הפתעה: מדד המחירים עלה במעט - כך זה ישפיע על הריבית

בניגוד לתחזיות, מדד המחירים לצרכן עלה בחודש מאי ב-0.2 % בלבד. בעקבות העליה המתונה, האינפלציה נבלמת ויורדת ל-4.6% לעומת 5% בחודש שעבר. הבשורה: זהו המדד האחרון לפני ההחלטה על הריבית

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 15/06/23 18:56 כו בסיון התשפג

הפתעה: מדד המחירים עלה במעט - כך זה ישפיע על הריבית
סופר, צילום: shutterstock

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש מאי 2023 ב-0.2% בניגוד לתחזיות של כלכלנים רבים. המשמעות היא שקצב האינפלציה נבלם ורמתה הנוכחית עומדת על 4.6% לעומת 5% בחודש שעבר. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: פירות טריים שעלו ב-11.0%, תרבות ובידור ב-1.1% ודיור ב-0.5%.

הירקות הוזלו, השכירות עלתה

ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות טריים שירדו ב-2.9%  ריהוט וציוד לבית והלבשה והנעלה שירדו ב-0.8%, כל אחד. סעיף שכר דירה ללא שכירות ציבורית עלה ב-0.4% אך בשכר הדירה החודשי, עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עלייה של 3.6% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 8.6%.

מכרו לעצמם דירות בזול, אילוסטרציה

השכירות עולה. מדד חודש מאי. אילוסטרציה צילום: Gili Yaari / Flash90

מדד מחירי תשומות בבנייה למגורים ירד ב-0.1% בחודש מאי 2023. ב-12 החודשים האחרונים (מאי 2023 לעומת מאי 2022) עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב-2.5% בעיקר בשל העליה במחירי חומרים ומוצרים ב-4.2% ובמחירי שכר העבודה ב-1.4%. ברבעון הראשון של שנת 2023 עלו מחירי שירותי ייעוץ ניהולי ב-6.0%, שירותי פרסום ב-2.9% שירותי תעסוקה ב-2.9%, שירותי חשבונאות ב-1.4% ושירותים משפטיים ב-1.4%.

הבשורה הטובה: מדד אחרון לפני ההחלטה על הריבית

למרות עליית המדד המתונה, צריך לקחת בחשבון שהמדד מחשב רק את חודש מאי ולכן עליות המחירים הגדולות של תחילת חודש יוני לא נכללו בעלייה הנוכחית. ואם מחפשים בשורה טובה במדד הנוכחי, הרי שהוא עלול להגיע דווקא מהריבית.

נגיד בנק ישראל, פרופ

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ישפיע על הריבית? צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ההחלטה הבאה על הריבית תגיע בתחילת החודש הבא, מה שאומר שזהו המדד האחרון שיפורסם על להחלטה על הריבית. בעקבות העלייה המתונה והירידה באינפלציה, ייתכן שבנק ישראל יחליט על הקפאת הריבית או אולי אפילו על הורדה שלה, אך עוד חזון למועד ודברים רבים עלולים לקרות עד להחלטה על הריבית.