גם אתם זכאים? מענקים ותגמולים נוספים לנכי צה"ל

"חוק הנכים" אושר בכנסת והוא מרחיב ומעגן את זכויותיהם של נכי צה"ל לתגמולים וסיוע בתחום הניידות והדיור | בדקו אם אתם זכאים: כל ההטבות החדשות

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/07/23 17:30 כט בתמוז התשפג

גם אתם זכאים? מענקים ותגמולים נוספים לנכי צה"ל
הפגנת הלומי קרב, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ ישראל אייכלר אישרה היום (ג') לקריאות שנייה ושלישית את הצעת חוק הנכים, המעגנת ומרחיבה את זכאויותיהם של נכי צה"ל לתגמולים ולסיוע בתחומי הניידות והדיור. הצעת החוק כוללת שני פרקים ראשונים מתוך ששה שעתידים להגיע לאישור הוועדה ולעסוק בכלל ההיבטים והמענים לנכי צה"ל.

כלל התיקונים והתוספות יחולו בשינויים הנדרשים גם על נפגעי פעולות האיבה. ההצעה אושרה לאחר דיונים רבים ומעמיקים שנערכו בוועדה בשבועות האחרונים, בין היתר בהשתתפות שר הביטחון יואב גלנט, מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר, ראש אגף השיקום לימור לוריא, וכן ארגון נכי צה"ל ונציגים נוספים של נכי צה"ל ובני משפחותיהם. 

על אף דרישותיהם של נכי צה"ל הסובלים מהלם קרב ליחס שונה, שר הביטחון הבהיר בוועדה כי הוא אינו תומך בהבחנה ובבידול המענים שניתנים לנכי צה"ל על פי תפקידם או נסיבות פגיעתם. כמו כן, במסגרת התיקון יוחלף בחקיקה המונח "נכה נצרך", הנתפס כפוגעני, ב"נכה שאינו מסוגל להשתכר למחייתו".

הפגנת ארגון נכי צה"ל, ארכיון

הפגנת ארגון נכי צה"ל, ארכיון צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כל ההטבות החדשות

בתחום הדיור

  • בתחום הדיור יפחת רף הזכאות למענק סיוע לרכישת דיור מ-50% ל-35% נכות, זאת לצד הזכאות להלוואה בתנאים מיטיבים לסיוע ברכישת דירה בסך כולל של מאות אלפי שקלים.
  • תוארך הזכאות להשתתפות בשכר דירה מ-3 ל-6 שנים.
  • תוקם ועדת חריגים שתוכל להעניק לנכה צה"ל סיוע מותאם לסוגים שונים של פתרונות דיור לבחירתו, דוגמת קרוואן נייד.

בדיון היום הובהר על ידי משרד הביטחון לבקשת ארגון נכי צה"ל שלאחר כניסת החוק לתוקף, ההטבות בתחום הדיור יחולו וישולמו רטרואקטיבית לנכים ממועד החלטת הממשלה בנושא ביוני 2023, בהם נכים שזכאותם לסיוע של 3 שנים בשכר דירה הסתיימה או נכים שנמצאים בתהליך לרכישת דירה.

בתחום הניידות

בתחום הניידות יעודכנו סכומי הסיוע לרכישת רכב לזכאים וכן תינתן לראשונה זכאות אוטומטית לסיוע מוגדל של 169,330 ₪ לנכה צה"ל שלו 4 ילדים או לנכה המוכר כמתמודד עם פוסט טראומה שלו 3 ילדים וכלב שירות שהוקצה לו על ידי משרד הביטחון, ללא צורך בוועדת חריגים. נכה צה"ל שלו 6 ילדים ויותר, או נכה המוכר כמתמודד עם פוסט טראומה שלו 5 ילדים וכלב שירות, יוכל לפנות לוועדת חריגים בבקשה לדון במענק מוגדל עוד יותר.

כוחות צה"ל, קיבלו קבלת פנים

כוחות צה"ל, קיבלו קבלת פנים צילום: Flash90

 עוד כוללת הצעת החוק:

  • עיגון בחקיקה של התגמולים והעלאת הסכומים החודשיים המשולמים לנכי צה"ל על פי אחוזי הנכות, שהיו מוסדרים עד כה בנהלים פנימיים בלבד.
  • יעוגן גם מנגנון עדכון אוטומטי של התגמולים, שיתבססו על השכר הקובע בסך 5,310₪ בחודש ויעודכנו פעמיים בשנה בהתאם לעליית מדד השכר בשירות הציבורי.
  • שר הביטחון יהיה רשאי לשנות לטובה את המענים לנכי צה"ל, אולם כל פגיעה או הפחתה של זכויות תדרוש אישור של ועדת העבודה והרווחה.
  • יעוגן כהוראת קבע ביטול מבחן ההכנסה לנכי צה"ל, המאפשר מאז 2021 לנכי צה"ל להשתכר עד גובה שכר המינימום מבלי שקצבתם תיפגע. נכה המשתכר מעל שכר המינימום ועד גובה השכר הממוצע במשק, תופחת מקצבתו רק מחצית מההכנסה הנוספת, זאת במטרה לעודד את נכי צה"ל להשתלב בשוק העבודה.