תרגישו חופשי לסנן - מסנני הקרינה המומלצים!

לכבוד הקיץ הבא עלינו לטובה, נעמי גוטקינד גולן מביאה לכם את כל האפשרויות הכי טובות להגנה מפני השמש, עבורכם ועבור ילדיכם. שיהיה קיץ בריא!

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 01/05/18 10:36 טז באייר התשעח

תרגישו חופשי לסנן - מסנני הקרינה המומלצים!
צילום: shutterstock

מה עוד לומר על סכנות קרינת השמש ולא אמרנו? את התשובה מספקת מנהלת יחידת עור בבית חולים קפלן, ד"ר יוליה ולדמן-גרישפון, בעקבות מחקר רחב היקף שערך המותג לה רוש-פוזה ב-23 מדינות ובהשתתפות כ-20 אלף איש: 73% מאוכלוסיית העולם עדיין לא משתמשת באופן סדיר בקרם הגנה על הפנים. מעל 200 אלף מקרי סרטן עור (מלנומה), מאובחנים בכל שנה. סרטן העור שכיח כיום יותר מכל סוגי הסרטן האחרים ומתואר כמגיפה כלל עולמית ההולכת ומתפשטת. וזאת, כאשר ידוע שכמעט כל מקרי המלנומה (86%), נגרמים כתוצאה מחשיפה לשמש. 

באירוע השקת מסנני קרינה חדשים לקיץ 2018 של החברה הצרפתית לה רוש פוזה לפני ימים אחדים, הבנתי ששני התירוצים השכיחים של הנמנעים מלמרוח קרם הגנה הם א. התחושה הלא נעימה על העור בגלל מרקם שומני או חוסם אוויר. וב. מי הים והבריכה "מוחקים" את הקרמים ואז צריך כל פעם להתמרח מחדש. התירוצים האלה לא תופסים עוד כשמדובר בתכשירים החדשים, המיועדים להגן עלינו מקרני ה-  UVB וה- UVA (הנוכחים אגב לאורך כל השנה, אפילו בימים מעוננים.

בסדרה חדשה המכונה אתנליוס XL וכוללת תחליב ג'ל לילדים, תחליב ג'ל למבוגרים וקרם ג'ל לעור הפנים, המרקם נעים ונספג מהר, והתכשירים יעילים גם כאשר מורחים אותם על עור רטוב. מסומן עליהם המספר 50+ כי אסור בימינו לציין מספר מגן גבוה יותר. כך שכאשר אתם קונים מסנני קרינה, שימו לב גם לפרט הזה.

צילום: יח"צ לה רוש

התכשירים של לה רוש פוזה מתוארים כנטולי בושם, נון קומדוגנים, מכילים מי מעיינות טרמיים ונבדקו גם בישראל על עור רגיש. ניתן להשיגם בבתי המרקחת של קופות החולים מאוחדת, מכבי ולאומית, ברשתות הפארם ובבתי מרקחת פרטיים. מחירם: 129 שקלים ל-250 מ"ל.

ד"ר ולדמן גרישפון אומרת שהגנה מלאה פירושה להימרח מריחה ראשונה לפני היציאה לשמש, על כל חלקי העור החשופים ואז לחדש את המריחה כל שעתיים. במקרים של הזעה, כניסה למים ו/או ניגוב העור במגבת צריך להימרח שוב.

חברה תרופות צרפתית נוספת המשווקת את מסנני הקרינה שלה בארץ, היא אוון (Avene) , שגם תכשיריה מבוססים על מים טרמיים. לדברי המשווקים המים שלהם מועשרים בסיליקה, חומר מרכך המתאים גם לעור רגיש.  תכשירי אוון מספקים הגנה מקרני UVA ו-UVB ברמה של PF50+ וכוללים בקרם היפואלרגני לכל הגילאים ובמיוחד לעוסקים בספורט, ובתחליב לעור רגיל עד מעורב, שניהם עולים כ-110 שקלים ל-50 מ"ל. בספריי הגנה העולה כ-140 שקלים ל-200 מ"ל. ובתחליב לילדים העולה כ-110 שקלים ל-100 מ"ל. גם את מוצרי אוון ניתן השיג רק בקופות החולים, בתי מרקחת פרטיים ורשתות הפארם.

