המדינה תכניס מיליונים: המס החדש על המוצר שרבע מהישראלים צורכים

כחלק מהנסיון להגדיל את הכנסות המדינה בשנת 2024, מקדם משרד האוצר את מיסוי הסיגריות עבור ישראלים העוברים במעברי גבול. המס יחול על סיגריות, טבק וסיגריות אלקטרוניות. כרבע מהבנים הישראלים מעשנים והוא גבוה מהממוצע העולמי | כמה תכניס המדינה מהמס החדש?

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 23/01/24 13:29 יג בשבט התשפד

המדינה תכניס מיליונים: המס החדש על המוצר שרבע מהישראלים צורכים
דיוטי פרי, המס על סיגריות יעלה, צילום: Nati Shohat,FLASH 90

לאחרונה קיבלה הממשלה החלטה בנושא קידום "מניעת עישון וקידום אורח חיים בריא", כתוצאה מכך וכהכנה לתקציב המדינה לשנת 2024 מקדמים במשרד האוצר מס חדש על מוצרי סיגריות וטבק שעתיד להכניס לקופת המדינה כ-50 מיליון שקלים בשנה.

חוזרים מחו"ל: כבר לא תוכלו להכניס סיגריות ללא פטור

על פי טיוטת הצו שפרסם משרד האוצר ופתוח להערות הציבור עד לתאריך 28.1.24, מוצע "לבטל את הפטור הקיים ממס קנייה על הכנסת מוצרי עישון שונים לישראל על ידי ישראלים הנכנסים לישראל במעברי הגבול השונים". מוצרי עישון כוללים: סיגריות, טבק וסיגריות אלקטרוניות.

סיגריות אלקטרוניות

סיגריות אלקטרוניות, המס יחול גם עליהן. צילום: shutterstock

מעבר להכנסה שיניב המס למדינה, מוצג המס כשמטרתו היא לקדם אורח חיים בריא. מהנתונים המצורפים עולה כי שיעור המעשנים בישראל בקרב בני 21 ומעלה, נכון לשנת 2020, עומד על כ-20.1%, כך על פי סקר הבריאות הלאומי בישראל. שיעור העישון בקרב גברים גבוה מהשיעור בקרב נשים - 25.6% מכלל הגברים בישראל מעשנים ו- 14.8% מכלל הנשים בישראל מעשנות.

גלגול סיגריות | בקרוב יעלם

גלגול סיגריות, הסוף לפאקטים בנתב"ג | בקרוב יעלם, צילום: shutterstock

קצב הירידה בשיעורי העישון נמוך באופן משמעותי מהקיים במדינות ה-OECD

מעבר לכך ששיעור העישון בישראל גבוה מהממוצע העולמי, קצב הירידה בשיעורי העישון נמוך באופן משמעותי מהקיים במדינות ה-OECD. לעומת ירידה ממוצעת של 4.4 נקודות האחוז בשיעור המעשנים במדינות ה-OECD בין השנים 2011 ל-2021, בישראל הייתה ירידה רק של 1.8 נקודות אחוז, וזה ללא התייחסות לגידול בשיעור המעשנים בשנת 2023 לאור מלחמת חרבות ברזל.