גיוס כספים אידאלי, יש דבר כזה

עושה טוב על הלב לדעת שיש לא מעט גופים במגזר השלישי בישראל, שנותנים מעצמם ופועלים ללא מטרת רווח. הם עושים זאת כי חשוב להם לפעול למען צדק חברתי, לסייע לחלשים, לקדם אג'נדה מסוימת וכדומה. עם זאת, נשאלת השאלה - אם אין רווח כיצד העמותות מתקיימות? פה ניתן למצוא לא מעט דרכים יצירתיות לצד פרקטיות, כאשר גיוס אנשים וכסף מהווה תשובה מרכזית.

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף Rego Marketing 05/12/18 12:04 כז בכסלו התשעט

גיוס כספים אידאלי, יש דבר כזה
צילום: shutterstock

סכנת נפילה

מבקשים ללמוד לעומק כיצד גיוס כספים מתבצע ואיך ניתן לייעל את המהלך? הכתבה הזו עבורכם! ראשית נציין שכמו אצל כל עסק, גם במקרה זה יש להפעיל מודל עסקי מחושב בקפידה, וזאת כי מאחורי הארגון יש לא מעט מתנדבים לצד נזקקים, ועל כן אם העמותה תיכשל, היא עלולה להפיל עמה לא מעט אנשים בדרך, ואכן הנתונים מראים שישנן עמותות שנסגרו רק בשל תכנון כלכלי לקוי. כיצד ניתן להימנע מכך? יש לדעת כיצד להתנהל נכון ולגייס כספים מתורמים שונים, לרבות מקרנות פילנתרופיות, ולשם כך, ניתן להיעזר בגופים ייעודיים עבור גיוס כספים - כגון חברת אטלס.

טיפים ששווים לא מעט

כיצד מגייסים כספים באופן אידאלי? ראשית יש להבין שרצוי להשקיע זמן באיתור היעדים והתורמים אליהם פונים, כך שבמקום לפנות בצורה עיוורת, לבזבז זמן רב ובדרך לאבד תקווה, יש להשקיע זמן ומחשבה לפני שיוצאים לדרך ומבקשים סיוע במימון העמותה ופעילויותיה. כיצד עושים זאת? להלן כמה דגשים:

  • קרן פילנתרופית עשויה להוות מקור מימון נהדר, אך לא כל קרן מוכנה לעזור לאותה מטרה, ועל כן יש לדלות כמה שיותר מידע על כל קרן (ובייחוד אודות האג'נדות שלה), ולו באמצעות מחקר קצר ברשת.
  • חשוב לציין שהתרומה תסייע עבור שינוי משמעותי ורחב טווח. מדוע? כי קרנות פילנתרופיות מבקשות לסייע באופן כמה שיותר מקיף.
  • לאחר שמבינים אל מי ניתן לפנות, יש לבחון מהו הסכום הראוי והנכון לבקש, וזאת על מנת שמצד אחד תיראו רציניים וממוקדים ומצד שני לא יבטלו או ידחו את בקשתכם. כמו כן, באמצעות תכנית כלכלית מושכלת, תוכלו להציג בפני התורם את הסיבות בגינן אתם זקוקים לסכום הרצוי.
  • יש לערוך בדק בית, משמע לפני שרצים לבקש תמיכה, וודאו שהעמותה עומדת בקריטריונים שהקרנות השונות עשויות לבדוק.
  • קחו בחשבון שיש מקרים בהם הקרן מתנה היענות חיובית בכך שתהפוך להיות שותפה בניהול הפרויקט. אי לכך, יש לבחון מראש אם זהו אופייה של הקרן, על מנת שבעת הבקשה תהיה לכם תשובה מוכנה מראש, בהתאם לאינטרסים פנימיים של העמותה.
  • השקיעו בפרסום העמותה, ככל שהיא תהיה יותר מוכרת ובעלת רזומה יותר חיובי, כך הקרנות השונות יחושו יותר בטוחות לתרום.

שיעורי בית

לפני שעומדים לגייס כספים חשוב לדעת כיצד להתנסח, משמע כיצד להציג את מטרת העמותה. אי לכך חשוב לעצור ולהגדיר לעצמכם באופן תמציתי ומדויק מהי הזהות של הארגון, לאן הכסף מיועד, כיצד הכסף מנותב וכדומה. בנוסף יש להציף ערך מוסף, להסביר מהו הייחוד לעומת עמותות מאותה קטגוריה ואף ניתן להקצין ולציין כיצד יראה העולם ללא העמותה. כמו כן, חשוב ביותר לוודא שהשיחה מתנהלת באופן שקוף, כך שלרגע אין לעגל עובדות – הצד השני עלול להרגיש בכך ולדחות את בקשתכם.

שמירה על אש קטנה

לאחר שמשיגים תרומה, חשוב ביותר לשמור את התורמים על אש קטנה, ולו עבור התרומה הבאה. אי לכך, מוטב להפוך את התורמים לחלק אינטגרלי מהעמותה, ואף למצוא להם נתיב בו הם יוכלו לתרום במישורים נוספים, שאינם בהכרח קשורים לכסף (כדוגמת קבלת החלטות בדיונים, השתתפות בישיבות צוות וכו'). עוד אופציה היא להציע לתרום מדי תקופה סכום סמלי, ולו על מנת להישאר בתודעה שלהם.

אופציות נוספות לגיוס כספים

חשוב לציין שלצד קרנות פילנתרופיות, גם ניתן לגייס כספים לטובת ארגונים במגזר השלישי בישראל, גם מאנשים פרטיים, כאשר אלו יכולים להתגורר בארץ או בחו"ל. עוד אופציה היא לפנות אל עסקים פרטיים, ולו כי עסקים רבים מבקשים להציג את עצמם כתורמים לחברה. מכאן שיש הרבה מה לעשות ולמה לשים לב, וכיוון שמהטרה חשובה, יש להתנהל באופן מקצועי - ממש כמו כל עסק אחר.