אל תישנו בראש השנה!

מי שישן בראש השנה ישן בכל השנה! אבל מה עם מי שלא ישן טוב בכל השנה? שרה בר אשר מסבירה למה זה קורה ונותנת פתרונות שונים לנדודי השינה שלכם

חדשות כיפה שרה בר אשר 17/09/17 12:10 כו באלול התשעז

אל תישנו בראש השנה!
לא נרדם!, צילום: shutterstock

אומרים שמי שישן בראש השנה, ישן כל השנה. הפעם הטור נותן מענה טבעי לאלה שלא מצליחים להירדם לא בראש השנה ולא בכל השנה.

בזבוז זמן:

בואו נגיד את האמת, אם בכל יממה, לא היינו צריכים לשרוף 6-7 שעות במצב מאוזן, היינו יכולים להספיק כל כך הרבה דברים. רק שחוסר בשעות שינה, הוא לבדו, עלול לגרום לנו להיות במצב לא מאוזן. למה? כי בזמן השינה מופרש הורמון הגדילה. לא רק אצל ילדים, גם אצל מבוגרים וגם אצל אלה שלדאבונם גדלו לרוחב. הורמון הגדילה חשוב לחידוש רקמות הכבד, לבניית השרירים, לפירוק מאגרי השומן ועוד. חוץ מזה, בזמן השינה מתרחש במוח נטרול של רדיקלים חופשיים (שזה בעברית פשוטה, רעלנים). לאורך זמן, חוסר שינה עלול להחליש את מערכת החיסון, ועלול לגרום לדיכאון, למחלות לב, לכאבי ראש ולעייפות כרונית שבין היתר מפריעה להירדם. מכירים את אלה שעייפים מכדי לישון?

גזל שינה:

הסיבות שגורמות לגזל השינה יכולות להיות פסיכולוגיות: מתחים, חרדות, דיכאונות, דאגות ויותר מידי מחשבות. תרופות: ריטלין, סטרואידים, נוגדי דכאון, תרופות לטיפול ביתר לחץ דם ועוד. חומרים ממריצים: סיגריות, אלכוהול וקפאין. בעיות הורמונליות: מחסור במלטונין, או באסטרוגן. בעיות רפואיות: כאבים כרוניים, פציעות, קוצר נשימה, דום נשימה, בעיות במערכת העיכול ועוד. כמו גם, אכילה לפני השינה, אכילת מאכלים שעלולים לגרום לרגישויות במערכת העיכול, פעילות גופנית נמרצת בשעת ערב מאוחרת, עודף משקל וסיבות סביבתיות: טיסה, שהייה ארוכה תחת תאורה מלאכותית, עבודה במשמרות, שינה מחוץ לבית  והמואזין מהמסגד הקרוב. 

טיפול קונבנציונלי: קודם כל, וכמו תמיד, מומלץ לפנות לרופא כדי לשלול בעיות בבלוטת התריס, בעיות הורמונליות ועוד. הטיפול הקונבנציונלי מציע שינוי התנהגותי כגון אוורור וסידור חדר השינה, וגם טיפול תרופתי. רק ששימוש ארוך טווח בתרופות אלה, עלול לגרום לעמידות, להתמכרות ולתלות.

טיפול טבעי: הטיפול כולל פורמולות של צמחי מרפא מרגיעים, או מדכאים, או משקמים, או תומכים במערכת העצבים. הרכב צמחי המרפא שבפורמולה מותאם אישית לכל אדם. שימו לב, כשאדם נוטל תרופות להרגעה או לשינה, חשוב לברר האם צמחי המרפא שבפורמולה לא יגבירו את פעולת התרופות, או יאריכו את זמן ההשפעה שלהן. לכן, יש להתייעץ עם נטורופת, או עם הרבליסט. ניתן גם להשתמש בשמנים אתריים מרגיעים כגון שמן לבנדר. אפשר לטפטף שמן אתרי על חתיכת בד ולהניח אותה קרוב לכרית. שימו לב, אם תטפטפו ישירות על הכרית, תאלצו להיפרד ממנה. אפשר לעסות את הצוואר, הרקות וכפות הרגליים. שימו לב, אסור שיהיה מגע בין השמנים האתריים ובין הגוף, על כן שמים 2% - 5% של שמנים אתריים בתוך שמן נשא כגון שמן זית, או שמן שקדים. לצורך הרכבת פורמולת שמנים אתריים, מומלץ להתייעץ עם מומחה לארומתרפיה.      
לאכול ולישון: האוכל שאנחנו אוכלים משפיע על כל מערכות הגוף שלנו וביניהן על מערכת העצבים. לכן מומלץ לאכול מזונות שעשירים בחומצה האמינית טריפטופן שמשמשת כחומר מוצא למוליך העצבי בשם סרוטונין שתפקידו בין היתר, להרגיע. טריפטופן נמצא בדגי סלמון, טונה והליבוט. וגם בסויה, בננות, אורז מלא, גרעיני דלעת (גרעינים לבנים) ועוד. 

 

הנטורופתית שרה בר אשר, מרצה בנושאי: תזונה, תוספי תזונה ותעשיית המזון. 
054-5493632 Barasher@zahav.net.il


 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן