למרות תחזית עגומה: לכלכלנית הראשית יש תשובה מתי האינפלציה תרד

ברקע ההצבעה המתקרבת על התקציב, מפרסמת הכלכלנית הראשית באוצר שירה גרינברג תחזית עגומה הצופה ירידה בצמיחה בשנתיים הקרובות. על השפעת התקציבים הקואליציונים: "ממשיך להעמיק את הירידה ברמות ההשכלה של התלמידים החרדים"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 16/05/23 13:55 כה באייר התשפג

למרות תחזית עגומה: לכלכלנית הראשית יש תשובה מתי האינפלציה תרד
סמוטריץ' ונתניהו, תחזית צמיחה קודרת, צילום: Alex Kolomoisky/POOL

ברקע התקציב המתקרב ואישור הכספים הקואליציונים על ידי הממשלה, מפרסמת היום (ג') הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג, תחזית מעודכנת לגבי נתוני הצמיחה של המשק. על פי התחזית, תרד הצמיחה ב-0.3 אחוז בשנת 2023 וב-0.1 אחוז בשנת 2024. בנוסף, חוזה גרינברג ירידה של כ-16 מיליארד שקלים בהכנסות המדינה. המשמעות של ירידה של 0.3 אחוז היא סדר גודל של חמישה מיליארד שקלים. גרינברג נציין, תסיים את תפקידה בסוף החודש. 

הרפורמה המשפטית והריבית הגבוהה: אי הוודאות במשק

גרינברג מתייחסת לתחזית כ"אופטימית" וכותבת: "מרבית הסיכונים לתחזית הינם כלפי מטה, וההסתברות להתממשותם גברה בעדכון זה. חשוב לשמור על מרחב פיסקלי שיאפשר התמודדות עם שינויים עתידיים בתחזית הצמיחה". גרינברג מזכירה גם את הרפורמה המשפטית והריבית הגבוהה כעילות להחמרת המצב: "עליות הריבית ואי הוודאות בכלכלה העולמית, וכן אי הוודאות במשק המקומי בפרט סביב הרפורמה המשפטית, מוסיפות להאטה בהשקעות ומשפיעות על ענף ההייטק".

שירה גרינברג, מעדכנת את תחזית הצמיחה

שירה גרינברג, מעדכנת את תחזית הצמיחה צילום: Flash90

"ממשיך להעמיק את הירידה ברמות ההשכלה של התלמידים החרדים"

גרינברג מזהירה גם מפני ההשלכות של הכספים הקואליציונים ובעיקר על השפעתם על הגדלת הפערים בין הציבור החרדי לציבור הכללי: "המהלך צפוי להוביל להסטת תלמידים למוסדות שמלמדים לימודי ליבה בהיקפים נמוכים יותר, או שאינם מלמדים ליבה כלל, לאורך כל שלבי הלימוד, בכך צפויה להמשיך ולהעמיק את הירידה ברמות ההשכלה הרלוונטית לשוק העבודה של התלמידים החרדים".

התחזית המעודכנת בצמיחת הכלכלה הישראלית, עומדת על פי התחזית העדכנית על 2.7 אחוז בשנת 2023 ו-3.1 אחוז צמיחה בשנת 2024 שהם מהוות כאמור, ירידה של 0.3 אחוז ו-0.1 אחוז בהתאמה. בכל הנוגע לקצב האינפלציה בישראל, חוזה גרינברג ירידה, אבל רק בטווח הארוך. על פי התחזית, האינפלציה תרד לשיעור של 3.2 אחוז בחודש דצמבר ורק בשנת 2024 נראה חזרה של האינפלציה לאיזורים הרצויים.