נדרשות להוזיל חזרה - הרשות להגנת הצרכן סוגרת על ענקיות המשקאות

ברשות להגנת הצרכן הוציאו צו הפרה מנהלי לחברות קוקה קולה, יפאורה וטמפו לאחר שהעלו לטענתם במקביל את מחירי המשקאות. ברשות דורשים את השבת המחירים לקדמותם: "פוגעים בחופש הבחירה של הצרכנים" |

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 21/06/23 23:16 ב בתמוז התשפג

נדרשות להוזיל חזרה - הרשות להגנת הצרכן סוגרת על ענקיות המשקאות
קוקה קולה, הרשות לתחרות דורשות להשיב את המחירים, צילום: Michael Giladi/Flash90

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן  הודיעה היום (ד') על כוונתה להוציא צו מינהלי להפסקת הפרה לשלושת חברות המשקאות הקלים השולטות על  - החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ, טמפו משקאות בע"מ, יפאורה-תבורי בע"מ. ברשות דורשים מהחברות להשיב את המחיר לקדמותו באופן מיידי ככל ועלה המחיר ולבטל את העלאת המחירים המתוכננת.

הדרישה של הרשות מחברות המשקאות

"החלטת החברות להעלות את מחירי מוצריהן במקביל, כאשר שלושתן שולטות ברובו המכריע של שוק זה, פוגעת בחופש הבחירה של הצרכנים, והצרכנים נאלצים לרכוש את המוצרים על אף ההעלאה במחיר, דבר זה מהווה הפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכן הישראלי" נכתב בהחלטת הרשות

עתה, לחברות המשקאות יינתנו שבועיים על מנת להוריד בחזרה את המחירים ושבוע לטעון את טענותיהם לרשות. החברות צפויות להתנגד למהלך אך צופות שהרשות לא תיסוג מעמדתה מה שעלול להיגרר לערכאות משפטיות. ברשות מסתמכים על סעיף 3(א) לחוק הגנת הצרכן שקובע כי לעסק אסור יהיה להפעיל השפעה בלתי הוגנת על הצרכן.

המחירים ממשיכים לעלות

המחירים ממשיכים לעלות וחברות המשקאות על המוקד. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"הרשות לא תאפשר לחברות לנצל את כוחן ולהותיר את הצרכן ללא חופש בחירה. החברות הללו שולטות בקטגוריית המשקאות הקלים באופן מוחלט ועל ידי העלאת המחירים במקביל למעשה סגרו לצרכן כמעט לחלוטין את כלל האפשרויות" כתבה אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות, "כתוצאה מכך לא נותרה לצרכן ברירה והצרכנים נאלצו לרכוש את מוצרי החברות על אף ההעלאה במחיר".

בחברה המרכזית למשקאות אמרו היום כי "פניית הרשות להגנת הצרכן נראית על פניה מופרכת, חסרת כל בסיס עובדתי ומשפטי וחורגת במובהק מתחומי סמכותה ופעילותה של הרשות להגנת הצרכן"

לא מהלך ראשון נגד קוקה קולה

זהו לא העימות הראשון בין משרד הכלכלה לבין קוק קולה,. לפני כחודש וחצי משרד הכלכלה והתעשייה שלחו לניר לוינגר, מנכ"ל החברה המרכזית למשקאות קלים בע"מ (קוקה קולה ישראל), הודעה על כוונה להכניס את מוצריה לפיקוח ודרישה לקבלת נתונים שיחשפו מדוע מחירי קוקה קולה בישראל הם מהגבוהים ביותר בעולם. 

שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת ציין אז כי "המונופולים בישראל התרגלו להעלות מחירים מבלי להניד עפעף. הדבר היחיד שמנחה אותם הוא רווח מונופוליסטי על גבו של הצרכן הישראלי. משרד הכלכלה בהנהגתי יפעל בכל הכלים העומדים לרשותנו כדי לא לאפשר עליות מחירים מופרזות ולא מוצדקות - שמקשות על החיים של אזרחי ישראל.