כלכלן בכיר מסביר: ההשלכות של הורדת אופק דירוג האשראי אינן הרות גורל

מנכ"ל הנציגות הישראלית של הבנק השוויצרי Hyopswiss, אבי סלמה, מסביר מדוע לא צריך להתרגש מהורדת אופק דירוג האשראי בישראל בידי חברת מודי'ס: "הם היו חייבים לתת התייחסות למצב בישראל כפי שמתארים הבכירים"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 17/04/23 16:26 כו בניסן התשפג

כלכלן בכיר מסביר: ההשלכות של הורדת אופק דירוג האשראי אינן הרות גורל
צילום: shutterstock

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס הודיעה במהלך השבת על כוונתה להוריד את אופק דירוג האשראי של ישראל מחיובי ליציב. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיבו להכרזה, ובהודעה שיצאה מטעמם נמסר כי "כלכלת ישראל יציבה ואיתנה ובעזרת השם תישאר כזאת". 

בשיחה עם חדשות כיפה, אבי סלמה, מנכ"ל הנציגות הישראלית של הבנק השוויצרי Hyopswiss, מסביר את הסיבות להורדת תחזית הדירוג וטוען כי המהלך הזה לא יפגע בכלכלה הישראלית.

"הם היו חייבים לתת התייחסות למצב כפי שמתארים בכירים ישראלים"

"חברת דירוג האשראי מודי'ס השאירה את הדירוג האשראי של ישראל על A1 - ללא שינוי", מסביר סלמה, "אך הורידה את תחזית הדירוג של ישראל, ליציבה במקום חיובי. על פי הודעת מודיס, הסיבה להורדת תחזית הדירוג היא אי הסכמה רחבה בהעברת הרפורמה המשפטית. מאחורי הקלעים, נראה שמדובר בנבואה שמגשימה את עצמה. אף אנליסט בעולם לא יכול להתעלם מקריאה של ראש ממשלה לשעבר כמו אולמרט שדרש שלא לקבל את ראש ממשלת ישראל הנבחר נתניהו בביקורו בלונדון ובעצם קרא להחרימו".

נתניהו וסמוטריץ

נתניהו וסמוטריץ' צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"ההשלכות אינן הרות גורל על אף ההפחדות הרבות"

עוד הוסיף ואמר כי "חברת דירוג אשראי רצינית לא יכולה להתעלם מקריאות למרי אזרחי מראש ממשלה לשעבר ברק או שר הבטחון לשעבר יעלון ועוד בכירים נוספים. מבחינת מדדים כלכליים, במודיס לא יכולים להוריד את דירוג האשראי, אך הם היו חייבים לתת התייחסות למצב כפי שמתארים בכירים ישראלים ולכן בחרו להשתמש בכלי תחזית הדירוג". 

ברק על רקע שלט שמשווה את ישראל לגרמניה

ברק על רקע שלט שמשווה את ישראל לגרמניה צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

סלמה מסביר כי ההשלכות בעקבות הורדת תחזית הדירוג לא יפגעו בכלכלת ישראל. "ההשלכות אינן הרות גורל, בפועל על אף ההפחדות הרבות בחודשים האחרונים, ישראל לא תיפגע כלל, מה שכן קורה במציאות. שוק ההון לא הגיב ביום ראשון להורדת תחזית הדירוג של מודי'ס מחיובי ליציב, הסיבה העיקרית שהמחירים כבר גילמו את ההודעה הצפויה מראש. כך שלא היה שינוי כלשהו בשוק המניות והאגחים".