אוון

אווןצילום: יח"צ

קיימת אופציה תוצרת כחול לבן, שגם היא תולדה של מחקרים רפואיים, וזוכה להמלצתם של רוב (81%), רופאי העור בישראל: מסנני הקרינה של חברת ד"ר פישר במותג אולטרסול. הם מספקים הגנה מפני קרינת UVA, UVB ו-IR ומסומנים במספר SPF50+. מחירם המומלץ: כ-50 עד כ-60 שקלים, באריזות של 125 מ"ל. מדובר בקרם פנים למבוגרים ולילדים, ותחליב הגנה לגוף למבוגרים ולילדים.

ד"ר פישר מתמחה בפילוח של גילים ועיסוקים. כך יש לחברה קרם הגנה מיוחד לתינוקות, שעליהם מותר למרוח מסנני קרינה החל מגיל חצי שנה. סדרה לגברים, עמידה במים וכוללת ספריי שקוף (כ-55 שקלים ל-200 מ"ל), וקרם ג'ל לפנים (כ-50 שקלים ל-75 מ"ל). סדרה לספורטאים הנמצאים שעות רבות בחוץ (ספריי בכ-60 שקלים ל-200 מ"ל וקרם ג'ל לפנים בכ-50 שקלים ל-75 מ"ל), וסדרה נפרדת לבעלי עור רגיש, הנקראת אולטרסול FREE ומחיריה כ-50 וכ-60 שקלים ל-50 מ"ל ול-200 מ"ל.

ד"ר פישר

ד"ר פישרצילום: יעל האן

נשארת השאלה איך מתמודדים עם ההוצאה הכספית הכבדה על מסנני הקרינה, כשמדובר נניח במשפחה ברוכת ילדים או בפנסיונרים, ועל כך עונים המשווקים שמדובר במוצרים שהם פרי מחקרים רפואיים ממושכים ומוגנים בפטנטים, שגם עלות הפקתם גבוהה, וכאשר מדובר בבריאות, כל אחד צריך להחליט מה סולם העדיפויות שלו. הם מציעים לציבור להפעיל לחץ על קופות החולים לכלול מסנני קרינה בסל התרופות.

דרך נוספת להתגונן מפני השמש, היא ללבוש ולהלביש את הילדים בבגדים חוסמי קרינה, כמו אלה של המותג SunWay. מדובר בכובעי ים, בגדי ים, חולצות ומכנסיים לכל הגילאים כולל תינוקות, החוסמים את רוב קרני השמש המזיקות ועמידים בכלור. טווח המחירים שלהם נע בין 49 ל-219 שקלים וניתן לרכוש אותם אונליין, במרכזי הפצה בהוד השרון, נמל תל-אביב (האנגר 8), ובטיילת הילטון באילת. המזמינים יכולים לאסוף את הבגדים במאות נקודות איסוף ברחבי הארץ.

סאן ווי

סאן וואיצילום: טל טרי

 

 

חבל שלא המציאו עדיין גם בגדים דוחי יתושים. לדעתי זה אפשרי טכנולוגית ויכול להפוך לסטארטאפ מצליח. בינתיים אין ברירה אלא להתמודד עם מכת היתושים בתכשירים שמרססים, מורחים או מדליקים (קיימים מוצרים חשמליים מיוחדים לכך). נכון שהעקיצות לרוב אינן מסוכנות וגורמות רק לתגובה מקומית, אבל אצל תינוקות ואצל בעלי רגישות אלרגית הן עלולות להתנפח ולהזדהם בגירוד. אחת הדרכים הטבעיות להרחקת יתושים, היא לפזר כמה טיפות של שמן לבנדר על פיסת בד או על חוט, ולהניח ליד חלונות ופתחי הבית. אפשרות נוספת: לשתול צמחים ארומטיים דוחי יתושים באדניות, בחצר ובגינה כגון רוזמרין וציטרונלה. גם אקליפטוסים מרחיקים יתושים. וצריך כמובן לייבש כל הצטברות של מים, כולל בתחתית של העציצים ובגומות העצים. ובנוסף, להצטייד באמצעים כימיים כמו אלה של המותג אוטן בחברת אס. סי. ג'ונסון, הכוללת תרסיס להתזה על הגוף, סטיק שמורחים על העור ומתאים מגיל שנתיים וג'ל  ייעודי לילדים אנטי אלרגני, כל אחד מאלה עולה כ-18 שקלים. יש לאוטן גם ג'ל הרגעה למי שכבר נעקץ, בכ-26 שקלים.

אמצעי נוסף: הקטלן של חברת זק"ש, שיעיל נגד יתושים, זבובים וחרקים מעופפים אחרים. הוא פועל באמצעות נורת לד חזקה ומצויד בשרשרת תלייה. מחירו 229 שקלים.

צילום: זקש