המומחה מרגיע איך תשפיע הורדת דירוג האשראי? "לא יהיה פחות כסף, לא יהיה גל התייקרויות"

בצל הורדת דירוג האשראי של ישראל בידי סוכנות מוד'יס, נשאלת השאלה עד כמה ייפגע האזרח הקטן. אבי סלמה, נציג של בנק זר בישראל, אומר ל"חדשות כיפה": "היום יום של האזרח לא ישתנה, זה יצריך את הממשלה לבצע התאמות בתקציב"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 11/02/24 14:15 ב באדר א'

איך תשפיע הורדת דירוג האשראי? "לא יהיה פחות כסף, לא יהיה גל התייקרויות"
מוד'יס, "לא יהיה גל התייקרויות", צילום: Andrius Zemaitis,Shutterstock

סוכנות דירוג האשראי מוד'יס הורידה בסוף השבוע את דירוג האשראי של ישראל בדרגה אחת ונשאלת השאלה איך זה ישפיע על האזרח הישראלי הממוצע. אבי סלמה, מומחה כלכלי ונציג של בנק זר בישראל, מרגיע ואומר ל"חדשות כיפה" כי "הורדת דירוג האשראי היא לא דבר מאוד מפתיע".

סלמה מסביר כי בניגוד לדיבורים סביב הורדת הדירוג בעקבות ההפגנות בשנה האחרונה, רק אירוע דרמטי וטראגי כמו המלחמה יכול היה להשפיע על הדירוג של ישראל. "המדד המרכזי שמשפיע זה יחס חוב תוצר, וזה כמובן הלך והתפתח ברמתו השלילית, מה שגרם למוד'יס להורדת דירוג האשראי". בהקשר זה הוא מוסיף: "זו לא הורדה חסרת תקדים או בכמה דירוגים, אנחנו נמצאים בסיטואציה מאוד טובה ביחס למדינות אחרות גם כאלה שלא פקדה אותם מלחמה".

"לא אירוע שיגרום לאנשים להיות בסיטואציה שיהיה להם פחות כסף"

איפה זה יפגוש את האדם הממוצע?

"היום יום של האזרח לא ישתנה" קובע סלמה, "המשמעות הגדולה היא בשני אלמנטים עיקריים: הראשון זה עלויות הגיוס של ישראל בעולם שיעלו כמובן והעובדה שהממשלה תצטרך להפחית בשירותים שהיא נותנת לאזרח כדי לממן את אותן הוצאות שיצטרפו להוצאות המלחמה. אבל זה לא אירוע שיגרום לאנשים להיות בסיטואציה שיהיה להם פחות כסף".

ישיבת ממשלה. ארכיון

הממשלה, יצטרכו לבצע התאמות בתקציב. צילום: חיים צח /לע"מ

והורדת שירותים לא תשפיע?

על אף סדרי העדיפויות החדשים שיחייבו את הממשלה, סלמה מעריך כי הפחתת השירותים לא תפגע בצרכים החיוניים לאזרחים: "זה לא יפגע בשירותים חיוניים או שירותי הרווחה. זה יצריך את הממשלה לבצע התאמות גם ברמת הוצאות הביטחון".

"נראה בשנה הקרובה את חזרת דירוג האשראי, חד משמעית"

סלמה כאמור מסרב להתרגש יתר על המידה מהורדת הדירוג ואף צופה את עלייתו עם הזמן וככל שהמלחמה תלך ותסתיים: "זה בהחלט דבר שהיה צפוי, אני מאמין שככל המלחמה תלך ותפחת אנחנו נראה בשנה הקרובה את חזרת דירוג האשראי, חד משמעית.

אבי סלמה, הממשלה תידרש להתאמות

אבי סלמה, הממשלה תידרש להתאמות, צילום: באדיבות המצולם

על אפשרות של ירידה חדה בערך השקל הוא אומר: "אני לא בטוח שתהיה היחלשות של השקל לאורך זמן, הוא במצב יציב בשבועות האחרונים וגם המלחמה לא הזיזה את ערך השקל באופן דרמטי ביחס ללפני המלחמה". אך האם הדבר יגרום לייקור מוצרים עבור האזרח? סלמה משיב: "יכולות להיות התייקרויות נקודתיות אבל זה לא איזה גל התייקרויות, זה כמובן ישפיע על הבורסה הישראלית בימים הקרובים אבל לא משהו לאורך זמן".

"ממשלה אחראית תפעל בדרך הזו"

אתה מאמין שהממשלה תתאים את התקציב למצב?

"לא תהיה לה ברירה אלא לעשות את זה, אני מאמין שממשלה אחראית תפעל בדרך הזו. תקציב שנת 2024 יהיה בסימן ביטחון והשקעות בביטחון, אבל גם אם מדינת ישראל תגייס הון יהיה צורך בהתאמות. אני לא רואה ממשלה אחראית שפועלת בדרך אחרת ואני בטוח שגם בנושא הזה הממשלה תהיה מספיק חכמה, גם בדרג הפוליטי וגם בדרג המקצועי".