פחות חמור מהערכות: מוד'יס פרסמה את הדו"ח - דירוג האשראי לא ירד

לאחר שהצהירו כי יפרסמו דו"ח חמור על ישראל בעקבות חקיקת צמצום עילת הסבירות, פרסמו בחברה את הדו"ח ונמנעו מהורדת הדירוג. למרות שהדו"ח היה חמור פחות מהציפיות, הוא קובע: " סימנים לכך שישראל מתנתקת מהמגמות העולמיות" | נתניהו וסמוטריץ' ניסו להרגיע

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 25/07/23 19:22 ז באב התשפג

פחות חמור מהערכות: מוד'יס פרסמה את הדו"ח - דירוג האשראי לא ירד
נתניהו וסמוטריץ', דו"ח פחות חמור, צילום: Shutterstock, Yonatan Sindel/Flash90

לאחר שחברת דירוג האשראי הבינלאומית מוד'יס הודיעה כי תפרסם הערב דו"ח חריג על ישראל בעקבות חקיקת צמצום עילת הסבירות, נערכו בישראל לדו"ח ולהשפעה שלו על הכלכלה הישראלית. גם ראש הממשלה ושר האוצר נערכו לפרסום והוציאו הודעה המנסה להרגיע את הרוחות ולציין את הישגי הממשלה בתחום הכלכלי. אך הדו"ח שפורסם היה פחות חמור משחשבו ובחברת האשראי נמנעו מהורדת דירוג האשראי של ישראל.

  

מה כן יש בדו"ח? בעיקר אי וודאות

למרות זאת, בדו"ח נכתבו גם הזהרות סביב התנהלות הממשלה כשהדו"ח מציין בעיקר את חוסר היציבות למשקיעים נוכח החקיקה בישראל. "קיים סיכון משמעותי שמתחים פוליטיים וחברתיים סביב הסוגייה יימשכו, ולדבר יהיו השלכות שליליות על כלכלת המדינה וביטחונה" נכתב בדו"ח.

עוד ציינו במוד'יס כי "ההשקעות בחברות הייטק ישראליות ירדו באופן מהותי, כאשר הסקטור גייס 3.7 מיליארד דולר בחצי השנה הראשונה - הנתון הנמוך ביותר מאז 2019. בעוד שההאטה משקפת מגמות עולמיות במגזר ההייטק, ישנם גם סימנים לכך שישראל מתנתקת מהמגמות העולמיות" עוד הוסיפו: "התחזית שלנו איננה לוקחת בחשבון את ההשפעה השלילית שתגיע כתוצאה ממתקפה ממושכת של מתחים חברתיים ופוליטיים".

מוד

מוד'יס, דו"ח חריג צילום: shutterstock

נתניהו וסמוטריץ': "כשהאבק יתפזר יתברר שכלכלת ישראל חזקה"

כאמור, נתניהו וסמוטריץ' הזדרזו לפרסם תגובת הרגעה עוד לפני פרסום הדו"ח שם כתבו כי "זאת תגובה רגעית, כשהאבק יתפזר יתברר שכלכלת ישראל חזקה מאוד". ראש הממשלה ושר האוצר הוסיפו: "התעשייתיות הביטחוניות מפוצצות בהזמנות, תעשיית הגז מגדילה את הייצוא לאירופה. אנחנו מקדמים בינה מלאכותית, סייבר וייצור שבבים בישראל, שוק התעסוקה מהודק, הצמיחה עולה והאינפלציה נבלמת, הרגולציה מוסרת ותחרות השוק החופשי גוברת" נכתב.