תכשיטים? משחק ילדים!

תכשיטים מאבנים יקרות המעוצבים כמו חמש אבנים, כדור ים, פתיתים ומשחקי חרוזים. ילדותי או לא, את הטרנד הזה אתן חייבות להכיר

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 26/07/17 13:10 ג באב התשעז

תכשיטים? משחק ילדים!
תכשיטים מתיילדים, צילום: shutterstock

ענף התכשיטים נחלק מסורתית לשתי קטגוריות רחוקות זו מזו: האחת, מיועדת לנפנף בחשבון הבנק, ואז מייצרים ועונדים תכשיטים עמוסי זהב ויהלומים. השנייה, מיועדת להפגין חוש אופנתי טרנדי, ואז מייצרים ועונדים תכשיטים הכוללים חוטים וגומי, עץ ואבן, גולדפילד וכסף, לפעמים אפילו נוצות. אבל בשנים האחרונות הצטרפה קטגוריה שלישית לתחום כבד הראש הזה -שעשוע וילדותיות. בהחלט גישה מהפכנית.

טבעת בהשראת גוגואים

טבעת בהשראת גוגואים צילום: חגית קולב, באדיבות מוזיאון היהלומים ע"ש הארי אופנהיימר ברמת גן

עגילים בהשראת חמש אבנים

עגילים בהשראת חמש אבנים צילום: עדי גרינשטיין, באדיבות מוזיאון היהלומים ע"ש הארי אופנהיימר ברמת גן

כדי להיווכח בכך צריך להגיע למוזיאון היהלומים ע"ש הארי אופנהיימר באזור הבורסה ברמת גן. מוצגת בו עד סוף אוגוסט תערוכה עם יצירות של עשרה מעצבי תכשיטים שהשתתפו בתחרות "צורפים ילדות ישראלית" והגיעו לשלב הגמר. עדי גרינשטיין למשל, עיצבה עגילים בהשראת המשחק 5 אבנים. איתי לוסטגרטן עיצב טבעת בהשראת ספר הילדים הפופולרי "מעשה ב-5 בלונים". הטבעת של חגית קולב נראית כמו מצבור של גוגואים. והטבעת של מאיה שקדי נראית כמו פתיתים, מאכל ילדים אהוב. ועוד טבעת, זו של שירי סלוצקר-מזרחי עוצבה בהשראת כדור ים. התליון של טלי הוברמן-נראה כמו עניבה של תנועות הנוער וסתיו דוידוביץ עיצבה עגילים בהשראת פרח הסביון. 

טבעת בהשראת פתיתים

טבעת בהשראת פתיתים צילום: מיה שקדי, באדיבות מוזיאון היהלומים ע"ש הארי אופנהיימר ברמת גן

טבעת בהשראת כלניות

שרשרת בהשראת תנועות נוער צילום: טל הוברמן סלומון, באדיבות מוזיאון היהלומים ע"ש הארי אופנהיימר ברמת גן

את התחרות יזם מנהל היהלומים, אבני-החן והתכשיטים בשיתוף מטה כחול לבן במשרד הכלכלה והתעשייה במטרה לעודד ייצור תכשיטי זהב וכסף של אמנים ישראלים. את הפרס הראשון, 25 אלף שקלים, קטפה סתיו דוידוביץ עם טבעת הסביון שלה. למקום השני הגיעו עגילי "חמש אבנים" שזיכו את גרינשטיין ב-15 אלף שקלים, ולמקום השלישי הגיעה טבעת כדור הים עם עשרת אלפים שקלים. במוזיאון היהלומים אומרים לנו שהם נוהגים לארח הרבה ילדים המגיעים במסגרת קייטנות או כבילוי משפחתי. בהחלט מומלץ. כניסה לילדים עולה 12 שקלים ולמבוגרים – 24 שקלים. 

טבבעת בהשראת כדור ים

טבעת בהשראת כדור יםצילום: שירי סלוצקר מזרחי, באדיבות מוזיאון היהלומים ע"ש הארי אופנהיימר ברמת גן

עגילים בהשראת הסביון

עגילים בהשראת הסביון צילום: סתיו דוידוביץ', ון אביבי

הסטודנטים של מכללת שנקר כבר אינם ילדים, אבל מצד שני גם לא רחוקים יותר מדי מילדותם. ואלה שלומדים שם צורפות, מציגים גם הם, במסגרת תצוגות סוף השנה שלהם, תערוכה עם אלמנט משחקי מובהק. למשל צמיד הנראה כמו רצועה מלופפת על כל אמת היד של מירב פלם, תליון דמוי חיפושית של עדן מינדל או סיכה הנראית כמו ענף עם עלעלים ירוקים של דבורה שטראוס. התערוכה מוצגת במכללה ושווה ביקור.

