המלצה: מענק של 33 אלף שקלים לחברי כנסת שכיהנו פחות משנה

חברי כנסת שבעקבות סבבי הבחירות המרובים מצאו את עצמם מחוץ למשכן, התלוננו כי לא קיבלו מענק פרישה. בעקבות כך, הוועדה הציבורית לקביעת שכר הח"כים עם המלצה חדשה: מענק גם עבור מי שכיהנו רק 8 חודשים

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/06/23 23:10 יח בסיון התשפג

המלצה: מענק של 33 אלף שקלים לחברי כנסת שכיהנו פחות משנה
חברי הקואליציה | , צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכנסת אישרה בחודש ינואר האחרון את המלצת הוועדה הציבורית לקביעת שכר לחברי הכנסת בראשות פרופסור יובל אלבשן - להעלות את שכר חברי הכנסת בשיעור של 5.1% ל-47,530 שקלים בחודש. אותה ועדה המליצה לאחרונה להגדיל את מענק הפרישה של חברי הכנסת בשל ריבוי סבבי הבחירות ולשנות את אורך הכהונה שמובילה למענק, כך פורסם הערב (ד') במהדורה המרכזית של "חדשות 12".  

"אין הצדקה לחשב את המענק החל מהשנה השנייה"

במכתב אותו העביר הוועדה ליו"ר ועדת הכנסת, חבר הכנסת אופיר כץ, נכתב: "סעיף 15 להחלטת גמלאות חברי הכנסת אכן קובע זכאות של חברי כנסת למענק פרישה עם סיום כהונתם. לפי הסעיף, המענק משולם למי שכיהן תקופה רצופה של מעל שנה בשיעור של משכורת לכל שנת כהונה החל מהשנה השנייה לכהונתו, ובלבד שסכום המענק לא יעלה על שש משכורות, ובעד חלק של שנה משולם מענק יחסי, בנוסף קובע הסעיף כי חייב שהיה זכאי למענק יותר מפעם אחת, לא יקבל בכל חייו מענק בסכום העולה על תשע משכורות".

אופיר כץ, תוקף את בהרב מיארה

יו"ר ועדת הכנסת, אופיר כץ | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד נכתב כי "עקב פניות של חברי כנסת וחברי כנסת לשעבר שלפיהן אין הצדקה לחשב את המענק החל מהשנה השנייה, ונוכח משכן הקצר של הכנסות האחרונות" בעקבות סבבי הבחירות מרובים, "החליטה הוועדה הציבורית להגיש המלצה שלפיה החל ממועד פרסומה של ההחלטה ברשומות, מענק הפרישה ישולם לפי משך הכהונה ויכלול גם את השנה הראשונה לכהונה. החריג היחיד לכך יהיה לגבי מי שהחל לכהן לאחר היום הקובע, כהגדרתו בחוק מימון מפלגות (כשלושה חודשים לפני יום הבחירות), שלא יהיה זכאי למענק, ותקופה זו לא תובא בחשבון גם אם חבר הכנסת יהיה זכאי".

"זה לא ראוי כשיוקר המחיה כה גבוה"

על פי הפרסום, מספר לא מבוטל של חברי כנסת לוחצים לקבל את ההמלצה ולהגדיל את גובה המענק. אופיר כץ מתנגד: "זה לא ראוי כשיוקר המחיה כה גבוה".

במצב הנתון חבר כנסת שכיהן פחות משמונה חודשים לא זכאי למענק, אולם על פי ההמלצה החדשה יעמוד המענק על על כ-33 אלף שקלים. הוועדה המליצה להשאיר את המצב הקיים רק בכהנה שהחלה חודשיים לפני תום הקדנציה ואז לא יזכה אותו חבר כנסת לתשלום מענק.