ועדת הכספים אישרה: 14 מיליארד ש"ח נוספים להתמודדות עם משבר הקורונה

בהצעה שאושרה יש תוספת של כ-15.5 מיליארד ש"ח לתקציבי הנושאים השונים שנכללו בסכום שאישרה הוועדה בחודש אפריל, ובמקביל תהיה הפחתה של 1.5 מיליארד ש"ח בתקציב להחזר חובות למוסד לביטוח לאומי

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/06/20 17:46 ט בסיון התשפ

ועדת הכספים אישרה: 14 מיליארד ש"ח נוספים להתמודדות עם משבר הקורונה
ישיבת ועדת הכספים, היום, צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק-יסוד: משק המדינה, ההצעה שמאפשרת את הגדלת תקציב המדינה לשנת 2020, מעבר לתקציב ההמשכי, קובעת כי יתוקן החוק שאושר לפני כחודשיים, וקובע בין היתר תכנית כלכלית ובה חבילת צעדים לשמירה על יציבות המשק בעקבות משבר הקורונה, זאת מכיוון שהתכנית הוכנה בתנאי אי ודאות הן לגבי ההגבלות המוטלות לצורך צמצום ההדבקה בנגיף הקורונה והן לגבי ההשפעות הכלכליות שלהן והתפשטות הנגיף בעולם. 

הממשלה אישרה: 14 מיליארד ש"ח נוספים לסיוע למשק

לצורך כך, נקבע כי יוגדלו הסכומים הקבועים בהוראת השעה, בהיקף של 14 מיליארד שקלים חדשים ותתוקן חלוקת הסכומים בין המרכיבים השונים, זאת על מנת לאפשר הוצאת סכומים לטובת תחומים שלהם לא ניתן מענה במסגרת הוראת השעה וכן לטובת האצה כלכלית וסיוע לאוכלוסיות נוספות.

בדברי ההסבר לתוכנית, מצוין כי הרחבתה מובאת כדי לסייע בשלושה תחומים שבהם המענה שניתן בתכנית שאושרה היה מוגבל ביחס למצב המשק כפי שהוא – עידוד תעסוקה, סיוע לענפים שלא ישובו לפעילות סדירה בתקופה הקרובה בשל מאפייניהם הייחודיים, והערכות המשק הישראלי להתנהלות ב"שגרת קורונה". בנוסף מצוין כי מוצע להרחיב את התוכנית למהלכים נוספים הנדרשים למשק בתקופה זו.

ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים

ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספיםצילום: דוברות הכנסת, עדינה וולמן

סכום התוספת אמור להיפרס עד לתום שנת התקציב, או עד להעברת חוק התקציב לשנת 2020, לפי המוקדם בניהם, וכן מצוין כי ייתכנו שינויים נוספים במסגרת החוק, בהמשך השנה, לפי הצורך. 

החוק מציע להקטין את העברת הכספים לביטוח לאומי, שנקבעה בתיקון הקודם, זאת נוכח התכנית לעידוד תעסוקה, המוצעת כחלק מהתיקון לחוק, שצפויה להגדיל את אחוז התעסוקה. במסגרת החוק נקבע לדרישת חברי הוועדה, כי יועברו לוועדת הכספים דיווחים לעניין יישום התקציב בפועל.

בהצעה תוספת של כ-15.5 מיליארד ש"ח לתקציבי הנושאים השונים שנכללו בהוראת השעה הראשונה, שאישרה הוועדה בחודש אפריל, ובמקביל תהיה הפחתה של 1.5 מיליארד ש"ח בתקציב להחזר חובות למוסד לביטוח לאומי כאמור.

מניתוח של מכון המחקר והמידע של הכנסת למסמך התקציב, עולה כי על פי השינוי המוצע תינתן תוספת תקציב כמעט לכל הנושאים למעט סעיף "הנחות בארנונה". הסעיף בגינו מבוקשת תוספת התקציב הגדולה ביותר הוא סעיף "מענק וסיוע לעסקים ולעצמאים", תוספת של 7 מיליארד ש"ח, וסעיף "עלות תקציבית של פתרונות אשראי" הוא הסעיף בו אחוז התוספת המתבקשת הוא הגדול ביותר, תוספת של 138%.

