למה ביטוחי הרכב התייקרו כל כך? 4 סיבות מרכזיות וההמלצה שתחסוך לכם כסף

אם גם אתם חידשתם בחודשים האחרונים את פוליסת הביטוח לרכב שלכם, ייתכן וגם אתם הופתעתם מעליית מחירים קיצונית שלעיתים קפצו בעשרות אחוזים. הסיבות לכך מגוונות, החל מגל הגניבות ועד הקשיים שמערימים הסינים. ואיך בכל זאת תוכלו להוזיל את מחירי הביטוח?

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 05/03/24 14:52 כה באדר א'

למה ביטוחי הרכב התייקרו כל כך? 4 סיבות מרכזיות וההמלצה שתחסוך לכם כסף
מחירי הביטוח ממשיכים לזנק, צילום: Virrage Images,Shutterstock

א' הוא אזרח ישראלי ממוצע. עצמאי, בעל משפחה, חלק ממעמד הביניים הישראלי. יחד עם בת זוגו החליטו לפני שנה להשתדרג לרכב חשמלי של אחת מהחברות הרבות שמייבאות רכבים לארץ. בשנה הראשונה הכל הלך כמתוכנן, הרכב היה סבבה וגם מחיר הביטוח היה הגיוני, אלא שהשנה התרחש דבר מוזר, כשביקש לחדש את פוליסת הביטוח לרכב, גילה שהמחיר קפץ בלא פחות מ-50%.

עליית מחירי הביטוח יכולה להגיע גם ל-100%

הסיפור של א' משקף סיפור של ישראלים רבים. אם גם אתם ניסיתם לאחרונה לחדש או לרכוש פוליסת ביטוח, ודאי חלקכם חוויתם על בשרכם את עליית המחירים החדה שיכולה להגיע במקרים מסויימים אפילו להכפלת המחיר. אבל למה המחירים מזנקים? יש לכך כמה סיבות.

"לפי מה שאני רואה בשנים האחרונות, חברות הביטוח חוו הפסדים בתחום ביטוח הרכב שאינו ביטוח חובה", אומר ל"חדשות כיפה" רונן רביב, סוכן ביטוח כללי ופנסיוני, "זה יכול להיות בגלל ריבוי גניבות, ריבוי תאונות וגם אסור לשכוח את הקורונה שהשפיעה בשנים האחרונות".

ביטוח, קפיצה של עשרות אחוזים במחיר

ביטוח, קפיצה של עשרות אחוזים במחיר צילום: PanuShot,Shutterstock

עד כמה לנושא גניבות הרכבים יש השפעה?

"חד משמעית, בסוף חברות הביטוח רוצות להרוויח וכשהן מפסידות הן מעלות מחירים, מי שצריך לדאוג לטפל בתופעת גניבות הרכב זו המדינה שצריכה להתחיל להתמודד עם התופעה הזו שהפכה למכת מדינה" הוא אומר.

4 סיבות לעליית מחירי ביטוח הרכב

בשיחה שערכנו עם כמה סוכני ביטוח עלו מספר סיבות לכך שהמחירים מזנקים בשנה האחרונה. מלבד נושא גניבות הרכבים, סיבה נוספת נוגעת בעיקר לרכבים החשמליים הסיניים והיא עליית מחירי החלפים בסין, מה שמשפיע ישירות על מחיר הביטוח.

בין 250 ל-300 אלף רכבים חדשים עולים על כבישי ישראל מדי שנה וגם לנתון הזה יש השפעה, זאת מכיוון שיותר ויותר רכבים שנגנבים הם רכבים חדשים והעלות הגבוהה עבור חברות הביטוח מושתתת בסופו של דבר על הצרכן הישראלי. סיבה אחרונה נוגעת למשק באופן כללי ונוגעת בשכר של עובדי החברות והמוסכים. ככל שיוקר המחיה בישראל מאמיר, גם העובדים דורשים שכר גבוה יותר וגם לנתון הזה יש השפעה על מחיר הביטוח בסופו של דבר.

רונן רביב, סוכן ביטוח כללי ופנסיוני - גולדנביט ביטוח פנסיה ופיננסיים

רונן רביב, סוכן ביטוח כללי ופנסיוני - גולדנביט ביטוח פנסיה ופיננסיים צילום: ללא

עד כמה המחירים עלו בחצי השנה האחרונה? אני שואל את רביב והוא משיב: "זה משתנה מאוד, אבל זה יכול לנוע בין 10% ולעיתים גם עד 100%. יש דגמים מסויימים שגונבים אותם יותר".

כמו?

"טויוטה קורולה זה רכב בעייתי, מיצובישי אאוטלנדר וקיה פיקנטו, רכבים פופולריים נמצאים בסיכון יותר גבוה".

איך אפשר להוזיל את מחירי הביטוח?

כשמדברים על עלות ביטוח רכב, ההמלצה המרכזית של רביב היא לחשוב על זה עוד לפני שרוכשים את הרכב: "הדבר הכי חשוב זה לפני שקונים רכב לבדוק מה עלויות הביטוח שלו, יש לי לקוח שרכש אלפה רומיאו בן 6 והוא לא בדק כמה הביטוח עולה, הוא חשב שזה יעלה בין 6-7 אלף שקל ובפועל הוא משלם 14 אלף שקל. קודם כל לבדוק מה עליות הביטוח". מלבד זאת הוא ממליץ "לוודא שיש כמה שפחות תביעות לפוליסה שלכם".

נמל אילת, מאות אלפי רכבים חדשים בשנה

נמל אילת, מאות אלפי רכבים חדשים בשנה צילום: Yehuda Ben Itach,Flash90

רכב מסוים יכול להיות יקר בחברה אחת וזול בחברה אחרת

אך מלבד שני אלה יש עוד המלצה אחת שיכולה להוזיל את המחיר פלאים והיא הבסיסית ביותר: לערוך השוואת מחירים בין מספר חברות. מעבר להמלצה השטחית יש לכך סיבה נוספת, בסופו של דבר כל חברה מתמחרת את הרכבים אצלה לפי מה שקורה אצלה בתביעות, רכב מסוים יכול להיות יקר בחברה אחת וזול בחברה אחרת וההפרשים עשויים להגיע לעשרות אחוזים. אז אם גם אתם הופתעתם מהמחיר החדש, אל תתעקשו על החברה שלכם ובדקו בעוד מספר חברות ביטוח שונות.