ממש לא חינם: מחירי המעונות קפצו - אבל יש בשורה

למרות ההבטחות וההצהרות לחינוך חינם בגילאי 0-3, מחירי המעונות יקפצו במאות שקלים בשנה הבאה. באוצר הבטיחו שיישאו בהתייקרות, אבל זו תחול רק על ההורים המסובסדים כשגם מחירי המעונות הפרטיים עשויים לעלות | טבלת המחירים המלאה

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 21/08/23 18:48 ד באלול התשפג

ממש לא חינם: מחירי המעונות קפצו - אבל יש בשורה
גן ילדים, בדקו כמה יעלה לכם, צילום: Michael Giladi/Flash90

בעוד פחות משבועיים יחזרו הלימודים בבתי הספר וגם הפעוטות והילדים יחזרו למעונות, כאשר עבור הורים רבים, ההוצאה על המעון היא אחת הכבדות במאזן ההוצאות החודשי. גם בממשלה הבינו את חשיבות הנושא עבור ההורים ובחודש מאי האחרון הבטיחו נתניהו וסמוטריץ' התקדמות לעבר חינוך חינם לגילאי 0-3. אלא שמחירי המעונות בשנה הבאה לא רק שלא ירדו אלא גם יעלו למי שאינו מסובסד במאות שקלים.

עליה של מאות שקלים

נתחיל בנתונים, אם בשנה שעברה עלות חודשית מירבית עבור תינוק במעון עמדה על 2,718 שקלים, הרי שהשנה התעריף המירבי עבור תינוק עד גיל 15 חודשים יעמוד על 3,842 שקלים ועבור תינוק בגילאי 15 - 24 חודשים יעמוד התעריף המירבי על 2,830 שקלים. ההתייקרות ממשיכה גם עבור ילדים, כאשר המחיר השנה לילדים מעל גיל שנתיים יעמוד על 2,501 שקלים בעוד בשנה שעברה המחיר עמד על 2,088 שקלים. באוצר הסבירו כי "מרבית הגידול בתעריף מיועד להגדלת שכר המטפלות ולתוספות תקינה".

משרד האוצר,

משרד האוצר, ההורים המסובסדים לא ירגישו בשינוי. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ההורים שיאלצו לספוג את עליית המחירים

לאחרונה, הוציא משרד האוצר הודעה בה עדכן בעליית במחירי המעונות אך הדגיש כי "מימון הגידול בתעריף יתבצע באמצעות מימון המדינה לכלל ההורים המסובסדים" בהמשך הוסיפו בשנית וכתבו כי "לא יחול גידול בעלויות המעון לכלל ההורים המסובסדים". למעשה, במשרד האוצר הודו כי בשנה הבאה תחול עליית מחירים במעונות אך ההורים שזכאים לסבסוד לא יספגו את העלייה. ומה בדבר ההורים שאינם זכאים לסבסוד? הם ייאלצו לספוג את עליית המחירים. גם עבור ההורים ששולחם את ילדיהם למשפחתונים פרטיים אין בשורה של ממש והמחירים גם שם עשויים לעלות.

טבלת המחירים המלאה:

טבלת המחירים העדכנית

טבלת המחירים העדכנית צילום: ללא

ההורים המסובסדים לא ירגישו בשינוי

נדגיש, עבור ההורים המסובסדים אין שינוי מהותי בין השנה שעברה לשנה הזו ולמרות עליית המחירים, עבורם המחיר לא ישתנה. לדוגמה: זוג הורים שבשנה שעברה קיבלו דרגה 7, שילמו שכר לימוד של 1,503 שקלים בעוד המדינה שילמה את היתרה - 585 שקלים. עתה לאחר עליית המחירים, אותם הורים יוסיפו לשלם 1,503 שקלים בחודש, אך תמיכת המדינה תכסה את עליית המחירים ותעמוד על 1,327 שקלים.

הדברים מצטרפים לתוכנית שהציגו ראש הממשלה ושר האוצר להקלה על תשלומי ההורים, תוכנית שכוללת החזרים להורים דרך נקודות זיכוי ומס הכנסה שלילי בגובה של עד 940 שקלים לחודש לזוג הורם עובדים שיהיו זכאים, מהלך שיתחיל בחודש ינואר הקרוב.