תכשיט שהוא רצועה מלופפת

תכשיט שהוא רצועה מלופפת צילום: מרב פלם, אחיקם בן יוסף

סיכה

סיכהצילום: דבורה שטראוס, דניאל שריף

הגישה המשתעשעת מאפיינת מותגי תכשיטי נוספים המודעים לטרנד העכשווי בתחום. למשל פנדורה, עם קולקציית צמידי בנגל חדשים, הנראים כמו חרוזים מושחלים. אפשר להשחיל על חישוק הצמיד כמה חרוזים שרוצים, וגם תליונים קטנים אחרים, בפעילות המחקה את המשחק האהוב על בנות, המשחילות חרוזי פלסטיק על חוטי ניילון וכותנה. אלא שכאן מדובר בחומרים כמו כסף ואבנים יקרות וחצי יקרות, במחירים של 629-739 שקלים. בנוסף לחנויות הקונספט של המותג, ניתן להשיג את הצמידים האלה ברשת JACKIE-O, בחנויות התכשיטים המובחרות ובחנות האונליין.

צמיד של פנדורה

צמיד של פנדורה צילום: יח"צ

גישה קלילה דומה מגלה גם מותג תכשיטים הכסף תומס סאבו שלקראת ט"ו באב השיק תכשיטים שניתן להשחיל עליהם תליונים ותוספות לפי מה שהכיס מאפשר. בין היתר אייקון של זוג יונים, תליון לב כמובן, צמידים עם חריטה מיוחדת שניתן להזמין ודומיהם, במחירים הנעים בין 369-629 ש"ח.

תומס סאבו

תומס סאבו צילום: יח"צ

קרן פלג לא למדה צורפות ועסקה במשך שנים רבות בתחומים רחוקים מיצירה אמנותית. אבל כשלא מצאה תכשיטים העונים על החוש האסטטי שלה, התחילה להשתעשע בציורי תכשיטים מקוריים במחשב. וגם זו גישה מהפכנית לתחום שהיה בעבר כבד ראש וסופר מקצועני והיום פתוח ליוזמות אישיות. במקביל לאיורי מחשב, נסעה פלג לאיטליה, כדי לחפש שם תכשיטים שימצאו חן בעיניה. התוצאה: מותג בשם לוצ'יאנה (מילה המבטאת אור ורגש באיטלקית), עם תכשיטים פרי דמיונה היוצר של היזמית מרחוב הלבונה ברמת השרון. מייצרים אותם עבורה באיטליה, והיא מקפידה למכור אותם במחירים שפויים (החל מ-300 שקלים) למרות חומרי הגלם היקרים. לדבריה זהו הכלל שקבעה לעצמה והיא נאמנה לו. אין סיבה שנשים מכל המגזרים, גם כאלה שלא משופעות בממון, לא יתקשטו בתכשיט מהודר והודות לגישה הזו יש לה לקוחות רבות במגזר החרדי. התכשיטים שהיא מעצבת ומייבאת בעצמה מצטיינים בצבעוניות עזה, כפי שמודגם בתליון ובטבעת שפלג עונדת, עם ערבסקות, פיתולים ותנועתיות אוריינטלית בולטת. כך גם העגיל המלבני הארוך על אוזנה של הילדה המצולמת, המוכיח שתכשיטים שייכים בהחלט לעולם הילדות. במקביל מייבאת פלג תכשיטים שמייצרים במורנו, קאפרי, טוסקנה ומילאנו, עשויים כסף 925 וחלקם מצופים בזהב או רודיום שחור ומשובצים בזרקונים ואבני חן. תכשיטיה נמכרים בין היתר ברשת המשביר לצרכן, בביתה הפרטי ובחנות המקוונת שפתחה.

מפתיע או לא, את התכשיטים הבולטים האלה אוהבות לדבריה נשים חרדיות בבני ברק וירושלים. לעומת זאת תכשיטים מאופקים וצבעוניים פחות, שהיא קונה ממעצבים איטלקיים, מעדיפים בריכוזים דתיים-חרדיים אחרים כמו ביתר עילית. 

קרן פלג, עגילים

קרן פלג, עגילים צילום: נעמי גוטקינד גולן