תותים מעזה ייובאו לישראל. החקלאים זועמים

בממשלה החליטו לאשר ייבוא של תותי שדה מרצועת עזה לישראל, דבר שצפוי להביא לצניחה במחירים, אך גם לפגיעה בחקלאים הישראלים: "המשמעות היא חיסול ענף התותים", אומרים במועצת הצמחים

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 30/12/19 19:23 ב בטבת התשפ

תותים מעזה ייובאו לישראל. החקלאים זועמים
תותים, צילום: pixabay

מחירי התותים צפויים לצנוח - אך מי ערב לאיכות? על פי החלטת גורמים מדיניים, מדינת ישראל תתחיל לייבא, לראשונה, תותי שדה ממגדלים ברצועת עזה. על פי הערכות, מדובר בחלק מהסכם הרגיעה המתגבש בין ישראל לחמאס. בממשלה מסבירים כי המשמעות תהיה הוזלה משמעותית של מחירי הפרי, אך החקלאים זועמים: "מדובר בחיסול הענף".

ארז וייסבורד, יו"ר שולחן תותי שדה במועצת הצמחים, שלח מכתב לראש הממשלה נתניהו, המכהן, נכון לעכשיו, כשר החקלאות בפועל, ולמנכ"ל משרד החקלאות שלמה בן-אליהו, ודרש לבטל את ההחלטה: "בתדהמה גדולה נודע לנו על אישור כניסת מאות טון תות שדה מעזה", כותב וייסבורד. "המשמעות היא חיסול ענף התותים. שדות תות השדה מעזה מושקים במי ביוב שאינם מטוהרים ומשופעים בחומרי ריסוס".

הוא מוסיף כי "יותר מכל נדהמנו שהכניסה נעשית דווקא בהנחייתך המפורשת, בשעה שרק לפני ימים ספורים נורתה לעברך ולעבר תושבי עוטף עזה רקטה מהמקום שממנו אתה מבקש להכניס תותים. החקלאי העזתי לא משלם מס לישראל על העסקת עובדים ואין שם תנאי העסקה בסיסיים לעובדים".

חקלאים קוטפים תותי שדה ברצועת עזה

חקלאים קוטפים תותי שדה ברצועת עזהצילום: חסן ג'די, פלאש 90

ממשרד החקלאות ומשרד ראש הממשלה נמסר: "אכן התקבל אישור מדיני לכניסת תותים, שיוכנסו רק לאחר שיתקבל אישור ממשרד הבריאות שאפשר לשווקם בארץ. בימים אלה מחיר התותים גבוה מאוד. ההערכה היא שעם כניסתם המחיר יירד".

יש לציין כי זו השנה השנייה ברציפות בה לא מיוצאים תותי שדה מישראל, לאחר שרשתות באירופה עברו לרכוש את התותים מספרד. מגדל התותים אורי פטקין ממושב ישע אמר לאתר ynet ול"ידיעות אחרונות" כי ההחלטה תחסל את הענף בארץ: "לפני כמה שנים התחלתי לגדל בעוטף עזה תות שדה ליצוא לרשתות מזון מובילות בבריטניה. עם השנים הדיחו אותנו ספרד, מרוקו ומצרים ונשארנו בשוק המקומי בלבד. היצוא התחסל.
כל תוספת יבול חיצונית עושה לנו נזק, בנוסף לרשתות השיווק שעושות בנו שמות. זו החלטה מזעזעת. אנו סובלים מהקסאמים והם יחסלו לנו את הענף. איננו יודעים עם אילו מים משקים שם, בעוד שאנו שומרים על התקנות הכי מחמירות לחומרי הדברה".