במסגרת התוספת הנוכחית לחוק, נקבעו התוספות הבאות לתוכנית הסיוע: בריאות, רווחה, סדר ציבורי, ביטחון פנים ומענק מידי למשרדי הממשלה – 3 מיליארד ₪, שיפוי המוסד לביטוח לאומי – 700 מיליון ₪, מענק וסיוע לעסקים ולעצמאים – 7 מיליארד ₪, מימון הכשרות מקצועיות, סיוע לעמותות ולארגוני חברה אזרחית וסיוע לעסקים קטנים ובינוניים – 550 מיליון ₪, עלות תקציבית של פתרונות אשראי – 3.1 מיליארד ₪, תשתיות, טכנולוגיה עילית, דיגיטציה ותכנית יציאה מהמשבר – הפחתה של 100 מיליון ₪, מטרות אחרות – 1.25 מיליארד ₪. 

ישיבת ועדת הכספים, היום

ישיבת ועדת הכספים, היוםצילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מסמך המכון והחקר של הכנסת מסכם כי "מהנתונים במסמך עולה כי במסגרת הצעת החוק מוצע להגדיל את התקציב אותו תוכל להוציא הממשלה בשנת 2020 (או עד אישור תקציב קבוע) ב-14 מיליארד ש"ח נוספים, מסכום של כ-50 מיליארד ש"ח כפי שאושר בחודש אפריל לסכום כולל של כ-64 מיליארד ש"ח לפי החלוקה הבאה: 49.6 מיליארד ש"ח למימון ההוצאות בתחומים השונים, ו-14.6 מיליארד ש"ח שיתווספו לתקציב המועבר למוסד לביטוח לאומי. תוספות אלו הינן ייעודית להוצאות הנוספות בגין מימון הצרכים התקציביים כתוצאה ממשבר הקורונה. בנוסף הוגדל כאמור התקציב השנתי לתשלום חובות".

במסגרת הדיון דרשו חברי הוועדה פירוט של השימושים השונים לתקציב, וכן מענים לבעיות שונות במשק, בהן מענה הולם לאגודות שיתופיות ולעמותות המגזר השלישי, במסגרת מתווה הפיצויים והסיוע. 

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, ציין כי כלל הסוגיות הנוגעות לתעסוקה והחזרת עובדים וכן לעניין המגזר  השלישי, יעלו לדיון במסגרת החוק הייעודי לכך, שיובא לדיון בוועדה בימים הקרובים: "אני לוקח את הדברים שלכם שתחום המגזר השלישי יופיע בחוק עידוד התעסוקה. בשם הקואליציה והאופוזיציה, לא יכול להיות שאנשי המגזר השלישי לא יקבלו סיוע, שעה שהוא דרוש להם לפעמים אפילו יותר מאחרים". 

יוגב גרדוס, סגן הממונה על התקציבים: "המגזר השלישי מחולק לתחומים רבים, בתחום התרבות יש צוות שמסיים את עבודתו, לדעתי נמצאה הנוסחה לפתרון. בתחום הרווחה גם נמצא פתרון והוא בידי משרד הרווחה. במענק עידוד תעסוקה שיבוא לפה לחקיקה, אני מקווה מחר, יש סעיף שקובע, שלמעט מוסדות מסוימים, רוב העמותות יקבלו את הכסף, שכן חל עליהם חוק עידוד התעסוקה". 

בנוסף עלה במהלך הדיון נושא המעסיקים שלא פיטרו את עובדיהם, ולא זוכים לפיצויים בשל כך, במסגרת המנגנון המתוכנן לעידוד מעסיקים להחזיר את עובדיהם למעגל העבודה. במהלך הדברים עלה כי יוקצו לעניין מצד האוצר חצי מיליארד שקלים.
חברי הוועדה והעומד בראשה, דרשו לפקח על ההעברה ראויה לבעלי עסקים אלה, וכך נקבע לדרישת הוועדה, כי הקריטריונים לצורך חלוקת חצי מיליארד שקלים למעסיקים שלא פיטרו את עובדיהם, שיאושרו במסגרת החוק לעידוד החזרת עובדים לעבודה, יובאו לאישור ועדת הכספים.
לבקשת ח"כ אחמד טיבי, הוטלה רביזיה על אישור הצעת החוק.