנהל וגם היכרות מצוינת עם עולם העצמאות. אני בת למשפחת עצמאים, נשואה לבעל עצמאי... כך שלא קפצתי למים בלי גלגל הצלה.

ויחד עם זאת, החוויה הזאת שונה מכל מה שדמיינתי. יש לדעת בראש את השלבים, להבין מה צריך לעשות ברמה הטכנית ויש את ההתנסות בפועל. כבר אמרו לפניי שאי אפשר ללמוד שחיה בהתכתבות, וגם להיות עצמאי זה להכיר את עצמך וללמוד לקחת את הכוחות והיתרונות שלך ולפתח אותם, מול התמודדות עם חסרונות שעד עכשיו פחות היית צריך להתמודד איתם חזיתית.

הקושי הגדול הוא לעבור מראש של נותנת שירותים לראש של בעלת עסק, כזאת שמנהלת שורת רווח והפסד, מבינה איך לנהל תזרים מזומנים, צריכה לנהל את עצמה, לקדם מטרות ויעדים ובעיקר לשווק לשווק לשווק... ווי איזו משוכה זו שיווק למי שהיא עובדת סוציאלית...

גם כשאתה יודע הכל ברמה הטכנית ויש לך תמיכה מכל הכיוונים וידע, ההתמודדות מול עצמך, מול הביטחון העצמי שלך, מול התמודדות עם דחייה, היחס שלך לכספים ולמכירות, לטכנולוגיה, השגת יעדים ומטרות, התמדה, פסימיות ואופטימיות... כל הזמן אתה חייב לצאת מאזור הנוחות שלך, כל הזמן אתה חייב לאתגר את עצמך, להיות כן עם עצמך, להניע מהלכים. לפעמים זה ממש מתיש...

יש אנשים שהראש שלהם מראש הוא ראש עסקי, יש כאלה שלומדים את זה. מה שכן, אני מגלה יותר ויותר תובנות שאני רוצה לשתף בהן, כי לא מעט אנשים (ונשים) היום חושבים על מעבר לעצמאות... אלו התובנות שלי, יכול להיות שתסכימו ואולי לא מוזמנים לתת גם משלכם.

  1. עסק זה לא עוד משהו, לעסק רציני יש מהות משלו. הוא כמו עוד ילד. צריך להכיר אותו, לטפח אותו, להשקיע בו, להבין מה מזין אותו כדי שיגדל ולהסכים לגדול איתו. הפירות מגיעים אחרי הרבה השקעה וזה לא יכול להיות "על הדרך". צריך לפנות לו זמן וחשיבות.

  2. יש ראש של שכיר ויש ראש של עצמאי וזה שני דברים שונים לחלוטין. שכיר הוא נותן שירותים. הוא יכול להיות נותן שירות מצויין, יכול להיות גם מנהל מצויין אבל מעטים השכירים שהאחריות הכללית היא עליהם, שהם כל הזמן חושבים איך לפתח את העסק, איך להניע אותו, איך להרוויח עוד כסף מהעסק הזה. זאת תפיסה אחרת לחלוטין והמעבר מראש שכיר לראש יזמי ועסקי לפעמים לא פשוטה.

  3. התפתחות מקצועית ואישית כל הזמן. אתם הנכס הכי גדול שלכם והוא צריך להיות מושקע ומעודכן. ככל שתתפתחו אישית ומקצועית, תצאו מדפוסים שמנהלים אתכם, תשתנו, תחשבו אחרת העסק הזה יגדל.

  4. עסק לא מתאים לאנשים שאוהבים ביטחון אישי ויציבות ולא אוהבים לצאת מאזור הנוחות שלהם.

  5. אחרי שהבנתי שאני טובה במה שאני עושה ויש לי חזון וחיבור ואני יודעת שאני נותנת שירות או מוצר מעולה אני צריכה לפתח בתוכי עוד סוג של אישיות- איש עסקים שמאמין ביכולת שלו לייצר כסף ואוהב את זה ומה שמעניין אותו זה שורת הרווח וההפסד בסוף.

  6. עסק בשנה שנתיים הראשונות צריך להתחיל לתפוס כיוון ברור, הגיוני שיהיו עליות, ירידות, בירורים מה נכון ומה הולך יותר אבל בסופו של דבר (אלא אם יש לכם ירושה חביבה ואין לכם דאגות כלכליות) עסק אמור להכניס כסף. זה לא תחביב. ועסק שלא מכניס כסף ככל הנראה אין לו הרבה זכות קיום.

  7. שיתופי פעולה- כל הזמן לחשוב בראש על שיתופי פעולה שיכולים להיווצר ביניכם לבין בעלי עסקים אחרים (לדוגמא אחד נותן את השירות האבחוני והשני את הטיפולי וכו')  תמצאו את בעלי העסקים שאתם רוצים לשתף איתם פעולה ותזכרו שזה אמור להשתלם לשני הצדדים.

  8. לחפש את מוקדי הכח וההשפעה שיכולים להזרים לכם לקוחות קבועים. נורא קשה לרוץ ולחפש כל הזמן לקוחות חדשים- האם יש גוף מסויים שיכול לעבוד איתכם בשיתוף פעולה ולספק לקוחות קבועים?

  9. לעשות תוך כדי תנועה. לא לחכות שיהיה לי את המוצר המושלם ביד או את המקום המושלם, להתחיל עם מה שיש ולגדול. תוך כדי זה יהיה הרבה יותר נכון ומדוייק.

  10. כנראה שתעשו טעויות. חלק קטנות חלק גדולות. זה חלק מתהליך של גדילה והוא הכרחי. תלמדו להסתכל על הטעויות כשכר לימוד וכל הזמן תסתכלו אחורה ותראו במה הצלחתם לגדול!

אלו בינתיים התובנות שלי מוזמנים לקחת לעצמכם, להתחבר, לחלוק, לשנות... בכל תהליך צריך לעשות סיכום מידי פעם ולבדוק עם עצמי מה אני לומדת ואילו תובנות רכשתי בינתיים. זה ממש כיף.

 

 

לטורים קודמים של אפרת, היכנסו!

 

אפרת ליבוביץ,  מנהלת פרויקטים, מנחה ומלווה תעסוקתית "אקומנא" בע"מ, efrat@acumana.co.il, מוזמנים לדף הפייסבוק שלנו "אקומנא- חשיבה שתזיז אותך"