איך עושים סדר בשולחן ליל הסדר?

מכל השולחנות הערוכים של שבת ומועד בעם ישראל, המורכב והעשיר ביותר הוא זה של ליל הסדר. גביעים והגדות, קערה ומצות, ביצים וירקות. אז איך לשוות לו מראה מסודר ומהודר ולא עמוס ודחוס?

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 18/03/18 10:00 ב בניסן התשעח

איך עושים סדר בשולחן ליל הסדר?
פעמית סטור, צילום: יח"צ

מכל השולחנות הערוכים של שבת ומועד בעם ישראל, המורכב והעשיר ביותר הוא זה של ליל הסדר. גביעים והגדות, קערה ומצות, ביצים וירקות. שלא לומר כוסו של אליהו הנביא. לכן, כדי לשוות לשולחן הזה מראה מסודר ומהודר ולא עמוס ודחוס, נדרשות מחשבה והשקעה מראש. האם להוסיף פרחים, או שזה מיותר ומבלבל את העין? האם ללכת על מגע מבריק של זכוכית וקריסטל, או להעדיף את צבע הכסף (אם אין כסף אז מתכות דמויי כסף)? האם כל הכלים יהיו צחורים, או עם קישוטים צבעוניים?

בהשקה בלעדית שנערכה השבוע בסניף קניון רמת אביב של רשת הצורפים, ראיתי אופציה מפתיעה וחדשה בארץ לעריכת שולחן עוצרת נשימה ביופייה: לא כלים מכסף טהור כצפוי מהרשת הזו, אלא דווקא מפלדת אל חלד ממורטת וחלקה כראי, חלקם בציפוי זהב, בעיצוב סופר מודרני. מדובר במותג דני בינלאומי בשם  GEORG JENSEN עם הסגנון המינימליסטי, המאופק, האלגנטי והנקי במיוחד של התרבות הסקנדינבית. בדפנות הכלים שנראו שם, מפמוטים ועד קערות הגשה, מקנקנים לבקבוקי יין ועד חולצי פקקים, השתקף כמו בראי, כל מה שהיה מונח על השולחן, והאפקט הוויזואלי כאמור, היה מהמם. יתרון נוסף לבואם של הכלים האלה לארץ, הוא מחירם הנוח לעומת כלי כסף, המתחיל ב-99 שקלים ומטפס עד מקסימום 2.500.

ג

ג'ורג' ינסן הצורפיםצילום: יח"צ

ג

ג'ורג' ינסןצילום: נעמי גוטקינד גולן

צבע הכסף, וסגנון מרוקע-מסורתי, שולט גם בסניפי רשת "חדד כסף טהור", שם דווחו לי על ביקוש עכשווי ער לפמוטים, גביעי אליהו, כוסות קידוש ומעמד למצות. מפתיע לגלות שלא רק הקהל הדתי רוכש כלי כסף, אלא גם מעצבי פנים וסטייליסטים שאינם שומרי תורה ומצוות. חידוש אחר שם היא קולקציה בשם "מורשת" שמחיריה הנוחים יחסית (הפריטים טבולים בשכבה עבה של כסף ולא מיוצרים על טהרת הכסף), אפשרה את התרחבות מעגל הקונים למגזרים נוספים. אגב, ב"חדד כסף טהור" מזכירים שמוצרים בעלי ציפוי זהב, אין לנקות בתכשירים לניקוי כסף, אלא במטלית רכה ויבשה בלבד.

חדד כסף טהור

חדד כסף טהורצילום: עדי גלעד

ואם הזכרתי זהב, מסתבר שהצבע הזה שולט גם בכלים עממיים יותר, ואפילו בחד-פעמיים. בסניפי רשת H&O העמידו שולחנות חג ערוכים להנחיית הציבור, עם מפיות אישיות (פלייסמטים), בצבעים מטאליים, צלחות זכוכית מעוטרות זהב, סכום מוזהב, קערות הגשה מעוצבות כמו דג או עלה וכלי אוכל בעיטורים אתניים. אלה מונחים על מפות מבד דמויי פשתן בשילוב לורקס והדפסי פרחים צבעוניים, או מוטיב גיאומטרי. 18 צלחות זכוכית עולות כ-100 שקלים. 4 פלייסמטים, כ-40 שקלים. 24 יחידות סכו"ם בצבע מוזהב – 99 עד כ-130 שקלים.

עדן בן ארמון, קניינית הרשת ציידה אותי בכמה טיפים שימושיים לעריכת שולחן חגיגית:

לחשוב על קונספט מרכזי שיוביל לעיצוב השולחן כולו. זהב למשל, שהוא כרגע טרנד מוביל שיופיע בנגיעות קלות על הצלחות, המפיות והכוסות. או פרחים וכו'

לפרוש על השולחן יותר ממפה אחת. מפת בסיס לבנה ועליה מפה קטנה יותר עם הדפס פרחים.

להעדיף בכל מקרה כלים בהירים במראה נקי מחרסינה, קרמיקה בצבע שמנת או זכוכית.  

לא לשכוח אביזרים משלימים כמו חבקי מפיות,  התורמים לאווירה יוקרתית.

ברשת FOX HOME שהשיקה באחרונה קולקציית אביב במבצע של 50% הנחה על פריט שני (עד 19 במרץ), עצבו עבור שולחן החג שישה "סיפורים". טבע פראי. אורבניות עכשווית. רומנטיות פסטלית. פרחוניות. גרפיקה. אתניות. אחד השולחנות הערוכים האלה משלב צבע זהב עם טורקיז, על מפה בצבע בז' זהוב. איך נראים היתר, מלמד סיור קצר בחנויות הרשת וגם התבוננות בתמונות המצורפות..

פוקס הום

פוקס הוםצילום: דניאל לילה

בסניף החדש בקומה השנייה של קניון איילון מרשת רשת  Zara Home, יש דומיננטיות לכלי פורצלן ולהדפסי פרחים. ולצדם שילובים מעניינים של מתכת מלוטשת בגוונים של זהב וכסף.

זארה הום

זארה הוםצילום: נעמי גוטקינד גולן

מי שלא נרתע מכלים חד פעמיים על שולחן הסדר, מגלה שהם מעוצבים בימינו בהידור מפתיע. כך למשל ברשת "פעמית סטור" ראיתי שולחן ערוך עם צלחות, כוסות, סכו"ם, מרקיות, מפות, מפיות, ראנרים, קנקנים וגביעי יין שאת כולם לא צריך לשטוף בתום הארוחה... הצבעים השולטים הם שילובים של זהב ורוד וצהוב, וכסף. המחיר ההתחלתי של מארז עם 10 צלחות הוא 8.8 שקלים. והמחיר ההתחלתי של מארז עם 20 כוסות מרובעות במראה דמוי קריסטל – 10 שקלים.

פעמית סטור

פעמית סטורצילום: שחר תמיר