בלימת התייקרות הדלק: סמוטריץ' חתם - המחיר לא יעלה

הלילה בחצות היו אמורים מחירי הדלק לעלות לאחר שפג תוקפה של הוראת השעה עליה חתם שר האוצר בחודש שעבר. במטרה להימנע מעלייה, חתם סמוטריץ' על צו חדש ומחיר הדלק יישאר כשהיה | אבדן ההכנסות ממיסים יעמוד על 50 מיליון שקלים

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 30/04/23 15:49 ט באייר התשפג

בלימת התייקרות הדלק: סמוטריץ' חתם - המחיר לא יעלה
תחנת דלק, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הוראת שעה חדשה: שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', חתם היום (א') על צווים המפחיתים את מס הבלו ומס הקניה המוטלים על בנזין. הצווים קובעים כי במהלך חודש מאי 2023 יחול על בנזין מס קניה ומס בלו כך שתחול הפחתה של 49 אגורות במחירו של ליטר בנזין לצרכן, לעומת מחירו ללא הפחתות מס. לאחר החתימה על הצווים, מחירו של ליטר בנזין בשירות עצמי יישאר כשהיה - 6.81 שקלים לליטר.

מאז אפריל 2022, על רקע העלייה במחירי הדלק, חלות ברציפות הוראות שעה עליה חתמו שרי האוצר סמוטריץ' וליברמן, המפחיתות את מס הקניה ומס הבלו החלים על בנזין. כיום חלה הוראת שעה המפחיתה כ-13 אגורות לליטר מהמס על בנזין אשר עתידה לפקוע בסוף 2023, והוראת שעה נוספת המפחיתה כ-45 אגורות לליטר מהמס על בנזין אשר עתידה לפקוע בסוף אפריל 2023.

הצו יפחית את המס בשיעור של 36 אגורות בנוסף לצו שמפחית ב-13 אגורות

על מנת למנוע את העלייה הצפויה במחיר הבנזין, שאמור להתעדכן הלילה, מורים הצווים שנחתמו כעת כי במהלך חודש מאי 2023 תחול הפחתה במס אשר תביא להפחתה של כ-36 אגורות לליטר במחיר לצרכן. זאת בנוסף להפחתה שבתוקף עד סוף השנה, אשר תביא להפחתה נוספת של כ-13 אגורות לליטר במחיר לצרכן והמחיר לא יעלה. 

משרד האוצר,

משרד האוצר, בכירי המשרד התנגדו למהלך, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יחד עם זאת, מורים הצווים כי החל מסוף חודש מאי 2023, לצד פקיעת תוקפה של ההפחתה החודשית תצומצם גם ההפחתה שבתוקף עד סוף השנה, כך שיחול שיעור מס המביא להפחתה של 10 אגורות לליטר במחיר לצרכן. עתה נותר לראות אם יימצא במשרד האוצר פתרון קבע לעליות במחירי הדלק או שמה בעוד חודש, ייאלץ שר האוצר לחתום על צו חדש או לחילופין, מחיר הדלק יתייקר משמעותית.

בכירים באוצר מתנגדים: המדינה תפסיד 50 מיליון שקלים

לאחר החתימה על הצווים החדשים, תירשום המדינה הפסד של כ-50 מיליון שקלים מהכנסות ממיסי הדלק. כזכור, בכירים במשרד האוצר התנגדו לחתימה על הצווים עקב הירידה בגובה המיסים. השר סמוטריץ' עצמו אמר לאחר החתימה: "חתמתי על צווים שימנעו את עליית מחירי הדלק. נמשיך להיאבק ביוקר המחיה בכל הכלים שעומדים לרשותנו".