ישיבות, זהות יהודית ומרכזי חוסן: לאן הולכים הכספים הקואליציוניים?

הממשלה אישרה את העברת הכספים הקואליציוניים בסכום חסר תקדים של 13.6 מיליארד שקלים לשנתיים הקרובות | עיון במסמכים חושף לאן בדיוק הולך הכסף, מתקציבים לישיבות וחינוך ועד תקצוב לעמותות וזהות יהודית | עושים סדר

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 15/05/23 17:57 כד באייר התשפג

ישיבות, זהות יהודית ומרכזי חוסן: לאן הולכים הכספים הקואליציוניים?
סמוטריץ' ונתניהו, הממשלה הצביע על העברת הכספים למפלגות, צילום: Alex Kolomoisky/POOL

לאן הולכים הכספים? במהלך ישיבת הממשלה אתמול (א'), הצביעו השרים על העברת הכספים הקואליציוניים ולמעט התנגדות נקודתית של מפלגת עוצמה יהודית, הצביעו השרים על העברת 13.6 מיליארד השקלים לטובת צרכיהן של המפלגות השונות. למעשה, הכספים הקואליציוניים הם דרכן של מפלגות הקואליציה להסיט תקציבים לטובת מטרות החשובות להן, מטרות שמסיבות שונות, לא נכנסו לבסיס תקציב המדינה. לאן הולכים הכספים? עושים סדר.

מיליארד ל"ביטחון תזונתי", 3.7 מיליארד לישיבות

הסכומים בהסכמים הקואליציוניים, מחולקים לשנתיים הקרובות בלבד, כאשר לעיתים יש הבדל בין התקצוב בשתי השנים. בין יתר הכספים הקואליציוניים, כמיליארד שקלים יוקצו לטובת תכנית "ביטחון תזונתי" אותו דרשה ש"ס. במסגרת התוכנית, יחולקו תלושי מזון לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך באמצעות הרשויות המקומיות. מי שהתנגד לתוספת, הוא היועמ"ש של משרד האוצר אסי מסינג. 

המפלגות החרדיות התעקשו גם על הגדלת תקציב הישיבות שיגדל בשנתיים הקרובות עד ל-3.7 מיליארד שקלים, 1.8 מיליארד בשנת 2023 ו-1.9 מיליארד ב-2024. 1.2 מיליארד מתוך הסכום, יוקצו למוסדות שאינם מוכרים רשמית. יש לציין שבתוך תקציבי הישיבות נכללים גם ישיבות של הציונות הדתית ואולפנות שיקבלו 121 מיליון שקלים.

אריה דרעי

אריה דרעי, תקציב ל"ביטחון תזונתי". צילום: אוליבר פיטוסי פלאש 90

זהות יהודית ותרבות יהודית: תקציבי המשרד למשימות לאומיות

משרד ראש הממשלה יקבל תוספת של 16.5 מיליון שקלים שיועברו בין היתר למערך הגיור (5.5 מיליון) ולמטרת בינוי בית קבע למרכז למורשת גוש קטיף (4 מיליון). בנוסף מידי שנה יועברו 7.5 מיליון שקלים לעמותת עם עולם המארגנת את אירועי יום ירושלים. השרה סטרוק והמשרד למשימות לאומיות יקבלו 572 מיליון שקלים, בנוסף 404 מיליון שקלים לחטיבה להתיישבות. בין יתר הפרויקטים של המשרד, אפשר למצוא מיזמים לזהות יהודית (60 מיליון), תרבות יהודית (100 מיליון) וגרעינים משימתיים (75 מיליון). 75 מיליון שקלים, יינתנו למען שמירה על שטחי C.

בין היתר יינתנו 22 מיליון שקלים למועצות מקומיות, כאשר 2 מיליון ילכו לוועד מקומי חברון ועוד 20 מיליון יינתנו לראשויות ביו"ש כסיוע בהיעדר ארנונה עסקית. המשרד לשירותי דת יקבל תקציב של 279 מיליון שקלים כשבין היתר הקמת מבני דת יתוקצבו ב-160 מיליון שקלים וייעוץ והדרכה בטהרת המשפחה תתוקצב ב-6 מיליון שקלים. 

בן גביר, לא מרוצה. צילום: Marc Israel Sellem/POOL

אבי מעוז יקבל 285 מיליון למנהלת לזהות יהודית

בעוצמה יהודית יקבל השר בן גביר למשרדו 350 מיליון שקלים בשנת 2023 ו-880 מיליון בשנה הבאה והמשרד לפיתוח הנגב והגליל בראשות השר וסרלאוף, יקבל 455 מיליון שקלים. בעוצמה יהודית לא מרוצים ואתמול לא הצביעו עם הממשלה על אישור הכספים, בן גביר אמר: "עוצמה יהודית מתנגדת לתקציב הזה, לא יכול להיות שאנחנו נשכח את הנגב והגליל, החלוקה צריכה להיות הוגנת, לא יכול להיות שבצלאל ייקח לעצמו שלושה מיליארד וישאיר את הנגב והגליל בלי תקציב".

נתניהו וסמוטריץ

נתניהו וסמוטריץ', חיזוק הזהות היהודית צילום: Yonatan Sindel/Flash90

תוכניות נוספות שיתוקצבו דרך הכספים הקואליציוניים הם: מרכזי חוסן לבריאות הנפש ביהודה ושומרון שיקבלו 10 מיליון שקלים בשנתיים, הרשות לזהות יהודית של אבי מעוז שתתוקצב ב-285 מיליון שקלים, קידום המגזר החרדי בראשות סגן השר אורי מקלב שתתוקצב ב-500 מיליון שקלים ועוד 500 מיליון שקלים שיעברו למשרד המסורת של מאיר פורוש. כמו גם 300 מיליון שקלים שילכו לפיתוח הפריפריה במשרד הפנים לפי דרישתו של דרעי.